Ik ben werkzaam als lerares en erg pril zwanger. Nu heeft mijn baas zich van de week bij mij geroepen. Op een andere vestiging van onze school hebben ze een vacature, waar ze me graag voor willen hebben. Nu ben ik daarvoor voorgedragen. Lijkt me op zich leuk. Maar what about mijn zwangerschap? Ik weet nu al dat ik zwanger ben. Als ik de baan krijg, moet ik ze nog voor de zomervakantie vertellen dat ik zwanger ben (als alles goed mag blijven gaan....) Dat zou dus inhouden dat ik volgend schooljaar maar zeer beperkt inzetbaar moet zijn, en ze mij als nieuwe docent direct moeten gaan vervangen. Ik heb nog niemand vertelt over mijn zwangerschap, en wil dat graag nog even zo houden. Wat moet ik nu doen? Ben ik moreel verplicht om het toch al te melden tijdens het gesprek?
Je mag dit voorlopig nog voor jezelf houden. En je hoeft het niet te zeggen bij je sollicitatie. Maar het geeft een beetje een vervelende start als je het niet doet, lijkt mij. Als je het wel gaat vertellen, kunnen zij ook wel bedenken dat je het al wist bij je benoeming. Ik zit ook in het onderwijs (basisonderwijs). Ik heb vrij snel aan twee collega's verteld dat ik zwanger was en toen de directeur er weer was (die had cursus) heb ik het ook verteld. Ik ben namelijk ontzettend moe, en ga dus vrij vroeg naar huis. Ik wilde niet dat zij het idee zouden krijgen dat ik de kantjes ervanaf liep. Bovendien, als ik val of wat dan ook (in het ergste geval bewusteloos raak), is het heel fijn dat er wat mensen weten dat je zwanger bent, zodat het niet onderschat wordt. Succes ermee! Linda
Ik zie dat je 5 weken zwanger bent. Om eerlijk te zijn zou ik het nog niet vertellen, zeker niet omdat er nog verder niemand van je zwangerschap weet. Toen ik net zwanger was zat ik ook middenin gesprekken voor een andere functie. Ik heb toen voor mezelf de keus gemaakt om hier nog niets over te zeggen aangezien het nog zo pril was en er nog vanalles kan gebeuren (daar moet je niet vanuit gaan maar eerlijk is eerlijk het is wel zo). Ik vond het toen heel moeilijk om die beslissing te maken maar het is je goed recht en niemand mag je dit kwalijk nemen, dat is bij mij overigens ook niet gebeurd. Als jij zin hebt in die nieuwe baan moet je daar zeker voor gaan. Ik zou het een ander verhaal vinden wanneer je al een stuk langer zwanger bent...
Ik kwam pas erachter dat ik zwanger was met ong 8 weken, dus niemand kan er later iets van zeggen dat je t al wist want tis nog heel pril. Je bent zowiezo niet verplicht t te zeggen dus zou t nog ff voor jezelf houden.