Dames graag jullie ervaringen, Mijn eerste zwangerschap werd een spoedsectio bij 35.2 weken i.v.m. Een loslatende placenta. Gelukkig is alles wel goed gegaan omdat ik al in het ziekenhuis lag. Nu lees ik op het internet dat de kans vrij groot is om het bij een tweede zwangerschap weer te krijgen wie heeft dit ook gehad en hoe is jullie ervaringen? Ik moet sowieso weer bij de gyn onder behandeling maar wil graag jullie ervaringen weten. __________________
Ik heb bij mijn eerste zwangerschap ook een spoed keizersnee gehad bij 34.3 vanwege het loslaten van mijn placenta. (Ook bij mij is gelukkig alles goed afgelopen!) Ben nu zwanger van een tweeling en volgens mijn gynaecoloog en verloskundige is de kans heel erg klein dat het nog een keer gaat gebeuren. Als ik nu niet zwanger was van een tweeling had ik niet eens perse onder controle van de gynaecoloog hoeven lopen. Bij mij lag bij mijn vorige zwangerschap ook de placenta voor de uitgang, daardoor heb je ook meer kans op bloedingen en het loslaten ervan. Deze zwangerschap ligt mijn placenta gewoon waar hij hoort te liggen, scheelt ook alweer een risico.
Ik voelde me al weken niet goed, dit ook bij de vk aangegeven maar die scheepte het een beetje af totdat ik met 34 weken doorgestuurd werkt omdat mijn bloeddruk 120/90 was normaal 110/60 dus was in mijn geval me onderdruk te hoog en eiwitten in urine jeukende hadden bandgevoel. ( beginnende helpp) achteraf. Die zaterdag 23. April in ziekenhuis geweest omdat ik me weer niet goed voelde afgesproken om donderdags 28 april op controle te komen zo gezegd zo gedaan. Bloeddruk was weer niet goed veel hoofdpijn en echt op aan het raken, zei besloot toen een nachtje ter observatie optenemen. Dat was maar goed want ik had die dag al weeën was te zien op de ctg en om half 12 Savonds voelde ik al liggend op bed het knappen, toen ik opstond lag ik in een plas met bloed en ik bleef bloeden toen is alles in een treinvaart gegaan en was om 00:07 onze mooie man geboren. Met de ks konden ze ook zien dat me placenta losliet en dat er achteraf al meerdere stukjes losgelaten waren. Maar ben nu heel benieuwd naar hoe het gaat met een tweede zwangerschap. Om eerlijk te zijn zit de angst er nog steeds heel erg in.
Mijn ouders hebben 4 kinderen, waarvan ik de jongste ben. Mijn zus boven me is al met 30 weken zwangerschap geboren, door een loslatende placenta (die dus ook voor de uitgang zat). Gelukkig heeft ze het overleefd (want het is al 32 jaar geleden, toen de techniek echt veel minder ver was)! Bij de andere 3 zwangerschappen zijn er geen problemen met de placenta geweest. Dus dit is in elk geval een goed verhaal om te horen, denk ik.
Oktober 2010 is onze dochter met 34.1 geboren. Ik had ook flinke bloedingen, vanwege het in stukjes loslaten van de placenta. Ik ben inmiddels weer zwanger, nu 18 weken, en onder behandeling bij de gyn. Volgens haar is de kans op herhaling 7%.
Ik wil je niet bang maken maar mijn moeder heeft het 20 jaar geleden gehad met 35 weken en dat is helaas niet goed gegaan.. Toen ze 1.5 jaar weer moest bevallen zeiden ze dat de kans klein was dat het weer zou gebeuren.. Ze lag met 37 wk in het ziekenhuis vanwege de geplande keizersnede en toen gebeurde het weer en mijnbroer is toen met een spoedkeizersnede gehaald en dat is goed gegaan.. Maar ze zeggen nog steeds dat het gewoon dikke pech is geweest dat het haar 2 keer overkwam.
Ik heb het bij mn eerste gehad met 38.5 weken, vrij laat dus. Ik lag ook al in het ziekenhuis met hoge bloeddruk, dus ze waren er gelukkig (net) op tijd bij (ook spoedkeizersnee). Volgens mijn gyn is de kans op herhaling 10-15%, dus best hoog vind ik. Ik ben nu zwanger van de tweede en ik ben nu (verplicht) onder behandeling bij de gynaecoloog. Bij 28, 32 en 36 weken wordt een groeiecho gemaakt (ons zoontje was ook heel klein ivm verkalking in de placenta), en uiteraard word ik en mn bloeddruk veel beter in de gaten gehouden. Ik vind het wel heel spannend, zeker straks op het eind, omdat ik juist bijna niks voelde (behalve een continu harde buik op die dag) en geen bloedverlies had. Ik had die dag gel gekregen om ingeleid te worden, dus ik dacht dat ik daarom een harde buik had en me niet helemaal lekker voelde. Deze keer krijg ik een geplande keizersnee (ik mag overigens wel natuurlijk bevallen, maar dat wil ik zelf niet).
Bij mij was het een enorm bloedbad..leek wel een slagaderlijke bloeding. Echt alles thuis zat onder het bloed. Daaruit bleek dat mijn placenta los liet..verder geen andere dingen gehad zoals hoge bloeddruk of zo.