Hallo, Ik ben afgelopen vrijdag bij de vk geweest. Aan het einde van mijn afspraak vroeg de vk of ik vragen had, zeg ik: nee hoor Kom ik thuis, bedenk me: oh ja wel een vraag, al een poos Het gaat over mijn bevalling (beetje vroeg maar ik denk er vaak over na) Mijn grootste angst voor de bavalling is dat er iets zou gebeuren waardoor de baby mbv een vacum of tang geholpen moet worden. Dit wil ik absoluut niet omdat in mijn beleving ik dit te traumatisch vind voor het babytje. Je ziet ook vaak dat babys die zo geboren worden huil babys zijn of er beschadigt toch iets in het nekje ofzo. Nu ga ik ervan uit dat alles goed gaat en dit in ons geval niet gaat gebeuren (ga van het beste uit) maar stel dat ik op zo'n punt kom, mag ik dan vragen of ze de baby evt terug duwen en via een spoed keijzersnee halen? Dit heb ik dan liever, maar heb ik er wel een keuze in? (liever zelf een lange herstel dan dat mijn baby een trauma evt kan oplopen) ik hoop dat ik het goed uitleg. Nogmaals, ik reken er niet op en ga er niet vanuit, maar weet heel bewust dat ik geen vacum of verlostang bevalling wil. Wat kan/mag ik vragen? Alvast bedankt voor je antwoord
Hoihoi, Je vraag/verhaal is duidelijk. En inderdaad je moet er niet van uit gaan! Als een vacuüm of tangverlossing te belastend zou zijn voor een kindje dan zou het nooit worden gedaan! Het klopt dat sommige kindjes wel wat klachten erna kunnen hebben maar dat hoeft niet altijd aan een vacuüm te liggen dit kunnen ze ook hebben bij een normale bevalling. Maar je mag altijd vragen! Het is misschien goed om eens met een gynaecoloog er over te praten. Dit kan je aangeven bij je verloskundige en zijn kan een gesprek voor je plannen. Groetjes Imke