vraag zez uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Noa86, 26 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noa86

Noa86 Actief lid

22 mei 2013
    165
    0
    16
    NULL
    NULL
    Beste heer/mevrouw,

Ik heb een aantal vragen over de zez uitkering. Volgend jaar begin Maart ben in uitgerekend. Ik wil mijn uitkering 6 weken voor de uitgerekende datum in laten gaan en de aanvraag wil ik dus al in December versturen. Maar ik weet dan natuurlijk nog niet mijn belastbare winst van geheel 2013.
    Vraag 1: moet ik hier dan een schatting van opgeven?

Vraag 2: is de belastbare winst de winst zonder de aftrekposten die ik heb gehad in 2013?

Naast mijn eigen bedrijfje werk ik ook 2 ochtenden in de week als alfa-hulp. Ik weet dat ik hierover gelijktijdig een aanvraag voor een zez uitkering voor kan doen maar..
    Vraag 3: Moet mijn werkgever (het bemiddelaarsbueau dat mijn loon betaald) hier ook een aanvraag voor doen?
    Vraag 4: Als ik van plan ben na het verlof te stoppen als alfa hulp, heb ik dan wel nog recht op een uitkering?

Daarnaast werk ik ook nog 4 uur per week via een ander bedrijf aan de hand van een 0 uren contract. Hier ga ik ook mee stoppen na het verlof.
    Vraag 5: Krijg ik hier ook een uitkering voor?

Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Noa86,

Je hebt een aantal vragen over de aanvraag van een ZEZ-uitkering.
    Ik zal ze één voor één voor je beantwoorden.

1. Verwacht je dat je niet zult voldoen aan het urencriterium van 1225 uren?
    Dan vul je inderdaad een schatting van de verwachte winst in.

2. Bij vraag 4.5 vul je de belastbare winst vóór de verschllende aftrekposten in. Vervolgens beantwoord je de vraag of je recht hebt op aftrekposten bij 6.4 met ja.

3. Een werkgever vraagt voor jou een zwangerschaps-en bevallingsuitkering (WAZO) aan. Dit zal een 2e recht worden naast je ZEZ-uitkering. Let op er gelden wel aanvullende regels voor de hoogte van een ZEZ-uitkering in dit geval.

4. Als je stopt met werken na je verlof kun je aanspraak maken op een WW-uitkering als je minimaal 26 weken in loondienst hebt gewerkt voor je verlof.

5. Voor deze vraag geldt hetzelfde antwoord als voor vraag 4.

Actuele informatie over de samenloop van een WAZO en ZEZ-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Noa86

Noa86 Actief lid

22 mei 2013
    165
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hartelijk dank voor uw snelle antwoorden.
    Ik werk echter niet in loondienst als alpha-hulp, dit wordt ook als zelfstandige gezien. Dit zal ik dus bij mijn aanvraag voor een zez-uitkering moeten doen neem ik aan?
    En dan neem ik aan dat ik geen recht op een ww-uitkering na mijn verlof omdat ik er zelf voor kies om er mee te stoppen?

Vriendelijke groet

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Noa86,

Als alfahulp kun je bij zwangerschap minimaal 16 weken een zwangerschapsuitkering krijgen.

Werk je minder dan 4 dagen per week als alfahulp?

Je valt dan onder de ZEZ-regeling en kunt een aanvraag ZEZ indienen.
    Je bent niet verzekerd voor de WW tenzij je een vrijwillige verzekering voor de WW hebt afgesloten.

Werk je 4 dagen of meer per week?

Je bent dan als Alfahulp in loondienst en valt niet onder de ZEZ-regeling.
    Je kunt dan in aanmerking komen voor een zwangerschapsuitkering volgens de WAZO-regeling.
    In deze situatie ben je ook verzekerd voor de WW en kunt een aanvraag WW indienen als je voldoet aan de algemene voorwaarden.

Hier vind je actuele informatie over ZEZ als alfahulp en alfahulp en WW.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Noa86

Noa86 Actief lid

22 mei 2013
    165
    0
    16
    NULL
    NULL
    Duidelijk, dank u voor uw antwoord.

Ik vraag me alleen nog 1 ding af, u zegt dat bij vraag 4.5 de belastbare winst vóór de verschillende aftrekposten ingevuld moet worden.
    Bedoeld u met aftrekposten ook de huisvestingskosten, algemene aanschaffings en reclamekosten?
    Dus de belastbare winst zonder enkele kosten en lasten aftrek die ik heb gehad?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Bese Noa86,

Graag gedaan.

Bij vraag 4.5 kun je inderdaad de belastbare winst zonder enkele kosten en lasten aftrek aanhouden.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina