kinderopvangtoeslag en vakantie/meeruren uit laten betalen

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Lisa1987, 30 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Hoi meiden,

Een beetje vroeg (sinds ik nog moet bevallen) maar heb een vraag waar de dames met kids hopelijk meer van weten.

Het zit zo; ik hou enorm veel uren (vakantie en meeruren) over. Elke maand heb ik minimaal 8 meeruren bovenop mijn contract omdat de diensten niet anders in de plannen zijn. Vakantie uren gaan ook niet echt op. Nu wil ik vanaf het moment dat de kleine er is deze uren niet meer uit laten betalen maar opnemen. Dit omdat ik me kan voorstellen dat aan het eind van het jaar de belastingdienst de kinderopvangtoeslag aanpast op deze uren (omdat ze zijn uitbetaald) en omdat ik een vrije dag met de kleine ook gewoon een lekker idee vind.
    Overuren werken en uitbetalen als je er niks op vooruit gaat zijn, vind ik, ook zo nutteloos als je anders bij je kleine kan zijn. Dan neem ik ze liever op om een dag in de maand samen met de kleine lekker thuis te zijn ipv te werken

Mijn baas zegt dat dit niet waar is en dat het geen gevolgen heeft voor de toeslag. Dat je aan het einde van het jaar je meeruren en vakantie uren uit kan laten betalen en dat je dan niet gekort wordt op je kinderopvangtoeslag aan het eind van het jaar... Een ander collegaatje (met kinderen) zegt weer van wel...

Kortom; als je uren, aan het eind van het jaar, laat uitbetalen bovenop je vaste salaris, moet je daar dan op inleveren qua kinderopvangtoeslag? Kan ik ze dan beter opnemen (wat ik ook het liefste zou doen)?

Zelf kom ik er niet echt uit :), hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
    Groetjes Lisa

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ja je jaarsalaris wordt daardoor hoger dus het zal zeker wel invloed hebben op je toeslagen. Je kunt een proefberekening maken op de website van de toeslagen om te kijken wat je aan toeslagen krijgt als je inkomen wat hoger uitvalt..

3. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Dank je wel voor het snelle antwoord Chiggy :)
    Zo gek was het dus niet dat ik dat dacht. Wel een goede om dan te berekenen hoeveel toeslag ik dan zou krijgen, ga ik doen. Dank je wel :)

4. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

17 mei 2012
    1.784
    1
    0
    Hier heb ik de kinderopvangtoeslag ook gebaseerd op mijn salaris toen ik nog 40 uur werkte, pas nadat het jaar om was, heb ik de wijziging nog eens zelf doorgegeven. Toen kregen we wel genoeg terug, maar aan het einde van het jaar, weer een gedeelte, omdat we veel minder verdienden. Altijd mooi meegenomen! ;)

5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.485
    113
    Kinderopvang toeslag krijg je en word berekend met je jaarsalaris, maar het is wel gecombineerd met je partner. Ik zou kijken op toeslagen.nl om een proefberekening te maken. verder is het altijd leuk om een dagje extra bij je kleine te kunnen zijn.

verder is hier nog een tabel waarin je kunt zien aan de hand van jaarinkomen hoeveel % kinderopvangtoeslag je kunt krijgen.
    (rekenvoorbeeld: jullie (gezamenlijk) jaarinkomen is ca. 68500 euro per jaar, dan krijg je dus 50.9% kinderopvang toeslag, je bent 1000 euro aan kinderopvang in de maand kwijt dan krijg je nog 509 euro toeslag.)
    Tabel kinderopvangtoeslag 2015 | Publicatie | Rijksoverheid.nl

het eerste jaar krijg je vaak wat minder toeslag omdat je jaarinkomen dan vaak nog iets hoger is, gezien je pas halverwege het jaar minder zou gaan werken/verdienen.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    De toeslagen worden berekend op het salaris wat op je jaaropgave staat. Daar zitten àlle gewerkte uren bij in, dus ook uitbetaalde vakantie en meer uren.

Als het kan, zou ik zeker gaan voor opnemen. Dan ben je èn voordeliger uit, èn je kinderopvangtoeslag loopt gewoon door (de uren die je opneemt tellen gewoon als werkuren voor de BD) èn je bent lekker een dag extra bij je kindje. win-win-win, denk ik zo... ;)

7. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Dank je wel meiden! Ik ga dan inderdaad zeker voor de win-win-win situatie :D

Deel Deze Pagina