Vraag jij eerst of je iets mag vragen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kaala, 1 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Als iemand ergens mee bezig is in een winkel bijvoorbeeld een schap aan het vullen en ik geen oogcontact heb dan vraag ik dat.

2. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

In Nederland deed ik dat vaak wel ja als openingszin "Mag ik iets vragen?" Hier in Frankrijk is mijn openingszin "Excusez-moi" dus hoef ik niet meer te vragen of ik iets mag vragen, haha.

3. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.556
    666
    113
    Grappig, nooit bij stil gestaan...maar hier vraag ik in een winkel oid ook altijd of ik iets mag vragen. Bij familie/vrienden niet.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

uhm ja, eigenlijk zo goed als altijd. OOK bij mijn oudste zoon (18) en mijn man. Zo weet ik zeker dat ze hun aandacht erbij hebben ;)

Uiteraard niet als ze de boter moeten doorgeven, maar wel bijv: Ik wilde even wat vragen, heb je de was al naar boven gebracht?

5. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Haha grappig, hier in de UK zeg ik nu standaard "Excuse me, may I ask you a question, please?" tegen vreemde, tegen vrienden/collega's zeg ik "Could I ask you something, please?"

6. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ja, dit omdat ik een ander de kans wil geven om 'nee' te zeggen (hoe flauw ik dat ook vind :p ) of om de aandacht te trekken. Soms heb ik haast en dan kan ik reageren met: ik heb haast, sorry, neeee :D Maar dat is wel afhankelijk van de vraag. Mijn partner zegt het ook wel eens; mag ik je wat vragen? En dan zeg ik: neuj :p Maar meer om te plagen.

7. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Dit inderdaad 😃

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Afhankelijk van de situatie doe ik het wel/niet. Spreek ik op straat/winkel oid een "vreemde" aan dan zal ik ook zeggen "mag ik u iets vragen?"
    Bij collega's brand ik vaak meteen los... tenzij iemand al in gesprek is. Dan vraag ik vaak of ik even tussendoor mag vragen :)

In een melige bui wordt er nog wel eens terug gevraagd met "Dat doe je al" of "neuj"

9. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    vaak vraag ik het wel. Sommige wijsneuzen die ik ken zeggen dan: nu heb je toch al iets gevraagd... daar doe ik het niet meer bij :p

10. Drieka

Drieka Niet meer actief

In een winkel of tegen iemand op straat zeg ik altijd "Mag ik u iets vragen?" en als ik dan netjes antwoord krijg, dan stel ik mijn vraag.

Zo heb ik dat eigenlijk altijd gedaan, ik vind het redelijk onbeschoft om in een winkel direct te vragen "Waar staan de bonen" bij wijze van en ook om een vreemde om straat direct te vragen waar iets ligt (straat of winkel).

11. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Ja ik doe het ook in winkels bij vreemden etc wel zo netjes.

12. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Precies dit.

13. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ja, ik doe dat ook.

14. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Ja ik doe dat inderdaad ook :)

En als ik het tegen mn vriend zeg "mag ik jou eens wat vragen?", dan voelt hij meestal de bui wel hangen denk ik.... dat betekent namelijk meestal dat ie iets vergeten is/bonte was bij witte was heeft gedaan oid :')

15. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Och, met een goedemorgen ervoor klinkt dat ook al heel anders.

Het ligt er voor mij een beetje aan wat ik wil vragen. Is het een hele korte vraag, dan vind ik het al snel onzin, maar als ik denk iets meer tijd van een ander te vragen doe ik het wel. Dus bijvoorbeeld: als iemand in de trein opstaat en er blijft een set oordopjes liggen, dan roep ik gewoon. "Pardon, zijn dat jouw/uw oordopjes?" En als ik uitgebreid de weg wil weten van iemand, dan is het meer van: "Pardon, mag ik misschien wat vragen? Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen?" Zo dus.

16. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ik doe het ook zo.

17. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659