Hoge bloeddruk, wie nog meer?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nikkie, 11 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Vandaag moest ik voor controle en bleek dat mijn bloeddruk aardig wat te hoog was. Ik ben hier best van geschrokken.
    Ter plaatse moest ik nog even urine laten controleren (ik heb in een bekertje geplast) maar dat bleek gelukkig schoon, geen eiwitten.
    Volgende week moet ik nu weer voor een nieuwe meting.
    Maar ik ben er dus best wel van geschrokken. Tot nu toe ging het zo goed en nu dit.
    Wie heeft dit nog meer gehad?
    Ik moet zeggen dat ik deze week veel stress heb gehad (dingen in familiesfeer) en me veel heb lopen opwinden.
    Hopelijk komt het daar dus van en is mijn bloeddruk na een weekje rust en niet opwinden weer gezakt.
    Ik zou het heel erg jammer vinden om niet meer thuis te kunnen bevallen. Bovendien ben ik angstig voor ziekenhuizen etc.
    En het naarste is natuurlijk dat je geen onbezorgde laatste weken meer hebt.
    Maar misschien maak ik me druk om niks en is het volgende week wel weer goed.
    De schrik zit er in ieder geval goed in en ik heb ook even moeten huilen toen ik thuis was.
    Volgende week gaat mijn vriend voor de zekerheid ook maar weer mee, hij kon nu steeds niet door drukte op zijn werk.

groetjes Nikkie

2. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik heb precies het zelfde gehad, ik ben toen met 37 weken en een paar dagen bevallen van een kern gezonde baby 4660 gr... Ik wilde in eerste instantie ook thuis bevallen maar vanwege de extreme hoge bloeddruk moest ik wel in het ziekenhuis opgenomen worden, ik was net als jij ongelooflijk bang voor het ziekenhuis maar achteraf ben ik zo blij dat ik daar was want ik voelde me op den duur echt niet meer lekker...

Het komt allemaal goed, probeer ( en ik weet dat dat niet makkelijk is ) je rustig te houden en er neit te veel aan te denken....

Liefs Chantal

3. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Ik ben inmiddels al weer wat gekalmeerd gelukkig.
    Fijn dat bij jou alles goed is gekomen!
    Ik hoop dat ie gewoon volgende week weer gezakt is, verder denk ik nog niet hoor, als het dan niet zo is heb ik nog genoeg tijd om me druk te maken ;)
    Bovendien zaten er (nog) geen eiwitten in de urine, dat is al positief.
    Ik moet pas donderdag weer dus dat duurt nog wel even.
    Tot die tijd probeer ik me maar niet druk te maken en doe ik het rustig aan.
    Maar ja echt druk had ik het al niet.

liefs

4. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Hoe hoog was hoog? En heb je er ook medicijnen voor?
    Is je bloeddruk eenmalig opgemeten? Dan heb je vaak de kans dat het ook wat hoger is. In het ziekenhuis hebben ze een apparaat wat een kwartier lang elke drie minuten je bloeddruk meet.
    De eerste keer bij mij is het altijd hoger, en de laatste keren altijd lager. Dat komt doordat je je ontspant.

5. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik heb bij mijn vorige zwangerschap hetzelfde gehad. Hoeveel is je bloeddruk gestegen dan?

Ik moest uiteindelijk vaker bij de VK op controle tot mn onderdruk te hoog werd. Daarna 3 keer per week naar de gyn. Iedere keer CTG van een half uur. Daarvoor en daarna bloeddruk meten. Ook iedere keer urine-onderzoek en 1 keer per week bloedonderzoek. Toen mijn klachten te erg werden voor mij, ben ik ingeleid. Dit was bij 39 + 4. De volgende dag (inleiding deed de 1e dag niets) na een hele mooie bevalling een nog mooiere dochter. Nog anderhalve dag in het ziekenhuis gelegen en toen weer lekker naar huis. Bevallen in het ziekenhuis is mij heel goed bevallen. Er heerst op de verlosafdeling toch een heel ander, veel prettiger, sfeertje vind ik.

Pak nu alle rust die je nemen kunt. Dat helpt echt! Laat de boel de boel. Blijf wat langer op bed. Hang op de bank met een pot thee en rust. Alle kans dat volgende week je bloeddruk dan weer beter is. Veel succes!

6. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Wat is eigenlijke een (te) hoge bloeddruk? De mijne was bij de laatste controle 130/85, is dat verhoogd? Bij mij hebben ze ook gekeken naar eiwitten in de urine maar dat was gelukkig niet het geval. Ik werk gelukkig niet meer en doe het wel rustig aan maar echt lekker voel ik mezelf er niet bij.. :(

7. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    130/85 is aan de hoge kant. Vooral je onderdruk. Wat belangrijk is, is hoeveel je bloeddruk is gestegen. Als ie altijd hier in de buurt zat, is er meestal weinig/niets aan de hand. Als ie normaal veel lager was, is het reden om er extra op te letten.

8. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Dankje voor je antwoord Pendrag.. Heb even in mijn papieren gekeken en bij mijn inschrijving hier bij de vk in juli 07 lag mijn onderdruk op 75.. Heb nooit een hoge bloeddruk gehad. Moest ook meteen bellen als ik me echt niet lekker voelde of hoofdpijn kreeg.. Pfff.. die laatste loodjes...

9. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik heb ook een hoge bloeddruk en ook eiwitten in mijn urine gehad. Niet zo heel veel maar het zat er wel.
    Ik slik hier 6 tabletten per dag voor en moet 1 keer in de week naar de gyn. Zodra ik me niet goed voel moet ik meteen terug komen.
    De hoogste bloeddruk die ik heb gehad is 150/105. Vooral die onderdruk is belangrijk. Die mag eigenlijk niet boven maximaal de 90 komen.
    Ik moet ook in het ziekenhuis bevallen, maar verder heb ik er niet zo veel last van.

10. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Gisteren bij de controle ook ineens een bloeddruk van 120/90. Normaal zat ik op een onderdruk van 70. Beetje hoog dus, maar ik loop ook echt op het eind nu, dus kan nooit meer lang duren!
    Morgen moet ik weer aan de CTG om te kijken hoe het met het kindje gaat...

11. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Hey meiden,

Bij iedereen is een hoge bloeddruk weer anders he, het hangt er vanaf wat je "startwaarde" is.
    Bij mij is de onderdruk normaal 75 tot 80 (boven gemiddeld 120).
    Onderdruk was nu 95 (boven 135) dus toch echt te hoog!
    Daarom was ik ook zo geschrokken.
    Een paar jaar geleden heb ik al eens door stress een te hoge bloeddruk gehad, toen was de onderdruk ook zo'n 100 en bonsde het voortdurend in mijn hoofd.
    Ze hebben bij mij maar 1 meting gedaan en ik was daarvoor ook al gestresst (te laat van huis, nog rennen naar de parkeermeter etc) en dus een slechte week gehad.
    Vannacht nog niet echt lekker geslapen, toch wat gespannen.
    Ik probeer nu verder deze week maar wat te ontspannen en hoop dan dat het weer goed is en anders is het niet anders.
    Maar wel even een flinke domper omdat het steeds zo mooi ging. De hele zwangerschap tussen de 70 en 80 gezeten.
    De eerste keer was ik ook nogal gestresst en was mijn bovendruk 160, dat was ook best hoog. Maar ze kijken voornamelijk naar de onderdruk.
    Twee weken geleden was het nog 75/120.

groetjes

12. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Het kan ook zijn dat het de komende keer weer gezakt is.
    Bij mij was het tijdens de vorige controle in december opeens ook wat verhoogd. Maar afgelopen week weer keurig gezakt, terwijl ik me toch niks anders heb gedragen dan in december. Hooguit alleen nog meer druk gemaakt over m'n bloeddruk! ;)

13. pacific

pacific Actief lid

22 mei 2007
    374
    0
    0
    Almere
    Ik had op een gegeven moment ook een onderdruk van 90 na een paar stressvolle weken. Ik moest toen 1,5 week rust nemen en gelukkig was de reden waar ik stress over had ondertussen opgelost. Mijn bloeddruk was daarna weer mooi gedaald.
    Ik heb ook een polsbloeddrukmeter gekocht om het in de gaten te houden maar de 1 zal daar meer stress van krijgen en bij de ander kan het geruststellend werken.

14. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hallo,

De laatste 3 weken van mijn zwangersachap was mijn bloeddruk ook veel te hoog. D.w.z. 145/110. Mijn bloeddruk normaal was 120/75. Er is een aantal keren bloed afgenomen, geplast, maar niks aan de hand. Ik moest idd om de dag terugkomen voor een CTG. Alles verder in orde en ik voelde me nog goed. (Geen hoofdpijn, tintelingen, anders moest ik direct bellen) Ik hield wel heel veel vocht vast in de laatste weken. Echt gevaarlijk was het volgens mij ook weer niet want ik ben bijna 43 weken zwanger geweest dus was het niet echt nodig om eerder in te leiden...... Iedereen verklaarde de gyn voor gek, maar Lily is heel gezond ter wereld gekomen! Ze zullen wel weten wat goed is denk ik...

