vraag computerbril/beeldschermbril

Discussion in 'De lounge' started by siriel, Aug 27, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Omdat ik een leesbril gebruik, (ver is totaal niet nodig) had ik besloten om een beeldschermbril aan te schaffen, met zo'n blauwe filter.
    Ik heb bij de Hans Anders een oogmeting gedaan en moest een sterkte van 2 hebben.
    Nu heb ik hem opgehaald en merk ik dat als ik bijvoorbeeld lees op mijn beeldscherm, telefoon of verpakking dat ik precies in het midden (van de glazen) prima kan lezen. Maar zodra mijn ogen naar links rechts onder of boven gaan wordt het waziger (mijn hoofd houd ik dan dus stil)
    Wat dus overdreven betekent dat ik als ik lees ik mijn hoofd moet meebewegen naar links of rechts over de regel en als ik verder naar beneden lees ik mijn hoofd mee naar beneden moet bewegen om het beeld scherp te houden.
    Is dat normaal en de bedoeling, is dat beter voor je houding dat je je hoofd meebeweegt ofzo, ipv dat je je hoofd stil houd en je ogen het werk laat doen en alle kanten over het scherm laat gaan.
    Snapt iemand wat ik bedoel, bij een normale cheap leesbril van de drogist ofzo is dit nml niet zo.
    Ik heb er dus geen echte ervaring mee en misschien is dit normaal en moet ik er aan wennen.
    Iemand die dit weet, of moet ik morgen maar even terug?

2. Krv

Krv Fanatiek lid

May 26, 2017
    4,593
    4,447
    113
    Female
    Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb een blauw filter in mijn normale bril maar merk dit helemaal niet. Ik zou even teruggaan.

3. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,843
    4,103
    113
    Dit heeft niet met de blauwfilter te maken maar hoe de glazen geslepen zijn. Ik denk dat het wel klopt hoor, maar ik zou even binnen lopen en vragen of ze het kunnen uitleggen.

Krv likes this.
  4. Taby

Taby Fanatiek lid

Mar 7, 2007
    4,366
    140
    63
    Ik heb een computerbril zonder blauwfilter. maar herken het niet.

5. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Nou dan toch even terug gaan denk ik..

6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,383
    30,691
    113
    Female
    Ik heb bij eyewish een beeldschermbtil gekocht.
    Daar legden ze uit dat het midden geslepen is voor recht vooruit naar je beeldscherm te kijken is.
    Onderste deel heeft ieys grotere sterkte (dub bijv voor boek of telefoon wat je dichterbij je ogen houd)
    Bovenste deel en zijkanten zijn minder sterk en zou je dus beter mee in de verte kunnen kijken (langs of over je scherm heen).
    Voor de zijkanten had ik de keuze of dit een brede of smalle rand moest zijn.
    Gezien ik met twee beeldschermen werk heb ik gekozen voor zo groot mogelijk vlak op scherpte.

Blauwfilter heb ik er niet in zitten.

olleke likes this.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,952
    14,996
    113
    Hier een kleine afwijking maar wel een blauwfilter, ik merk er echt geen bal van dat het afwijkt of dat ik mn hoofd moet bewegen.

Vergeet m alleen wel geregeld op te zetten, dat dan weer wel maar met -0.25 en andere kant 0 is t ook niet echt een issue. Alleen de cilinder is vrij groot, met hele lappen tekst dan zet ik m wel bewust op.

8. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,843
    4,103
    113
    Dit lijkt mij ook het geval te zijn. En dan is het afhankelijk van de sterkte hoe het verloop ervan is.
    Ikzelf heb nu leesondersteuning voor het eerst (en dat is wat amders dan een leesdeel, want er zit onderin iets minder min-sterkte ipv een plus-deel). Maar ik heb dat ook een beetje en heb daar erg aan moeten wennen in het begin.
    Mijn man heeft al jaren multifocaal en dan kan je altijd kiezen hoe het verloop is. Hij kiest altijd de duurste optie, waarbij je dit soort dingen het minste hebt.
    Hans Anders is natuurlijk een goedkopere keten en ik kan me voorstellen dat die de luxere glazen niet hebben, maar gewoon het meer standaardwerk.

Share This Page