Hallo, Momenteel heb ik een tijdelijk contract in het onderwijs. Het contract loopt t/m 31 juli. Ik ben nu zwanger, 5 weken. In principe, als alles goed gaat, wil ik doorwerken tot 4 weken. Dit zou betekenen dat ik ongeveer 21 juli met verlof ga (uitgerekende datum 18 augustus). De zomervakantie start echter 18 juli. Ik ga er vanuit dat ze mijn jaarcontract door laten lopen tot en met 31 juli. Is het zo dat ik dan vanaf 1 augustus een beroep kan doen op een zwangerschapsuitkering. Ik verwacht namelijk niet dat ze mijn contract verlengen aangezien ik dan aan het begin van mijn verlof zit. Graag krijg ik hier duidelijkheid over. Mijn dank hiervoor.
Beste JBB, Je contract stopt vlak voor je uitgerekende datum en je wilt weten wanneer de zwangerschapsverlof in kan gaan. De zwangerschapsverlof start tussen de vier en zes weken voor de uitgerekende datum. Die weken telt UWV vanaf de dag ná de uitgerekende datum. Wanneer je verlof precies in gaat mag je zelf beslissen. Het zou dus direct bij de start van de zomervakantie kunnen. Je werkgever vraagt de zwangerschapsverlof voor je aan bij UWV. Omdat je dienstverband eindigt tijdens je verlof, is het handig de betalingen direct naar je eigen bankrekening te laten gaan. Actuele informatie over de ingang van je zwangerschapsverlof vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare team www.uwv.nl/webcare