Hallo! Ik heb laatst een wieglakentje van iemand gekregen van de hema,maar die is zo groot! Volgens mij past die ook makkelijk in het ledikantje? Of is het dan te smal met betrekking tot instoppen aan de zijkant? Ik zal hem morgen eens opmeten, maar hij lijkt me echt heel groot voor zo'n mini wiegje.. En hoe groot moet een lakentje voor het ledikantje precies zijn?
Ik heb ook een wieglakentje van Hema, maar die past echt niet in mijn ledikant.. de afmetingen weet ik niet uit mijn hoofd.
wieg meestal 75 bij 90 cm ledikant meestal 120 bij 150....maar varieerd wel eens per merk. Je kijkt hoe groot je wieg is (die van ons zou een ledikant lakentje in moeten....) en daar ga je lakentjes op kopen. Lengte ongeveer even lang als je matrasje...en breedte hou zeker rekening met 15cm aan elke zeide van het matrasje oversteken om het er goed onder te kunnen vouwen... zo vertelde mijn kraamzorg het...(zelf op maat maken kan vaak ook met lakentjes )
Wij hebben een duodeken (met overtrekjes) voor een ledikant: 100x135 cm. Maar omdat je het bedje in het begin zo kort opmaakt, is het wel erg veel deken. Maar voor de breedte heb je het wel nodig om je kindje in te kunnen stoppen. Wij gebruiken dus eerst de ene helft van de duodeken en die vouwen we dubbel (in de lengte). Dan pas ie in de breedte gewoon in de overtrekjes, maar heb je geen dikke laag die je onder het matrasje moet proppen. Natuurlijk wel een groot deel van het overtrekje, maar dat geeft niet want dat is dun materiaal.
Nog een off topic tip ik had heel wat lakentjes klaar liggen maar ukkie heeft in de zeven maanden dat hij in het wiegje heeft gelegen een keer een dekentje over zich heen gehad. Hij heeft altijd geslapen in een lodger wrapper. Ik zou dus ook niet teveel in slaan! Misschien heb je er wat aan.
Weet je dat het heel gevaarlijk is om je kindje in een wrapper te laten slapen? Je kindje kan verstrikt raken in de doek.
Lakentjes zijn/lijken volgens mij altijd te groot. Kraamzorg heeft er even naar gekeken, omdat ik er ook niet uit kwam...had veel te veel laken en deken over. (dikke bobbel onder het matras). Je moet 'm dubbel doen, en de deken die je daar bovenop doet ook. Op die manier hou je weinig deken en laken over, en kunt het makkelijk onder het matras weg stoppen.
En kun je ook vertellen van welk materiaal ze moeten zijn? Dan kan ik naar stoffenwinkel. Vind de meeste lakentjes niet zo mooi
Inderdaad weinig leuke lakentjes.. Hmm, ik ga mijn lakentjes maar eens meten vandaag. Heb van de buuf 3 lakentjes gekregen, die zijn wel echt heel klein. Veel kleiner dan de wieglakentjes van de hema. Zelf maken is misschien ook wel een goede, is wel makkelijk te doen!
Ja dat weet ik dat dat afgeraden wordt. Alleen kijk je eerst naar je kindje en dan naar de mogelijkheden. Op de couveuse afdeling doen ze hier niet anders. Overigens lag hij helemaal tussen opgerolde handdoeken en sliep hij heel rustig nog geen tien cm van mij af dus ... ieder maakt zijn eigen keuze wij hebben deze gemaakt! Bedankt voor je reactie en bezorgdheid.
100% katoen. Eigelijk alles waar je je kindje mee onderdekt moet van katoen zijn. Katoen ademt het beste en neemt het beste vocht op. Andere stoffen gaan sneller broeien en ademen minder waardoor er warmte stuwing kan ontstaan.
De lakentje lijken idd groot, maar als er een kindje onder ligt heb je dat wel nodig als je ook nog moet instoppen.