Beste mensen, Ik ben bijna 2 jaar ziek (januari a.s.). Nu heb ik van het UWV een brief gekregen m.b.t. de WIA. Daarin staan twee opties: 1) aanvragen WIA 2) aanvragen loondoorbetaling i.s.m. werkgever Nu ben ik ervan overtuigd dat mijn werkgever mijn loon nog wel moet doorbetalen, aangezien zij niet genoeg hebben gedaan om mij weer aan het werk te krijgen. Voor de zekerheid ben ik benieuwd of dit idd klopt. Mijn werkgever heeft nagelaten: - een eerstejaarsevaluatie te doen - een eindevaluatie te doen - ik ben nu net bezig met gesprekken bij een arbeidsdeskundige om te kijken naar evt. passende functies. - ik wilde zelf wel graag werken, maar mocht dit niet van de werkgever - in de tijd dat ik nu ziek ben (sinds januari 2009) heb ik slechts 2x een gesprekje met personeelszaken gehad en daar ook geen verslag van ontvangen Vrijdag krijg ik uitsluitsel of ze mijn loon gaan doorbetalen de komende tijd. Het zou me geruststellen als ik zeker weet dat ze nalatig zijn geweest en dus wel moeten doorbetalen. En als zij denken dat ik niet weer fulltime (zoals voordat ik ziek werd) aan het werk kan door mijn beperkingen, maar slechts parttime. Maakt dit uit? Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Beste Marjolein, Ik begrijp dat je wilt weten of je werkgever nalatig is geweest volgens de regels van de wet Poortwachter. Als ik uitga van jouw verhaal, missen er een aantal zaken die nodig zijn voor een aanvraag WIA-uitkering. De werkgever kan er samen met jou voor kiezen een verlenging van de loondoorbetaling aan te vragen bij het UWV. Deze tijd kan dan gebruikt worden om alsnog jouw re-integratie volgens de regels op te pakken. Kiest de werkgever ervoor om dit niet te doen, dan moet er een aanvraag voor een WIA-uitkering ingediend worden. Na ontvangst van de aanvraag gaat het UWV deze eerst administratief beoordelen. Als er bijlages missen zullen die alsnog opgevraagd worden bij jou en de werkgever. Daarna vindt beoordeling van de Re-integratie visie plaats, dit zijn alle stukken die volgens de wet Poortwachter opgesteld moeten worden tijdens de ziekteperiode. Blijkt hieruit dat er niet voldoende door de werkgever is gedaan om jou weer aan het werk te krijgen, dan wordt er een loonsanctie opgelegd. Actuele informatie over de wet Poortwachter vind je hier. Ik wens je veel succes met het re-integreren. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team