"eraf" en "erbij"?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door fafa, 14 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Mijn oudste van 3 is op het moment erg bezig met cijfers. Nou geef ik haar echt geen wiskunde-les ;), maar terloops geef ik haar wel eens een simpel sommetje.

Maar nou vroeg ik me af hoe ik die moet uitspreken.
    In mijn tijd heette 1+1 nog "één plus één" maar ik weet van een vriendin met wat oudere kinderen dat zij in de lagere klassen hebben leren rekenen met "één erbij één".

Ik krijg het nauwelijks mn b*k uit, maar als dat aansluit bij wat ze op school leren lijkt het me het minst verwarrend voor haar om het zelf ook zo te noemen.

Dus mijn vraag: is "erbij" en "eraf" (nog steeds) gemeengoed of verschilt dat per school? (Of is het alweer achterhaald?)

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Van wat ik zie bij Thijmen gebruiken ze in elk geval eraf wel. Het lijkt er soms op dat ze erbij en plus door elkaar gebruiken.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ze zeggen inderdaad "3 eraf 2" of "1 erbij 1"
    Het bekt echt niet inderdaad.

Maar in het begin maken ze helemaal nog geen sommen :)
    Zijn ze veel meer bezig met groeperen en verdelen.
    Ik was licht in shock toen ik de eerste rekenboeken onder ogen kreeg :)

4. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Tot groep 3 erbij en eraf. Vanaf groep 4 komt meestal plus en min tevoorschijn (soms eerder). Went vanzelf!

5. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Plus en min.

Eraf en erbij bekt inderdaad echt niet en ik had er nog nooit van gehoord!

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat is per school anders. Je kunt het gerust door elkaar gebruiken. Went snel genoeg.

7. Tamio

Tamio Niet meer actief

Volgens mijn dochter (groep 3) is het plus en min.

8. fafa

fafa Niet meer actief

Dank voor jullie antwoorden. We gaan dochterlief binnenkort inschrijven op school, dus als ik er aan denk kan ik dan nog even vragen wat ze daar gebruiken :)

9. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Hier een juf ;) erbij en eraf. Plus en min dat zijn de tekens + -

10. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Hier ook een juf. Eraf en erbij geven 'echt' aan voor kinderen wat er met de som gebeurt. Plus en min zijn veel meer abstracte begrippen. Veelal wordt optellen en aftrekken aangeleerd via het busmodel en daar is eraf en erbij een logische gevolgtrekking.

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    hier ook

12. fafa

fafa Niet meer actief

Ik snap de theorie erachter wel...

Alleen jammer dat het grammaticaal zo onlogisch voelt ;)

"er zijn er 3 en dan komen er 4 bij", dat snap ik. Of "je hebt er 3 en dan doe je nog 4 erbij" ook goed... maar "3 erbij 4"? hmmm, ik mot er effe an wennen, denk ik :p

13. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Klinkt inderdaad voor geen meter ;) Ik weet niet wat ze hier gebruiken, zover is het nog niet, maar ik hoop gewoon plus en min haha :p

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Wat ze op school gebruiken, weet ik niet. Ze mag van de juf nog geen rekensommen maken ;)
    Maar ze snapt 'plus' goed. Echter, als ik min zeg, zegt ze 'weet ik niet' (behalve min 1). Als ik dan vervolgens zeg, dan haal je er zoveel af, weet ze t wel. Dus kennelijk is 'eraf' logischer voor dr.

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Dat is hier net zo, plus gaat makkelijker dan min. Eraf is voor haar begrijpelijker

Deel Deze Pagina