Ik heb vandaag een groeiecho gehad en de meting van de romp kwam uit op p5 (dus laagste lijn in de groeicurve) en van beentjes en hoofd net onder de p5. De groei ligt 2,5 a 3 weken achter op 't gemiddelde (ben bijna 33 weken). De gyn zei dat er nog geen reden tot zorg is, omdat de placenta goed werkt, maar ik ben wel erg benieuwd naar ervaringen met achterliggende groei. Volgende week krijg ik weer een echo om de placentawerking te bekijken, week daarna groeiecho. Weten jullie wat er gedaan wordt als ze de baby te klein blijven vinden? Bedrust oid? Ben vergeten 't te vragen net.. Ben benieuwd!
Dan krijg je idd bedrust. Echter als de navelstreng aan het dichtslibben is, zal je hoogstwaarschijnlijk in de gaten gehouden worden in het ziekenhuis en zal de baby gehaald worden wanneer er geen voeding meer doorheen komt (door de navelstreng).
Bij ons werd bij de 34 weken geconstateerd dat de baby 3 weken achter lag. Ik ben toen onder controle gekomen bij de gyneacoloog. Tijdens mijn verlof groeide ze onregelmatig (de ene week 300 gram, de andere week nauwelijks 100 gram). Uiteindelijk hebben ze me op de uitgerekende datum ingeleid. Ze bleek toch nog 2940 gram te wegen. Buiten de controles in het ziekenhuis heb ik dus niets speciaals hoeven doen en is het toch goed gekomen.
Bedankt voor de reacties! Ik maak me op dit moment ook nog geen zorgen, maar beetje spannend is 't wel. Mijn situatie lijkt op die van jou, Bonnie. Zijn ze er nog achter gekomen waardoor er een groeiachterstand was?
Hier liep de kleine met 34 weken ook ruim 2 weken achter. Bedrust had ik al sinds week 20 ivm premature ween. De kleine werd geschat op 2700/2800 met 40 weken maar is met 38 weken gehaald (andere rede) en woog 2950, helemaal niet klein dus! Vrienden van ons lagen 4 weken achter op groei en ook enorm veel controle gehad. Kleine was met 39 weken 2500 maar alles was prima dus mochten meteen met 3e naar huis. Bij mijn schoonzus lag de kleine ruim 2 weken voor. Zou een goede 8 ponder worden. Met 40 weken werd ze geboren en woog 3230. Sinds dien geloof ik niet meer zo in groeiecho's . Als de placenta goed werkt zou ik er gewoon vertrouwen in hebben!
Ik heb inderdaad meer gelezen dat groeiecho's niet altijd kloppen. Of misschien komt 't verschil soms ook door een onverwachte groeispurt? Ik heb er inmiddels in ieder geval wel vertrouwen in en ben heel blij dat ze erachter zijn gekomen, zo worden eventuele problemen zo veel mogelijk voorkomen.
Op groei echo´s kan je niet altijd vertrouwen hoor. Mijn jongste zoontje lag 4 weken voor in groei,en werd 11 pond geschat,ze hebben hem 3,5 week eerder gehaald. Meneertje woog maar 3800 gram,dus geen 11 ponder. dit keer krijg ik elke 4 weken een groeiecho om de groei in de gaten te houden,omdat ik veel vruchtwater aanmaak en mijn buik giganties groeit. Ben benieuwd of ze er dit keer dichterbij zitten.
Het verbaast me een beetje om te lezen hoe verschillend er door vk's mee omgegaan wordt... Bij mij bleek na verschillende echo's dat de kleine steeds ietsje verder achter ging lopen. Eerst liep ze perfect op schema, toen liep ze 4 dagen achter, en anderhalve week later liep ze 8 dagen achter. Het vruchtwater was ook niet heel veel, maar wel genoeg. Niet iets om me zorgen om te maken, maar moest toen wel stoppen met werken...
Hier was ik met zo'n 27 weken doorgestuurd naar de gyn voor een groeiecho. Ukje liep toen al 2 weken achter zo bleek. Hierna moest ik elke week op controle. Elke week bloeddruk meten en een groei echo. En is niet 1 x naar de doorstroming van de navelstreng gekeken. Alleen maar meten en klaar. Dat mijn bloeddruk bijna verdubbeld was hadden ze ook niet door. Met als gevolg dat ik vanaf de 32 weken 3 x per week moest voor een ctg en 1 x een groeiecho. Nog steeds geen actie op mn bloeddruk. Ik heb geen verstand van een zwangere bloeddruk, alleen van bejaarden en dat is schijnbaar weer héél anders anders had ik zelf aan de bel getrokken. Met bijna 34 weken werd ik meteen opgenomen omdat de groei inmiddels 6 weken achter lag. Ik mocht alleen naar het toilet en douchen... verders rust. Pas met 36 weken begonnen ze met bloeddruk medicatie (andere gyn was wél oplettend!) Elke dag 1 a 2 x ctg's en met 37 weken ingeleid met uiteindelijk een spoedks want ons ukje kon de weeën niet aan. Ohh wat was ik blij dat hij er uit was! Ons ventje van 1710 gram! De eerst volgende keer kies ik dus een andere gyn! Dat snap je wel natuurlijk. En ik ga al bijtijds vervangend werk doen. Want wat de gyn zei "tenminste 12 van de 24 uur rust..." ja mn reet! Ikke maar door bikkelen (zorg) omdat de gyn dat zei De groeiecho's klopte hier wel trouwens... verschilde nog geen 100 gram. Inmiddels een gezond ventje, wat altijd lacht, van zo'n 6 kilo Succes! En zorg goed voor jezelf hoor! Blijf niet te lang doorlopen (met werk e.d.)
@cyntje: heftig zeg! Raar dat ze niet naar de navelstreng hebben gekeken, dat vinden ze bij mij juist 't belangrijkst. M'n bloeddruk is gelukkig laag. Maar ik zal inderdaad goed voor mezelf zorgen!
Cyntje wat een verhaal zeg! Jasmina jouw verhaal lijkt wel op die van mij. Ik kreeg met 30 weken een groeiecho bij de vk, omdat mijn dochtertje een groeiachterstand had. Nu kwam de vk bij deze baby ook uit op een groeiachterstand van ongeveer 3 weken en moesten we door naar het zh voor nog een echo. Daar kwamen ze iets positiever uit, maar wel een erg kleine baby. Dat was donderdags. Die dinsdag daarna moesten we weer komen voor nog een groeiecho en voor een flowmeting om de functie van de placenta/navelstreng te bepalen. De groei was met haar lijntje meegegaan gelukkig, maar nu blijk ik veel te weinig vruchtwater te hebben. De flowmeting was wel goed dus ik mocht naar huis (anders had ik meteen moeten blijven). Nu moeten we dinsdag weer terugkomen om alles te checken. Ik heb verder helemaal niks doorgekregen over rust nemen of wat dan ook. Raar dat het beleid zo anders is overal.