vraag afspiegelingsprinicpe

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by wennie1981, May 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wennie1981

Mar 7, 2013
    43
    0
    0
    NULL
    NULL
    goedenavond,

na weken twijfelen ga ik mijn vraag toch hier maar even stellen. Het heeft in principe niets met mijn zwangerschap te maken, maar ik blijf me afvragen of wat mijn werkgever doet, klopt

Wat is de situatie.
    We zitten in een reorganisatie van de managementlaag.
    Samen met 9 andere collega's hebben we te horen gekregen dat er gereorganiseerd gaat worden. In plaats van 10 managementplekken, komen er 3 hogere, 1 gelijke en 5 lagere plekken.

Voor de hogere plekken konden we solliciteren. Als die mensen bekend zijn, dan wordt de gelijke plek toegekend aan de hand van het afspiegelingsprincipe

De lagere plekken krijgen we daarna aangeboden (wat wel minder uur en een stuk minder salaris is).

Ik heb, mede vanwege de zwangerschap, niet mee gesolliciteerd naar de hogere functie. Inmiddels zijn die mensen bekend en dus zijn we met 7 mensen over. 1 daarvan heeft aangegeven geen van alle akkoord te gaan en gaat "vrijwillig" met ontslag.

2 andere hebben aangegeven de gelijke functie niet te willen (omdat dit meer uur is als ze nu hebben) en dus voor de lagere functie te gaan.

Nu heeft de werkgever de afspiegelingslijst gemaakt met alleen de 4 overige mensen. Ik vraag me af of dit klopt. Door alleen deze 4 te gebruiken in de lijst, sta ik op de derde plaats.
    Als we alle 7 meegenomen zouden worden, dan zou ik op de tweede plaats staan.
    Als alleen degene die akkoord gaat met ontslag eruit te halen, zou ik op de eerste plaats staan, en dus dezelfde functie aangeboden moeten krijgen.

In eerste instantie kreeg ik dat ook aangeboden (maar wilde ze liever niet dat ik akkoord zou gaan vanwege de zwangerschap). Een kleine week later kreeg ik te horen dat er een fout was gemaakt en er dus mensen uitgehaald moesten worden, waardoor ik opeens 3e stond. het aanbod werd dus weer ingetrokken.

Ik heb hier een heel vervelend gevoel aan over gehouden. En zou heel graag willen weten of dit klopt. Want merk dat ik het niet los kan laten. En op internet kan ik er niets over vinden.
    Het lijkt mij namelijk, dat als je niet uit dienst gaat, je gewoon mee gaat in de afspiegelingslijst. Op moment dat je de functie niet wil, kan je altijd nog nee zeggen als het je aangeboden wordt.

Ik hoor graag of jullie hier antwoord op kunnen geven en zo niet waar ik dan moet zijn.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Wennie1981,

UWV Webcare Team is niet bevoegd juridische en cao gerelateerde vragen te beantwoorden.
    Ik adviseer je deze vraag over de uitvoering van het afspiegelingsprincipe te stellen aan je rechtsbijstand, vakbond of het juridisch loket.
    Zij kunnen je eventueel ook helpen om je eigen belangen te behartigen.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page