Heb parmezaanse kaas van het merk zanetti gekocht . En lekker door me pastasaus gegooid ( pastasaus was wel heel heet ) . En heb de saus geproefd . Toevallig google ik naar parmezaanse kaas en staat dat het een rauw melkse kaas is . Alleen staat het op de verpakking van de kaas niet ! Er staan niks op , niet gepasteuriseerd maar ook niet rauw . Ik weet dat het een harde kaas is , kan het dan echt geen kwaad ? Ik ben al zo panische en wordt hier dus nog panischer van . Wie heeft deze kaas ook gewoon gegeten tijdends zwangerschap ? En als het er niet opstaat is het dan ook niet rauw ? Alvast bedankt voor het geruststellen .
Als het harde kaas is kan die bacterie niet overleven (dit geld bijv ook voor boerenkaas heb ik destijds ook nagevraagd) en buiten dat om heb je de saus verwarmd! zou me echt geen zorgen maken en geniet van je eten!
Ten eerste: in NL MOET er op de verpakking worden vermeld dat het rauwmelks is (of au lait cru). Staat dat er niet op? Dan heb je gewoon gepasteuriseerde kaas. Daarnaast: harde kaas mag van rauwe melk worden gemaakt, omdat de bacterie niet kan overleven. Ten derde: het is fiks verwarmd geweest. Conclusie: eet smakelijk, geen risico.
Je zit wel safe met harde rauwe kaas. En dan ook nog door het warme eten heen.. En als het niet op de verpakking staat is het, als ze netjes de wet volgen, niet eens rauw.. Maak je dus maar geen zorgen
Dank jullie wel meiden Fijn zo een forum , altijd fijn om even gerust gesteld te worden ! Het staat na lang zoeken echt niet op de verpakking dus inderdaad ga er dan vanuit dat ze de wet volgen , fijn om te weten dat dat er echt op moet staan . Ik twijfel namelijk nog wel is . En harde kazen kunnen dus geen kwaad , ook weer fijn om even bevestigd te hebben .
Zelfs alle zachte kazen mag je gewoon eten, als het maar gepasteuriseerd is! Ik eet ook nog dagelijks brie - heerlijk!