Vraag het me gewoon af, kleur ogen van m'n dochtertje... :)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door melloncollie, 17 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Setteke

Setteke Niet meer actief

Een poosje terug was hier iemand op het forum die je kansen kon berekenen met oogkleuren van je kinderen. Zij heeft mij uitgelegd hoe het precies werkt. Hier komt haar stukje (hoop dat ze het goed vindt dat ik dit plaats..):

Over het algemeen is bruin ook dominant over blauw maar het zit net wat ingewikkelder in elkaar. Ik zal het proberen uit te leggen.

Even vooraf: als ik schrijf blauw dan bedoel ik eventueel ook groen of grijs.

Ieder mens heeft 2 informatiepakketjes voor de oogkleur, Je kunt bruin/bruin hebben, bruin/blauw of blauw/blauw. De ene heb je van je vader de ander van je moeder. In al de cellen van je lichaam zitten deze 2 pakketjes opgeslagen in de genen.
    Alleen in eicellen en zaadcellen zit maar een pakketje, het wordt al het waren eerlijk opgesplitst, heb jij bruin/blauw dan krijgen de helft van jou eicellen de informatie voor blauwe ogen en de andere helft voor bruine ogen. Als een eicel en zaadcel samensmelten wordt het weer een mensje met 2 informatiepakketjes, snap je het nog?

Als je bruin/bruin hebt, dan heb je bruine ogen
    Als je bruin/blauw hebt, dan heb je bruine ogen (omdat dan bruin inderdaad overheerstend is!
    Als je blauw/blauw hebt, dan heb je blauwe ogen

In jullie geval kan jou man omdat hij blauwe ogen heeft in zijn zaadcellen alleen maar blauw doorgeven. Jij hebt bruin/blauw. Dit weet ik omdat een je schrijft dat je moeder blauwe ogen heeft.
    Omdat je man dus alleen blauw door geeft krijgt jullie kindje sowieso altijd alvast 1 blauw -pakketje.
    Omdat de ene helft van jou eicellen het pakketje blauw heeft en de andere helft het pakketje bruin hangt het er maar net vanaf welke informatie de bevruchte eicel van jou heeft, bruin of blauw, en dus kom ik op 50/50 ik hoop dat je het zo een beetje snapt. Jullie kindje krijgt dus of blauw/blauw = blauwe ogen of bruin/blauw = bruine ogen.

blauw/blauw + blauw blauw wordt altijd blauw/blauw, omdat de ouders nu eenmaal niets anders af kunnen geven. Vandaar dat gezegd wordt dat 2 mensen met blauwe ogen geen kindje kunnen krijgen met bruine ogen.

blauw/ blauw+ bruin/blauw is altijd 50/50

blauw/blauw + bruin bruin is 100% bruin omdat dit altijd bruin/blauw wordt en bruin overheerst.

bruin/blauw + bruin/bruin wordt ook altijd 100% bruin omdat er altijd bruin in het kindje voor zal komen.

De meest donker getinten die geen halfbloed zijn, hebben bruin/bruin dus vandaar dat hun kinderen dan ook altijd bruine ogen zullen hebben ook al heeft hun vrouw of man blauwe ogen. (bruin/bruin en blauw/blauw)

Ik heb nu een zoon met baluwe ogen, mijn dochter heeft tot nu toe blauw met bruin rondom de pupil. Spannend dus!

2. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Oh leuk stukje !

Jouw dochtertje heeft nu precies hetzelfde als de mijne, Setteke.

3. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ik hoop zo op bruin... Mijn zoon is net zijn vader, blond haar en blauwe ogen. Silke lijkt op mij met haar donkere haartjes en haar tintje. Nou nog bruine ogen en dan is ze net als mama!

Deel Deze Pagina