Kari

15. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Ja haha ik zit me er nu al druk over te maken of ie wel zakt, helpt ook niet echt mee ;)
    Zo'n polsmeter heb ik ook over gedacht maar ik word er extra gestresst van denk ik. Mijn ouders hebben er wel eentje omdat mijn moeder hoge bloeddruk heeft dus misschien dat ik dinsdag eens een "voormeting" doe.
    Maar ik raak dus al in de stress van die dingen zelf.
    Ik kan niet zo goed tegen dat opblazen en dat knellende gevoel, daardoor schiet mijn pols ook altijd omhoog (ik heb elke keer een snelle hartslag als dat ding omgaat).
    En deze vrouw deed er dus ook nog veel langer over.

Maar goed ik hoop dus dat ie weer zakt en anders is het jammer. WAt even niet meewerkt is dat ik vanochtend ook nog ruzie kreeg met mijn vriend. Hij moet veel werken momenteel en vandaag dus ook en daar krijgen we dan ruzie over. Helemaal als ie zo lekker bot en lomp reageert. Hij snapt volgens mij niet dat ik daardoor ook gestresst raak (als wij ruzie hebben). Ik trek het me altijd heel erg aan.

16. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik heb ook hoge bloeddruk, nu al, ik heb er medicijnen voor gekregen. ben onder strenge controle bij de gyn. bij mij is de bloeddruk 150/95 dus te hoog. heb hele heftige hoofdpijn elke dag. hopelijk wordt ik niet opgenomen, ook is urine gecontroleerd, maar geen eiwitten gelukkig. bij mijn eerste had ik zwangerschapsvergiftiging.

17. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Dat is erg balen krokus en helemaal spannend zo vroeg in je zwangerschap. Hoop dat alles goedkomt!
    Ik heb gelukkig geen erge hoofdpijn o.i.d. maar goed we zullen deze week afwachten.
    Ik voel me nog steeds wel opgejaagd, ook door het idee.
    Ook zoiets, nu weet ik het en kan ik me maar moeilijk ontspannen. Iemand tips?
    En kan je het zelf ook laten dalen? Ik hoor namelijk tegenstrijdige dingen. De een zegt dat de onderdruk niet door stress kan komen, alleen de bovendruk. Maar mijn vk antwoorde bevestigend dat het wel eens door die stress kon komen.
    En een paar jaar eerder (toen ik dus niet zwanger was) heb ik het ook eens gehad, dat kwam door problemen op mijn werk.
    Maar goed nu is de stress er niet meer al vraag ik me af of het in een paar dagen tijd wel daalt.
    Mijn ouders hebben zo'n polsmeter, aan de ene kant heb ik zoiets zal ik het daar morgen eens opmeten of kan ik dat beter niet doen?

groetjes Nikkie

18. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    @nikki Ik weet hoe je je voelt. Wat een schrik is dat. Ik had met 12 weken een hoge bloeddruk 100 bij de VK en er werd direct een afspraak gemaakt bij de gyn voor de volgende dag. Daar een half uur aan de meting gelegen en had ik weer een keurige bloeddruk van 80. Ik loop nu streng onder controle bij de gyn. Elke 2 weken terug komen.
    Een tip om je bloeddruk om laag te krijgen of om heerlijk te ontspannen is om een voetreflex massage te laten doen. Bij mij werkt het in iedergeval goed. succes ermee en probeer je niet druk te maken. Zoek afleiding.

19. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Dank je meid. En hoe is het nu bij jou? Is je bloeddruk weer omhoog gegaan of blijft ie redelijk stabiel?
    Alleen het idee al zorgt er bij mij voor dat ik me moeilijk kan ontspannen maar ga het wel proberen.
    Voetmassage, wel grappig ik heb zelf zo'n voetroller die ik al bijna dagelijks gebruik. Is heerlijk.
    En verder probeer ik me nu maar niet druk te maken en er ook niet meer over te gaan lezen.
    Ik ben gewoon erg bang voor ziekenhuizen e.d. en heb dus al een hekel aan die bloeddrukmeter.
    Maar ik probeer me er nu maar bij neer te leggen, zo erg is het ook weer niet gelijk en misschien valt het allemaal wel mee.

groetjes

20. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Bij de laatste controle was de bloeddruk ook 80, dus dat was goed. Ik moet donderdag weer, dus ik ben benieuwd. Zeker omdat de vorige controle tijdens mn vakantie was en ik nu weer 40 uur per week werk. En verder ben ik niet bang voor het ziekenhuis. Ik heb hiervoor anderhalf jaar in de medische molen gezeten, dus ik ken de mensen onderhand op de gyn afdeling. Ik voel me daar prettiger dan bij de VK. En verder maak ik me niet druk om de bloeddruk en wil ik echt van de zwangerschap genieten. En dat lukt tot nu toe goed.
    Sterkte en hou je rustig.

Deel Deze Pagina