Een vraag van een vriendin van mij. Ze is de laatste week van de strip vergeten ( derde week ) ivm verhuizing etc .. Heel onverstandig maar ja, heb ik ook al gezegd. De heeft ze de laatste week dus niet genomen, ze zit nu op 1 dag voor de menstruatie en ze wil dus nu gewoon haar menstruatie afwachten. Ze zegt; de laatste ( derde week ) van de pil, heb je een hele kleine kans op een zwangerschap. Dus bang voor een zwangerschap hoeft ze dus niet te zijn volgens haar. Nu denk ik, als je een pil vergeet ook al is dat in de laatste week, heb je wel een kans. Hoe zit dat volgens jullie? Ik ben namelijk al een hele poos niet meer aan de pil, dus voor mij een vraagteken.
Week 3 maakt niet zoveel uit inderdaad. De pil legt je natuurlijke cyclus plat. Er groeien geen follikels en er vindt geen eisprong plaats. Dus als je al een pil vergeet, moeten er eerst follikels gaan groeien die er gemiddeld 14 dagen over doen om tot een eisprong te komen. Het is dus niet zo dat als je een pil vergeet, er direct een eisprong plaatsvindt! Als je in week 1 een pil vergeet, dan kan je cyclus op gang komen. Je moet dan aanvullende anticonceptie gebruiken.
Maar je moet wel op de 7e dag na stoppen weer een nieuwe strip gebruiken je kan niet ineens 14dgn zonder pil.