Beginnen als coach: juiste doelgroep?

Discussion in 'De lounge' started by maja82, Jan 19, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Hallo dames!

Geen betere plaats dan dit forum om mijn vraag te stellen:)

Ik heb plannen om voor mijzelf te beginnen als coach. Al vanaf het moment dat ik de opleiding Maatschappelijk Werk ben begonnen had ik plannen om 'ooit' een eigen coachingspraktijk te beginnen. En ooit is nu:)

Nou ben ik aan het nadenken over een doelgroep. Ik merk in mijn omgeving dat er veel vrouwen zijn die het moederschap tegen vinden vallen, de combinatie werk/gezin moeilijk vinden, moeite hebben met de balans kinderen/relatie/vrije tijd etc. en vrouwen die hier op een of andere manier in vastlopen.
    Ik zit eraan te denken om me op deze doelgroep te richten als coach.

Nou heb ik er uiteraard veel over nagedacht en een aantal dingen op papier gezet maar mijn vraag aan jullie is of er zaken zijn waar ik rekening mee moet houden, voordelen/nadelen en dus wellicht aspecten waar ik nog niet bij stil heb gestaan.

Ik ben heel benieuwd:) Alvast bedankt!

2. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Ik vraag me alleen een beetje af of je met deze doelgroep wel genoeg klanten zult genereren. Het is waar dat er veel vrouwen zijn die het lastig vinden om e.e.a. te combineren maar daarnaast staan vrouwen er ook om bekend niet zo snel om hulp te vragen en lossen ze het liever zelf op. Ik persoonlijk zou dan, voordat ik er aan zou beginnen, eerst willen weten of er genoeg vraag naar is.

3. Libelle82

Libelle82 VIP lid

Jun 26, 2008
    5,081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ben ik het mee-eens. Denk dat het een grote drempel zal zijn.
    Ik zou het eerder zoeken in het werkveld.

Medewerkers die stagneren binnen hun huidige baan,

Of

Hulp aan ouders die een kind met beperking heeft, omgaan met accepteren , hulp in de opvoeding.
    Sluit wellicht goed aan bij je vooropleiding .

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Mijn eerste gedachte dat ik je stukje las was. En waar haal ik dan de tijd van dan, juist omdat ik geen tijd heb. Je kan niets fysiek van me over nemen dus zou ik geen meerwaarde zien en dan moet ik ook nog geld uitgeven aan iets waar ik me als druk over maak en schuldig over voel.. en ik denk dat dat de bij veel vrouwen zo zou voelen dus ik zou als ik jou was niet al je kaarten hierop spelen.

5. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Ouders die er plotseling alleen voor staan ( scheiding, overlijden)
    Aanvragen mogelijke vergoedingen. Coachen hoe erover te praten met kinderen. Leven opnieuw inrichten.

Ik ben het er mee eens dat men verwacht dat er uit je huidige doelgroep weinig cliënten te genereren zijn.

6. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dit dus..

7. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

Sep 30, 2013
    2,234
    0
    0
    Moeilijk hoor in de huidige markt. Er zijn 60.000 coaches in nederland en het is een niet beschermde titel. Veel mensen die zonder baan raken, maar wel jarenlange ervaring ergens in hebben, beginnen als coach. Meestal op het vlak van personal/life coaching waar jij ook aan denkt. Jouw doelgroep lijkt mij ook te smal. En denk vooral goed na over hoe je je doelgroep gaat bereiken en dus 'binnenhalen'

Ik heb zelf al 5 jaar een coachingspraktijk (staat nu op een laag pitje) maar het is behoorlijk taai in de markt

8. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Bedankt voor de reacties:)

Het scheelt dat ik er niet een volledig inkomen uit hoef te halen, dus dat risico durf ik wel te lopen.
    Ik denk inderdaad dat het ook moeilijk zal zijn om deze doelgroep binnen te halen, maar de meeste vrouwen zijn nog wel op het punt dat ze het nog redden. Er zijn echter ook vrouwen die erop vastlopen en dus wel iets 'moeten' ondernemen, deze doelgroep wil ik me op richten. Ook zijn er vrouwen die het juist prettig vinden om dmv coaching de boel weer op een rijtje te krijgen en op deze manier juist wel tijd en energie in zichzelf willen stoppen.
    Mijn twijfel is of ik alleen deze doelgroep moet willen bereiken of het meer algemeen houden en wel deze doelgroep bijvoorbeeld moet noemen op mijn website ed.
    Er zijn idd ontzettend veel coaches op dit moment, mijn twijfel is dan ook waarom mensen bij mij zouden komen? Maar daardoor wil ik mij niet tegen laten houden.

Share This Page