Hallo! Ik heb genoeg boeken over de zwangerschap maar nu dat onze zoon bijna twee weken oud is merk ik dat ik behoefte heb aan boeken over de tijd met je baby. Ik lees veel negatieve verhalen over het oei, ik groei boek. Daarom wil ik graag van jullie weten welke boeken jullie mij kunnen aanraden? Alvast bedankt!
Baby's weten wat ze willen en De taal van huilen, van Aletha Solter. Dit gaat over leren luisteren naar en vertrouwen op je kind. Zo klein als ze zijn, kunnen ze al zoveel! In deze boeken geen schema's van wat 'normaal is'. Wel tips over hoe om te gaan met bepaald gedrag. Steeds gebaseerd op aandacht en liefde voor het kind.
Je baby in een droomritme van Lampe. Erg fijnboek, helder wat en kind nodig heeft per leeftjdsfase. Ook qua slaap en voeding. Heeft mij erg geholpen thuis de slaapjes te strureren en te verlengen.
Ik heb zelf wel Oei ik groei, ik vind het een prima boek maar het is denk ik net hoe je het gebruikt. Ik lees niet vooraf, maar pas als ik merk dat m'n zoontje een onrustigere fase ingaat of doorgemaakt heeft. Pak ik even het boek erbij en dan is het een feest van herkenning. Ik denk dat als je het iets te rigide gaat lezen (van te voren en te weinig marges incalculeert) dat het boek dan erg kan frustreren en niet prettig is. (overigens ben ik zelf pedagoog dus dat maakt misschien dat ik het iets anders lees)
Ik had veel aan The Babybook van Dr Sears. En aan het Handboek Borstvoeding van LLL, daar staat ook erg veel in over hoe een kind zich ontwikkelt.