hallo, tijdens mijn zwangerschap moest ik van me gyn zwangerschapsdieet volgen wegens zw diabetes en ik was ook een paar kilo´s afgevallen, maar omdat ik nu borstvoeding geef, mag ik hetzelfde dieet ook volgen of niet? Groetjes Nazli
Hallo, dat je tijdens je zwangerschap een dieet volgde had dus te maken met een medische reden. (zwangerschapssuiker) wat is de reden dat je nu een dieet wil gaan volgen? wil je afvallen of anderszins? laat maar weten, heidi margit
Hallo Nazli, Echt drastisch afvallen is niet het moment wanneer je borstvoeding geeft. Wanneer je maximaal een pond per week afvalt, heeft dit geen gevolgen voor de hoeveelheid en kwaliteit van je melk. Ga je meer dan een pond per week afvallen dan worden de vetreserves in je lichaam flink aangesproken en komen de schadelijke stoffen die in het lichaamsvet zijn opgeslagen (dioxines etc.) in grotere hoeveelheden in je bloed terecht en dus via de melk ook bij de baby. Even de feitjes op een rijtje: De gemiddelden: een volledige melkproductie kost ongeveer 500- 600 kcal per dag; Stel je eet 250 - 300 kcal extra; bespaart 100 door het rustiger aan te doen en haalt uit eigen reserves nog eens 100 - 150; allemaal ongeveer hè Als je dus op dieet gaat, dan zal je al gauw niet alleen die 300 extra minder eten, maar echt op dieet gaan en de normale minimaal 500 ook minderen [je eet dan snel dus 800 minder dan zou moeten] [[gemiddeld voor een vrouw is 2100, met voeden dus 2400 - vrouw die lekker afvaldieet doet: 1600 kcal/dag]] Simpele conclusie: als wie dan ook 800 kcal per dag minder eet dan je nodig hebt: word je flauw, lamlendig, moe, korzelig, suf etc. Daarbij de zorg voor je kind, én: de verplichting van je lijf om mm te maken; er is dus geen escape Daarbij gebruikte je lijf al vetreserves en is het dat nu verplicht om nog veel meer vetreserves aan te pakken en te verbranden; vet, oud vet verbranden kost energie, en is moeilijk [we zijn het niet gewend][ook biochemisch is het een lastig proces] Een lijf kan maar een paar dingen tegelijk doen: zo drastisch afvallen vraagt alle aandacht en dus loopt de mm productie achteruit De afvalstoffen die vrijkomen [milieugevaarlijke stoffen], daar verschillen de meningen over: het eerste kind krijgt de meeste afvalstoffen, de 2de en 3de minder; maar... alles is heel afhankelijk van waar je woonde [actueel: woon je naast ijmuiden naast chorus: ben je zwaarder belast dan alsje in noord nederland woont] Dus al met al worden deze afvalmoeders moe en slap, en kan de productie erg teruglopen, of krapper worden >> minder aandacht voor het kind en een kind dat ervaart minder te krijgen >> cirkeltje is rond Moeders die willen afvallen zouden gezond moeten blijven eten, maar die 300 extra moeten laten staan; daarbij veel bewegen: wandelen met het kind en het kind dragen [kost extra energie], waar je spierkracht van krijgt en waar je een mooier [ok subjectief] lijf van krijgt; je vel wordt sneller strakker omdat het bloed beter stroomt etc; veel buitenlucht >> vit. D en gezond kleurtje Succes, Ilse