Ik ga rond mits september met verlof en zal dus rond de kerstvakantie nog (net)verlof hebben. Nou is het kinderdagverblijf waar ik werk tussen kerst en oud en nieuw gesloten, dit een verplichte vrije week. Krijg ik die week dan nog na mijn verlof er achter aan of werkt dit niet zo?
Beste yj81, Tijdens je zwangerschapsverlof is je werkgever tussen kerst en oud en nieuw gesloten. Deze verplichte vrije week heeft geen invloed op de duur van je zwangerschapsuitkering. De einddatum blijft dus gelijk. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ik had tevens een mailtje naar de vakbond gestuurd en daar zeiden ze wat anders, namelijk: Naar aanleiding van uw bericht met vragen over collectieve vakantie in combinatie met bevallingsverlof, doe ik u de volgende informatie toekomen. In de CAO Kinderopvang is niet geregeld hoe omgegaan moet worden met bevallingsverlof in combinatie met een verplichte vakantie. Wanneer hierover ook niets is opgenomen in uw arbeidscontract en/of bedrijfsregeling, lijkt het mij niet correct wanneer die verplichte week kerstvakantie van uw verlof- of tijd-voor-tijd-uren worden afgeschreven. U heeft voor die dagen immers al verlof op basis van een andere verlofregeling. De werkgever ontvangt van het UWV ook gewoon een vergoeding om u deze dagen door te betalen De situatie ligt wat anders wanneer er ADV-dagen ingezet worden. Daar wil nog wel eens discussie over ontstaan, omdat deze dagen komen te vervallen bij ziekte. U zou de werkgever kunnen verzoeken de uren niet af te schrijven of anders achter uw bevallingsverlof aan te plakken. Mocht de werkgever hier niet op in gaan en de uren afschrijven, vraag hem dan per e-mail op basis van welke juridische grondslag hij dit meent te mogen doen. Met die informatie kunt u dan tegen die tijd contact met ons opnemen, zodat we kunnen kijken hoe we u het beste bij kunnen staan. Wat is nu waar en waarom?
Beste Yj81, Ik kan alleen aangeven dat de verplichte collectieve vakantiedagen tijdens je verlof geen invloed heeft op de duur van je Zwangerschaps-uitkering. Je vraag of je na je verlof nog recht hebt op deze verplichte collectieve vakantiedagen kan ik niet beantwoorden. Dit is een zaak tussen jou en je werkgever. UWV is daar geen partij in. Het advies van je vakbond lijkt me een goede optie. Op deze manier kan de vakbond het (juridisch) voor je uitzoeken als je samen met je werkgever niet tot een goede oplossing komt. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare