later de ww in

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Hollowglade, 12 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hollowglade

Hollowglade Actief lid

23 feb 2010
    429
    0
    0
    NULL
    NULL
    op dit moment zal ik nog ongeveer een week in de ziektewet zitten
    dan zou ik normaal gesproken weer moeten kunnen werken

maar is het ook mogelijk om nu te zeggen we redden het van mn mans loon om een paar maanden thuis te kunnen blijven
    zodat ik de verloren tijd met mn zoontje kan inhalen
    ben namelijk erg ziek geweest en ook geopereerd in de afgelopen 4 maanden

en dan over een aantal maanden ww aan te vragen en weer werk te gaan zoeken?
    want mn oude uitzendbaas heeft alleen zwaar werk momenteel en dat is nu zoiezo te zwaar..

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Hollowglade,

Ik raad je af om pas over 4 maanden WW aan te vragen. Je hebt namelijk alleen recht op WW als je in de 36 weken voor de ingangsdatum ten minste 26 weken hebt gewerkt. Je zou dan niet aan deze voorwaarde voldoen, en daarom geen WW krijgen.

Er zijn twee mogelijkheden om dit te voorkomen:
    - Je kunt ouderschapsverlof opnemen. Na afloop van deze maximaal 26 weken onbetaald verlof, kun je alsnog WW aanvragen. In dat geval wordt gekeken naar de 36 weken vóór het ouderschapsverlof.
    Het ouderschapsverlof is een regeling tussen werkgever en werknemer. De regels vind je op de website van de Rijksoverheid.

- Je kunt ook de WW nu aanvragen. Zodra het recht op uitkering beoordeeld is, geef je aan dat je tijdelijk niet beschikbaar bent voor werk. De WW wordt dan ook weer stopgezet. Binnen 6 maanden kun je de uitkering laten voortzetten. Je verspilt dan het recht op WW niet, maar je kunt wel de verloren tijd met je zoontje inhalen.

Actuele informatie over de WW vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina