Iets wat ik mij afvraag... Hoe vaak (naast het steriliseren) wassen jullie de flessen op een dag? Na iedere flesvoeding, of spoelen jullie de flessen om en gebruiken het dan nog een keer en wassen het een paar keer per dag?
Ik had 2 flessen in gebruik die ik na gebruik afspoelde met goed heet water en dan liet drogen op een schone doek. Die fles gebruikte ik gerust meerdere keren. Ik kookte toen (met 8 weken) geloof ik 2 of 3x per week uit. De flessen gingen wel elke dag ook in de vaatwasser.
Toen steriliseerden wij om de dag. Elke fles met heet water afspoelen en laten drogen aan de lucht. Nu 2x in de week steriliseren van de flesssen en afspoelen het zelfde.
Volgens de laatste richtlijnen is steriliseren/uitkoken niet meer nodig. Kijk maar in de volgende link: http://http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Uitgaven/Infectieziekten/WIP/Babyvoedingflessen Ik was ze elke dag, maar gebruik ze ook maar 2 keer en dus tussendoor met heet water afspoelen. Is heel heet bij ons want is stadsverwarming
Ik gebruik 1 fles 1x per dag. Hij gaat elke dag in de vaatwasser Toen ze nog kleiner was na elke voeding doorspoelen met heet water en daarna in de koelkast. 'S avonds in de vaatwasser. 1x per week in een pannetje kokend water.
Zijn ze mee bezig, hoorde het toevallig van de kraamhulp vandaag. Wij moeten ze gewoon nog 1 keer per dag uitkoken. On topic: Wij koken ze dus elke dag uit. Omspoelen doen wij na ieder gebruik met koud water, dan slaat het melkeiwit niet tegen de fles uit, waardoor je flessen dof worden volgens de kraamhulp.
Hmm, voel me direct een slechte moeder na het lezen van dit topic, haha, maar gelukkig doen m'n ukkies het nog goed. Ik spoel de fles ff snel af onder warm water na het voeden. Vervolgens gooi ik alle losse onderdelen en de flesjes zelf in een bak waar ik heet water en een scheut afwasmiddel in doe. Als ik 3 uur later flesjes ga maken spoel ik ze weer goed af ivm het sop natuurlijk. Uitkoken heb ik vanochtend toevallig gedaan, laatste keer was al weer 3 weken terug toen ml nog vakantie had. Ik heb 6 flessen in totaal in gebruik, want 's nachts zijn we te brak om flessen af te wassen dus pakken we iedere keer direct een schone.
Wij steriliseren de flessen niet. Na gebruik spoelen we ze af en 's avonds gaan ze een keer door de vaatwasser.
Ik sterriliseer het bijna nooit. Kom noet eens aan de een keer per week denk ik. Ik maak de flessen na gebruik schoon met warm water. Niet alleen afspoelen maar ook alles echt effe met een borstel(tje)...(dr brownflessen). Probeer de flessen ook dagelijks met sop te wassen ofin de vaatwasser te doen.
Wij hebben 4 flessen en dochter krijgt 4 voedingen op een dag. Na elke voeding was ik de fles af met flessenborstel en beetje sop en zet ik hem in de magnetron sterrilisator. Als na de laatste voeding alle 4 de flessen er afgewassen in zitten gaat de sterrilisator in de magnetron. Ik gebruik dus elke fles 1x daarna afwassen met een sopje en elke dag sterriliseren. Ik weet dat dat niet zo vaak nodig is maar vind het wel fris en het is totaal geen moeite voor me, het zit in mijn dagelijkse routine nu.