Ik merk al een paar dagen dat mijn melkproductie achteruit gaat en dat mijn dochter niet genoeg meer binnen krijgt. Ze huilt veel, ook tijdens de voedingen en 'trekt' met haar mond aan mijn tepel. Eergisteren ging ik kolven om te kijken hoeveel ik eruit kreeg. Ze had toen 3 uur geleden haar laatste voeding gehad en ik kolfde 50cc per borst. normaal was dat 75cc per borst.. Gisteren heb contact gehad met een lactatiekundige en die zei dat ik een aantal keer per dag moet kolven 2-3 dagen lang. Vanaf gisteren ben ik elk anderhalf uur gaan kolven (met de medela swing) maar er komt steeds minder uit.. Gisterenmiddag werd het 50cc uit beide borsten, gisterenavond was dat 30cc en deze ochtend is het 10cc wat ik uit beide borsten krijg! Ik leg mijn dochter wel nog op verzoek aan (meestal komt ze om de 3 uur) en ik geef haar sinds 2 dagen nadat ze beide borsten leeg heeft gedronken nog een flesje met 50cc afgekolfde melk. Nu heb ik nog 1 flesje met 50cc in de koelkast staan en ik krijg niet meer melk uit mijn borsten op het moment dus ik heb in de avond een probleem ben ik bang.. Wat doe ik verkeerd? Ik merk ook helemaal niet dat mijn productie iets meer is geworden
Een dipje in je productie kan je het best oplossen door heel veel aan te leggen (mag dus ook op jouw verzoek). Daarna nog even nakolven (powerkolven heet dat geloof ik), niet te lang en niet teveel focussen op wat eruit komt vooral. Nachtvoedingen zijn goed voor je productie, krijgt ze die nog? Een dip kan helaas wel een paar dagen duren, maar gewoon doorgaan en vooral je niet te druk maken, zelf goed eten en drinken en rusten zijn vaak genoeg om je productie weer op peil te brengen. Waarschijnlijk is je dochter aan het regelen, heeft ze meer voeding nodig en je borsten hebben wat tijd nodig om deze te maken...
Lees dit stukje eens, echt heel verhelderend, en voor jou waarschijnlijk ook herkenbaar: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Al even bezig - Regeldagen Best lastig, die regeldagen.. Verder sluit ik me aan bij de tips van Nescio. Inderdaad, het komt weer goed, maar het kan wel vervelend zijn. Melk nageven, dat zou ik echt niet doen. Daarmee verstoor je JUIST het vraag/aanbod principe! Als je het gevoel hebt dat je kindje na de voeding nog niet voldaan is, wissel dan nog een keer van borst. Voor die extra stimulans. Plan een weekendje lekker samen op de bank. Veel huid op huid. Veel aanleggen. En kijk niet te veel naar het resultaat qua kolven. Het gaat er om dat je borsten die extra stimulans krijgen.