Hallo dames, Ik wordt soms echt helemaal kriegel van mijn zus. Ze kan zulke lompe opmerkingen maken en dan 'niet doorhebben' dat dat heel vervelend is. Voorbeeldje: ik was net 1 week geleden bevallen en ze komt voor het eerst op kraamvisite. Haar eerste reactie is: "goh je hebt nog wel een dikke buik zeg, zit er nog één in?" Lekker binnenkomer is dat Vervolgens gaan we Fenna in de tummy doen (de kraamhulp is er overigens ook nog bij) en daarna mag mijn man haar aankleden. Dit doet hij voorzichtig. Tis ook niet niks zo'n klein wezentje. De kraamhulp staat erbij en merkt op dat het heel goed gaat. Mijn zus reageert: 'joh als je zo langzaam d'r aankleed is het niet zo gek dat ze ligt te krijsen, ik zou ook krijsen. Tjonge dat duurt wel lang hoor!" Een aantal weken later vraagt ze aan me: "Kleed Jeroen (mijn man) Fenna nog steeds zo onhandig aan? Als het mijn kind zou zijn zou ik veel sneller d'r aankleden, hup hup hup en klaar." Nou heeft ons kindje reflux, dus hoe meer je schudt, hoe meer je spuugt, dus dat leg ik uit. Zegt ze: "Ja, nou daar moet ze maar tegen kunnen hoor, ze moet harder worden". Ze heeft een keertje haar jasje aangetrokken, en ze lag te schudden en te shaken, en natuurlijk moest ze spugen. En dan schreeuwen tegen Fenna dat ze niet moet spugen. Ja hoor es... ze is 5 weken, want denk je zelf? Een paar weken terug weer de opmerking dat ik zo dik ben: "Komt er nog eentje uit binnenkort ofzo?" En steeds "als het mijn kind kind was dan...." Grrr... ik wordt er echt boos en verdrietig tegelijk van. Wat moet je nou met zo'n zus. Je zou denken dat ze blij is met haar eerste nichtje, maar in plaats daarvan heeft ze alleen maar commentaar, op mijn man, op Fenna op mij. Ik weet ook echt niet hoe ik moet reageren tegen d'r, want aan de andere kant is ze dan weer heel lief en koopt ze kleertjes en cadeautjes voor Fenna. Heel verhaal, maar moest het even kwijt..
Je zou op een nette manier tegen haar kunnen zeggen dat je niet blij bent met haar opmerkingen en dat ze je daarmee kwetst. Je mag best voor jezelf opkomen en al helemaal je gezin in bescherming nemen! Leuke cadeautjes zijn geen vrijbriefje voor nare opmerkingen.
Raar is het wel. Toen ik nog niet zwanger was zei ik ook wel eens tegen mijn aanstaande van dat zou ik zou en zo doen. Maar dat aankleden gaat in het begin onwennig lijkt mij tenminste.Ik zou er toch op een nette manier idd wat van zeggen (zeg ik miss assertief maar niet heus).
hoi hoi uit de reacties van je zus kan ik al opmaken dat ze zelf nog geen kinderen heeft maar haar tijd komt ook vast nog wel dus ik zou alles goed onthouden en zodra zij prinsheerlijk in haar bedje ligt pas bevallen de bom laten barsten van goh ik dacht dat je 1 kindje zou krijgen zitten er nog 2 in ofzo en natuurlijk met aankleden jij en je man hebben nu een voorsprong zeggen nou jeroen zou dat veeeel sneller doen als jij hoor leg haar daarna ook wel uit waarom je deze opmerkingen maakt en wie weet kunnen jullie er samen nog om lachen je zou ook gewoon rechtstreeks kunnen zeggen dat haar opmerkingen niet echt in goede aard vallen en of ze die buitenwege wil laten groetjes nathalie
Hier precies zo'n zusje: in het ziekenhuis, net bevallen, komt ze binnen: o je, hebt nog wel een dikke buik is het eerste wat te zegt. Halverwege de zwangerschap, wat heb jij een dikke benen gekregen zeg! Etc etc. Probeer je er niks van aan te trekken, waarschijnlijk bedoelt ze het niet eens slecht. Mocht je het echt heel erg storend vinden, probeer het dan gewoon tegen haar te zeggen.
misschien zit ik wel helemaal mis, maar zou het ook niet een beetje jaloezie kunnen zijn van je zus : zou me zo niet weten waarom een zus zulke vervelende opmerkingen zou maken na een geboorte van een nichtje als dit lang aanhoud zou ik er zeker wat van zeggen, je hoeft niet alles te pikken
Dank jullie voor jullie lieve reacties. Ik zal es voorzichtig proberen om er wat van te zeggen. Moeilijk is ook dat ze wat contactgestoord is zeg maar.. Vat dingen vaak verkeerd op. Ik denk ook wel dat er jaloersigheid in zit. Ze wil zelf ook kinderen, maar zij en haar vriend hebben besloten dat ze eerst een huis gaan kopen en dan pas aan kinderen willen beginnen. En dat duurt nog tot minstens volgend jaar zomer.... Elke keer als ze samen met haar vriend er is zegt ze wel iets in de trant van: ik wil ook...
Precies wat ik ook dacht, volgens mij is ze jaloers. Maar goed, ik zou er ook wat van zeggen. En ze heeft duidelijk zelf geen kinderen, anders zou ze niet zo dom uit haar nek kletsen. En op een of andere manier willen veel mensen altijd hun mening kwijt over de opvoeding, of je er nu om vraagt of niet, heel irritant. Ik maak ook altijd duidelijk dat ik niet vraag om advies, dus dat ze dan hun mond mogen houden. Ik doe het toch op mijn manier.
op zich is een vorm van jaloezie niet verkeerd, maar het kan bij jou en je man irritatie's en onzekerheden teweeg brengen en dat wil je natuurlijk niet... ik zou proberen een gesprek met je zus aan te gaan en eerlijk zeggen hoe je er over denkt is misschien even niet leuk voor haar, maar nogmaals je hoeft niet alles te te pikken geloof best dat als je het normaal zegt ze het best wel zal begrijpen
Klinkt als een hele jaloerse zus Daphne! Wow tja, misschien moet je gewoon rustig tegen haar zeggen dat je t fijn vind als ze wat subtieler met jullie omgaat. Tegen mij hoeft niemand te zeggen dat ik nog wat dik ben, dat zie ik zelf ook wel gelukkig neemt Chris het altijd voor me op die zegt dan dat ik er heel goed uit zie en hij al vind dat ik veel ben afgevallen haha Laat Jeroen eens een leuke opmerking geven