Vraag mbt castratie hond

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 25 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Is ze nu loops dan?
    Want het mooiste is om drie maanden na de loopsheid te laten helpen. Dan is de baarmoeder het minst doorbloed wat weer minder risico's geeft tijdens de operatie. Ook is haar hormoonspiegel dan het laagst zodat ze daar ook minder last van heeft.

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.134
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja, nu 2 weken, dus hoop dat het over 1,5 week afgelopen is. En ja dat las ik inderdaad al en was ik ook van plan! Desalniettemin thnx voor je inbreng!

3. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Hier een paar jaar terug laten doen ivm baarmoederonsteking en koste 270 euro voor een herder van 28 kilo. Dus vind die van jou flink ana de prijs want juist de narcose drijft de prijs op en die is bij een klein hondje natuurlijk veel lager.

4. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    Jeetje wat een prijzen zeg! Dat het zo verschilt Hier laten castreren (mannetje 6 kilo) ik was geloof ik iets van 85 euro kwijt..

5. PBA

PBA Bekend lid

22 feb 2010
    711
    0
    16
    Ik was ongeveer 350 kwijt. Was een sterilisatie op de oude manier. Kon uiteraard kijken voor een goedkopere maar heb een prettig werkende dierenarts, de hond mag haar ook graag. Ik vind dat deel ook belangrijk eigenlijk. O ja, ze woog ongeveer 14 kilo toen.

6. Nietverwacht

Nietverwacht Bekend lid

9 okt 2013
    769
    116
    43
    Tiel
    ik heb juist totaal geen goede ervaringen met die dierenarts. daar geweest met de hond van mijn vader en ze vertelde dat onze hond helemaal onder de kanker zat en we haar maar moesten laten inslapen, kwamen we bij andere dierenarts (in leidsche rijn en onze vaste dierenarts nu) schijnen het wat vetbulten te zijn en mevrouw leeft nog steeds en we zijn nu 5 jaar verder.

7. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind die DA van 220 euro juist erg goedkoop. Als je kijkt wat
    - narcose (als je de nieuwste en veiligste middelen gebruikt)
    - hechtdraad (als je voor ieder dier een nieuw en steriel draadje pakt),
    - ECG/gasanaesthesie/zuurstof en bewakingsapparatuur (jaarlijks onderhouden door een erkend bedrijf, zowel veilig voor de dieren als degene die ermee werken)
    - nascholing etc waardoor de DA en assistentes op de hoogte zijn van wat er kan en nieuw is
    - aparte steriliele OK kamer.
    als je dat soort kosten bij elkaar optelt en dan de salarissen van de dierenarts en assistente erbij optelt dan kom je idd op een hoog bedrag. Je kan op al die dingen natuurlijk geen bezuinigen, maar dan moet je eigenlijk kijken hoeveel kwaliteit je wil....
    Tuurlijk, t is een hoop geld. Maar dat is (vind ik) iets om rekening mee te houden als je een teefje neemt. Ik werk zelf bij een "dure" dierenarts en vind het best jammer dat onze kennis en kunde (en prijs) wordt vergeleken met bv een veearts die met pensioen is en op de keukentafel een hond castreert (overdreven gezegd)

8. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Dan heb je ofwel niet goed opgelet, ofwel jouw 7 dierenartsen moeten nodig op nascholing! :p

Het klopt inderdaad wat door anderen al is geschreven: bij sterilisatie wordt niets weggenomen, alleen onderbroken, bij castratie worden de geslachtsorganen (gedeeltelijk) weggenomen.

Verder on topic: ik vind het geen absurd hoog bedrag. Het ligt eraan waar en hoe je hond gesteriliseerd wordt. Praktijken in het (noord)oosten van Nederland betalen bijvoorbeeld veel minder aan huur/hypotheek van het praktijkpand, minder gemeentelijke lasten etc. dan een praktijk in de randstad. Dat zijn al voorbeelden van zaken die je logischerwijs in consultkosten/operatiekosten terugziet. Daarnaast maakt het een groot verschil of er laparoscopisch of niet geopereerd wordt. Kosten zijn in het eerste geval hoger, maar het is voor je hond op die manier een minder pijnlijke ingreep. Dat is dus persoonlijk of je daar extra geld voor kunt/wilt neertellen. Verder is het interessant om te vragen op welke manier er geopereerd wordt: staat er continu een assistente naast om de (diepte van) de narcose en andere zaken te controleren, of staat de dierenarts alleen in de ok? In het laatste geval zal de rekening een stuk lager zijn, maar is er vanzelfsprekend minder controle op je hond en dus een wat hoger risico. Nemen artsen en assistentes geregeld deel aan nascholingen, zijn de assistentes gediplomeerd paraveterinairen, of assistentes zonder diploma's? Zijn bij de lager uitvallende prijsindicaties ook kraag of medical pet shirt meegerekend? De laatste is wat duurder, maar wel weer fijner voor je hond. Zit er ook nog pijnstilling voor thuis bij in, of helemaal niet? Etc.

En denk ook eens over het volgende na: je gaat anderhalf uur van huis je hond laten steriliseren omdat het goedkoper is, maar wat gebeurt er als er complicaties optreden? Bij wie kan/wil je dan terecht? Je eigen dierenarts zal je in geval van nood vast wel willen helpen, maar zal dan (terecht) vol tarief rekenen, terwijl anders nacontroles/hulp bij complicaties doorgaans voor een sterk gereduceerd tarief plaatsvinden.

Ik ben zelf iemand die altijd heel kritisch naar prijzen kijkt, veel vergelijkt en ik bepaal daarop ook mede mijn keuze waar ik uiteindelijk mijn geld achterlaat. Maar daar waar het gezondheidszorg betreft (of het nu voor mijzelf, mijn kinderen of mijn dieren betreft) vind ik veiligheid en kwalitatief goede zorg het allerbelangrijkst.

Natuurlijk moet je in eerste instantie het geld wel hebben, anders ben je simpelweg genoodzaakt de goedkopere dierenarts te kiezen. Als dat niet het geval is, zou ik in ieder geval eens over bovenstaande nadenken voordat je je alleen/met name door het bedrag laat leiden!

9. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik sluit me bij whabbit aan.
    Scheelt me weer heel veel typen 😊

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.134
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Ik heb het over de kosten van 400 euro, niet die van 225, dat is namelijk ook goedkoop alleen vertrouw ik die DA niet. Ik had ook rekening gehouden met zo'n 250-300 euro, niet met 400 of 585 euro.

En ik zeg niet dat ik het niet betaal, maar ik wil alleen vragen wat andere hier betalen ter prijsvergelijking. Meer niet.

11. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.134
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Nou ja, 1,5 uur valt wel mee, tis half uur rijden en mn eigen DA een kwartier dus dat maakt niet heel veel uit. Verder vroeg ik me gewoon af waarom het daar zo hoog is terwijl andere dierenartsen vele malen lager zitten. 400-600 euro betaal je meestal voor een hond van >20 kilo, ik heb een minihondje dus vond het best aan de prijs eerlijk gezegd.

Kijk ze wordt geholpen, door een goede dierenarts want het is wel mijn hond, ik was alleen benieuwd wat andere kwijt waren omdat ik het bedrag nogal hoog vond.

12. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik snap wat je bedoelt, en ik bedoelde mn het bedrag van 225 euro, dat dat een heel laag bedrag is en dat dan de vraag is wat je ervoor krijgt.
    En wat Whabbit ook (duidelijker) uitlegt, bedoelde ik ook. Kan ook best nog meespelen wat je ervoor (bij) krijgt etc. aan bv een medical pet shirt ed. En 400 zal misschien iets duurder zijn dan gemiddeld, in mijn ogen is het geen extreem gekke prijs, en als dat is bij een dierenarts die je vertrouwt, kent en weet dat die kundig is, zou ik daarvoor kiezen.

13. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38

Ja, dat was ook maar even een voorbeeld he? En nogmaals: ik snap heel goed dat de verschillen groot zijn en dat je natuurlijk wilt weten waar het hem in zit.

Nog even een kleine aanvulling: het gewicht van het hondje bepaalt de hoeveelheid narcose en medicatie, dus zal een lichter hondje minder kosten dan een zwaardere hond. De hoeveelheid tijd en materiaal (ok tijd van arts en assistente, steriel operatiepakket, hechtmateriaal voor de hond, afschrijving van materialen, etc.) en door te rekenen bedrijfskosten varieren echter niet met het formaat van de hond. Daarom zijn de kosten van sterilisatie van een klein hondje (om het nog maar niet te hebben over operaties bij bijvoorbeeld knaagdieren en konijnen!) relatief hoog!

Voor een sterilisatie die volgens "good veterinary practice" in een praktijk in midden-Nederland/randstad wordt uitgevoerd vind ik de prijs die je noemt beslist niet buitensporig.

Deel Deze Pagina