Ouderschapsverlof en jaarurensystematiek

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Faith84, 8 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Faith84

Faith84 Actief lid

5 jul 2009
    174
    0
    0
    Hoi dames,

Ik zit met het volgende: op mijn werk komt het nog al eens voor dat ik meer uren werk dan mijn contract vanwege uitval van collega´s. Daarnaast wordt er gewerkt met een jaarurensystematiek wat inhoudt dat je inderdaad periodes meer kunt werken en periodes minder (zeker als je teveel hebt gewerkt). Een contract van 36 uur per week houdt dus niet netto 36 uur per week in.

Nu ik binnenkort een gesprek heb over verlenging contract en ouderschapsverlof vraag ik me af wat er gebeurd met mijn afspraken van ouderschapsverlof bij periodes van uitval van collega´s en bij verplicht extra werken. Voorbeeld: ik werk 24 uur per week en ga door ouderschapsverlof 16 uur per week werken (dus 1 verlofdag). Als ik die week voor 16 uur sta ingeroostert en ik moet 1 dag extra werken, wat gebeurt er dan met mijn dag ouderschapsverlof? Schuift dit mee of ben ik dit eigenlijk kwijt? En btw wat heb ik aan een dag per week minder werken als ik uiteindelijk in bepaalde weken 3 of 4 dagen moet werken en daarna 2 weken vrij zou zijn? Dat is toch niet te regelen met opvang e.d.?

M.a.w.: help hoe zit dit!?

PS. overwerk is idd verplicht, want de leidinggevende kan een dienstopdracht geven

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik lees mee want wij werken volgens hetzelfde systeem... Ik heb bij mn roosteraanvraag voor 2011 ook aangevraagd aub echt alleen in uiterste noodzaak meer als mn contract uren in te roosteren per week. Ik werk nu 24 uur en ga 12 uur werken dmv ouderschapsverlof. Daarvan wil ik 1 dagdienst van 8 uur werken en de overige 4 uur per week in de avonden en weekenden ingeroosterd. Ik kan bv in de zomer maanden echt niet 3 dagdiensten in de week werken bv vanwege de oppas.

3. Faith84

Faith84 Actief lid

5 jul 2009
    174
    0
    0
    Maar Suusjeuh,

Kan dat bij jullie dan, die overige 4 uur in de week werken? Wij hebben alleen maar 3x8-uurs diensten, dus 12 uur zou bij mij al inhouden in 1 week 2 diensten draaien en in de andere 1.
    Hoe zit dit bij jullie? En hoe was je leidinggevende omtrent `dienstaanvraag´? Dus dat je die 8 uur een dagdienst wil en de rest avond/weekend en dus nu minder flexibel bent dan je collega´s?

4. Faith84

Faith84 Actief lid

5 jul 2009
    174
    0
    0
    Niemand?? Niemand die bijvoorbeeld wel eens een dag kwam overwerken in ruil voor de dag ouderschapsverlof? (als dat kan)

5. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    Ik ben er ook wel benieuwd naar. Ik werk in de zorg en op min-max basis. Hoewel ik nu ouderschapsverlof heb en ik maar 20 uur werk. Wij hebben een gesloten weekend en in die week werkt iedereen minder dan zijn contract en de week van het open weekend werken we meer. Dat vind ik prima en weet ik van te voren. Maar met ziekte en nu ontslag van een collega heb ik weken waarin ik 40 uur werk. Dat wil ik niet, maar ik weet dat het ook niet anders kan. Ik ben zelf roostermaker. Vind het heel lastig. Ben daarom ook benieuwd hoe anderen dit hebben geregeld!

6. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Ik denk niet dat je een verlof dag moet inruilen om extra te werken, en ik denk ook niet dat dat mag.
    Jij hebt recht op die verlof uren hoe ze t wenden of keren lijkt mij.
    En of je nu de ene week zeg maar 2 verlof dagen hebt en de andere week niets of 1 dat maakt denk niet uit (zeker omdat je onregelmatig werkt)

Zelf werk ik ook in de zorg 24 uur per week, en de ene week werk ik 16 uur en de andere week 32 ( met het weekend erbij)
    Het is altijd de maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag hebben ze keuze in welke dag ze kiezen en zaterdag en zondag om t weekend.

Dus ik denk als ik voor ouderschapverlof zou kiezen dat ze bv dan 32 uur in demaand ergens verlof inplannen.

Vraag duidelijkheid aan je werkgever, maar ik denk dat ze het echt niet ipv kunnen doen.
    Als ze jou toestemming geven hebje recht op die uren en die kunnen ze dan niet van jou afnemen maar ws wel ergens anders inplannen.

Je bent alleen verplicht om te komen als je min/max contract hebt en nog niet aan je max. uren zit toch?

Deel Deze Pagina