Hallo, Ik heb een vraag over de WAZO, wegens zwangerschapsgerelateerde klachten ben ik al een aantal weken voor 50% in de ziektewet. Deze wordt door het UWV direct aan mij uitgekeerd, omdat de boekhouder dit makkelijker vond. Ik ga na 1 juni met verlof. Ik heb begrepen dat dan wordt gekeken naar een heel jaar inkomsten bij je werkgever. De laatste maanden is mijn SVinkomen bij mijn werkgever op het loonstrookje natuurlijk lager doordat ik voor 50% werk. Wordt de 50% aanvullende ziektewetuitkering die ik nu rechtstreeks van het UWV ontvang hier dan ook wel bijgerekend? Anders klopt het natuurlijk niet. Alvast heel erg bedankt voor uw antwoord. Groetjes, Wietske
Beste Wietske, Ik ben voor je aan het uitzoeken hoe UWV omgaat met je aanvullende ziektewetuitkering en de berekening van de WAZO. Wanneer ik dit duidelijk heb, geef ik je zo snel mogelijk antwoord. Met vriendelijke groet, Keja UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Wietske, Je geeft aan op dit moment voor 50% in de Ziektewet te zitten, waarbij je rechtstreeks krijgt uitbetaald door UWV. Je wilt weten hoe de hoogte van de WAZO wordt berekend wanneer je na 1 juni met verlof gaat. Vanaf 1 juni 2013 zal UWV de WAZO berekenen op basis van het gemiddelde jaarloon bij de laatste werkgever. UWV is nog druk bezig met het afspreken van de nieuwe uitvoerregels (en uitzonderingen op de regel) omtrent het berekenen van de dagloon. Ik kan daarom nog niet aangeven wat de nieuwe berekening gaat inhouden voor jouw dagloon. Zodra er meer bekend is zal er nieuwe informatie staan op onze website. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hoi Martijn, Bedankt voor je reactie. Ik neem aan dat het wel goed komt. Bij m'n vorige zwangerschappen werd 't nog op de oude manier gerekend, daar zat ik de laatste weken ook al voor 50% in de ZW wegens klachten tgv zwangerschap en werd het er wél bij gerekend. Het enigste verschil is alleen dat 't toen via de werkgever werd betaald (vond de boekhouder nu niet makkelijk...) We zien het wel, kan altijd nog bezwaar maken als ik het er niet mee eens ben... Groetjes, Wietske