Vraag erkenning

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mamainspe, 20 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamainspe

Mamainspe Bekend lid

1 mei 2006
    663
    0
    0
    Voor de gene die al eens bevallen zijn en hier mee te maken hebben gehad.
    Mijn vraag is, wat moet je precies allemaal doen, en wat hier van ongeveer de kosten zijn?
    en als je over een paar jaar toch gaat trouwen, brengt dat dan nog extra kosten met zich mee.
    Ik ben van de week bij het gemeentehuis geweest (weliswaar voor verleging paspoort) maar heb het toen gelijk gevraagd voor informatie en wat ik mee kreeg was een boekje : Welke achternaam krijgt mijn kind....
    Tja niks te vinden daarover.
    Dus vandaar mijn vraag,
    Groetjes en alvast dank u

2. Cindy1975

Cindy1975 Bekend lid

8 okt 2006
    551
    0
    0
    Erkennen kost niets. En volgens mij ook geen gevolgen als je met dezelfde man trouwt later.

Doei!

3. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

voor de geboorte van je kind het liefst ook nog voor 5 maanden zwangerschap bepaal je welke achternaam je kindje krijgt. alks je toch van plan bent te trouwen in de toekomst is het raadzaam om de naam van de vader te gebruiken.

je gaat naar het gemeentehuis met je partner, en geeft daar aan dat je partner de kleine erkent en welke achternaam de kleine zal krijgen.

hier zitten geen kosten aan verbonden. je krijgt een document mee welke je ook bij het aangeven moet meenemen.

nu kan je partner ook de kleine aangeven na de geboorte, anders moet jij of iemand die bij de geboorte is geweest dit doen.

mocht er wat ernstigs gebeuren na de 5e maand, dan krijgt je kindje ook de naam van je partner. als je de erkenning niet hebt geregeld wordt dit automatisch jouw naam.

na de geboorte kun je het gezag nog regelen, dit doe je door twee uitreksels van jou en je partner op te sturen naar het kantongerecht. als dit rond is heeft jouw partner ook het gezag, jij als moeder hebt dat zoiezo.

4. Mamainspe

Mamainspe Bekend lid

1 mei 2006
    663
    0
    0
    Zo dat is supersnel!
    Dank je wel!
    We hadden er al wel wat over gelezen maar zijn allemaal tegenstrijdige berichtjes.
    Dank je wel!

5. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    we zijn pas in de 8e maand naar het gemeentehuis gegaan voor erkenning di koste niks.

We hebben toen ook pas de achternaam doorgegeven van ons kindje.

Maar hou er wel rekeking mee als je erkend heeft je vriend nog geen oudelijk gezag over jullie kind. Dit moet je regelen bij de rechtbank.
    Je vraag een formulier aan bij de rechtbank bij je in de buurt en als je kindje dan geboren is dan moet je het uitreksel van het bevolkingregister van jullie erbij doen en de aangifte van de geboorte dit stuur je allemaal op en binnen een week dan krijg je de verklaring terug. Dit alles heeft ons 15 euro gekost geloof ik.

6. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Je kan het beter zo vroeg mogelijk doen. Als een kindje onverhoopt veel te vroeg komt of (afkloppen) er gaat iets mis, dan moet je het vanaf 26 weken aangeven. Wanneer je dat niet hebt gedaan staat het kindje dus niet op naam van de vader.

7. missgroovy

missgroovy Niet meer actief

erkenning koste ons 10 euro ! Wat belachelijk dat dit per gemeente verschilt zeg

8. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Bij ons heeft het neits gekocht..en idd je kunt het beste nu doen nu je kindje nog neit geboren is...Scheelt een hele boel papier rotzooi

9. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Dit formulier kregen wij meteen mee toen we de kleine gingen erkennen en hoefden we dus niet apart aan te vragen.

Ja dat is met alles zo, kijk maar eens wat een paspoort kost, in de ene gemeente is het 50 euro en in de andere gemeente is het 100 euro.

10. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij hebben ook vroeg in de zwangerschap het kindje laten erkennen door mijn vriend. Ook met de gedachte...als het vroeg misgaat wilden we toch graag dat ons kindje de achternaam van zijn/haar vader zou krijgen. Ook willen wij tzt trouwen (wilde dit eigenlijk eind dit jaar doen, maar dan zou ik hoogzwanger zijn dus de datum toch maar vooruit geschoven). Overigens moesten wij ook iets van 10 euro betalen. Tevens kregen we ook gelijk het formulier mee voor de rechtbank, straks tezamen met ons beider uitreksel en aangifte van ons kindje kunnen we dat opsturen. Klinkt iig allemaal supersimpel...ach en die paar euro.

11. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Hoeft niet de naam van de vader te nemen hoor, hier hebben de kinderen mijn naam en mijn man heeft ook mijn naam :)

12. Esma

Esma Bekend lid

Wij hebben t vorige week gedaan.
    Wat ze vroegen was legitimatie bewijs en uitreksel uit de bevolkingsregister en welke achternaam het kind krijgt.
    Het was geheel gratis.

13. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Voor mij ook een reden om het vroeg te doen:
    Als mijn vriendiets overkomt ,wil ik dat hij officieel wel geregistreerd staat als de vader.

Wij hebben dus heel vroeg erkend.
    Ouderlijk gezag kan inderdaad pas na de geboorte.

Het is overigens allemaal super eenvoudig en zo geregeld

14. Angel Eyes

haha ja indd je mag natuurlijk kiezen welke naam je neemt met trouwen. noujah op de ouderwetse manier gezien bedoelde ik het dan ;)

15. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

16. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Trouwens zijn er al mensen die het gezag al hebben aangevraagd ik vraag me namelijk af hoeveel je daar dan kwijt voor zou zijn...

17. Angel Eyes

tegen ons is gezegd dat dit alleen de kosten voor de uitreksels meeneemt. Je moet namelijk van jezelf en van je partner een uitreksel meesturen.

het gebeuren bij het gerecht is gratis.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    bij ons is ook gezegd dat je alleen de kosten voor de uittreksels betaalt er zitten verder geen kosten aan. Nu is het bij onze gemeente ook nog zo geregeld dat als je aangeeft dat je de uittreksels nodig hebt voor het aanvragen van het ouderlijk gezag, dat je ze niet hoeft te betalen. Bij ons zal het dus waarschijnlijk niets kosten. (mocht je de uittreksels wel moeten betalen, dat stelt niet zoveel voor hoor, hoogstens 20-30 euro, lijkt me het geld wel waard)

19. Niet meer actief

hier hebben de kinderen ook mijn achternaam, en in juni gaan we trouwen en neemt mijn as man ook mijn achternaam aan.
    Vind het soms nog ouderwets dat iedereen er maar van uit gaat dat een kind de naam vd vader moet hebben :D

Deel Deze Pagina