Nou heb ik gelezen op borstvoeding.com dat je aardbei , citrusvruchten, bosvruchten en bepaalde groente zoals tomaat, pas na 9 maanden kan geven, maar dat is toch alleen als er allergie aanwezig is?! Hij heeft wel heel licht eczeem in het gezicht, dat vaak al bijna weg is. Ik heb hem namelijk al aardbei gegeven 2 dgn eerder en vandaag, en tomaatje ennog geen reactie gemerkt! Ook niet in het gezicht! Als er geen allergie aanwezig is is kunnen die vruchten en groente toch ook eerder worden geintroduceerd?
Nee, dat geldt voor alle kinderen. Voor kinderen met een verhoogde kans op allergische reactie, dus kinderen met KEA of eczeem, geldt dat je tot 1 jaar wacht.
Ik heb nog geen citrusfruit en aardbei gegeven. Arend heeft genoeg keus uit ander fruit. Maar of het nou kwaad kan als je het eerder geeft, weet ik niet. Tomaat geef ik wel, maar dan ontveld, ontpit en gekookt.
Tomaat zit toch in heel veel potjes al verwerkt? Ook voor 6 maanden. En een lekker vers gepers sinaasappeltje met een liga geef ik ook gewoon al hoor. Geen enkele allegie.. dus ik ga er gewoon mee door.
Allergie kan je ook opbouwen,ik denk dat dat bij veel mensen niet bekend is.Mensen denken vaak als een kind iets eet, en er is geen uitslag oid, dat ze er dan tegen kunnen,maar dit is echt een misvatting. Dat wil zeggen dat als je iets geeft, waar ze een allergie tegen ontwikkelen, ze daar altijd in meer of mindere mate last van blijven houden. We weten als je dat maar op zo'n jong mogelijke leeftijd mee begint de KANS op een te ontwikkelen allergie behoorlijk veel groter is. Bv. com zit inderdaad aan de hele veilige kant,op zich niets mis mee. Dus mocht een allergie zich aandienen op latere leeftijd...... Daarom neem ik dat risico niet en wacht gewoon netjes tot mijn kind 1 jaar geweest is. Ontwikkelt zich daarna nog een allergie,tja dan is hij daar gewoon gevoelig voor en heeft het in ieder geval niet aan mama's aanpak gelegen.
So wie so geef je liever geen potjes voor 6 maanden, ook al staat er op dat het vroeger kan, want dat is gewoon verkooptactiek. Daarnaast: de groente in potjes is ZO sufgekookt dat veel allergenen al kapot zijn. Met kinderen geldt wat mij betreft 'better safe than sorry'.
Citrusvruchten is vaak ook omdat de darmen daar flink op kunnen reageren. sinaasappel kan behoorlijke buikkrampen veroorzaken. Vandaar dat je je kindje beter eerst aan gewoon voedsel kunt laten wennen, en daarna pas de "scherpere" soorten.. Tomaat geven we trouwens wel. Wel (suf) gekookt, en in combi met een andere groente (bijv broccoli). Die staat ook niet op elke voedsellijst vanaf 9 maanden. Heb die ook al eens vanaf 6 maanden zien staan (tenzij aanwijzigen voor allergieen)
wat ik heb gelezen en gehoord mag je aarbei e.d wel geven maar pas na een maand of 7,8 als hij een allergie heeft natuurlijk niet doen. Ik ben best voorzichtig met dit soort dingen,wil natuurlijk niet dat mn kleine een allergie ontwikkelt,dus ik heb pas sinds deze week 1 keer tomaat gegeven(door de pasta) en 1 aardbei(op brood) en met sinaasappel wacht ik sowieso nog ff