Angst voor inleiden...

Discussie in 'De bevalling' gestart door AnneRose, 20 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Hallo meiden,

Ik ben vandaag 41 weken zwanger van ons tweede kindje, en tot nu toe nog geen enkel teken dat er wat staat te beginnen.
    Morgen mag ik vanaf 9:00 uur bellen voor een afspraak om te strippen. Ivm. Mijn vaginisme kijk ik daar enorm tegenop. Toucheren is voor mij een hel, maar ik kom er haast niet onderuit he...

Ik wil graag bevallen in het geboortehuis. Het liefst in bad! We hebben daar een rondleiding gehad, en het voelt goed om daar te zijn. Ik heb nu nog een week om uit mezelf te bevallen, want daarna tik ik de 42 weken aan en mag ik het geboortehuis niet meer in en zal het een inleiding worden in het ziekenhuis... :(

Ik heb een angst om ingeleid te worden, en geen fijne ervaring aan het bevallen in het ziekenhuis.
    Toen ik met mijn oudste zoon met 36 weken in het ziekenhuis terecht kwam met gebroken vliezen, is mijn bevalling nogal chaotisch verlopen.
    Ze hadden niet door dat ik al 'bezig was', dus ik werd steeds afgewimpeld met het feit dat het slechts voorweeën waren. Bovendien was het 's nachts, dus mijn vriend mocht niet bij me zijn. Ik voelde me zo alleen... Zo verloren in dat grote vreemde ziekenhuis!
    Ik kon niemand iets vragen, verpleegsters hadden geen tijd voor me. (het was nogal druk die nacht, dus overmacht, en best begrijpelijk achteraf)

Toen ik toch ineens 5cm ontsluiting bleek te hebben, mocht ik naar de verloskamer en mocht mijn vriend ook komen. Maar ook daar was het een in- en uitloop van verpleegkundigen. Ze waren ontzettend druk. Ik kon niets vragen, wist niet wat ik doen moest/mocht.. het heeft enorm veel stress opgeleverd, en ik was dan ook echt uitgeput toen ik uiteindelijk mocht persen.
    Al met al geen leuke ervaring, hoewel ik best begrijp dat het zo gelopen is. (Nogmaals, overmacht! Begrijp ik best)
    Maar dit was 'mijn' bevalling, en die heeft hierdoor een vervelende namaak gegeven.

Hoe dan ook.. als ik nu de 42 weken voorbij ga, zal ik weer dat ziekenhuis in moeten. (Tegenwoordig mama&kind centrum.)
    Geen 1 op 1 verpleegkundige zorg (wat in het geboortehuis wel het geval is) en inleiden. Waar ik ook een angst voor heb. Gepruts van onderen vind ik verschrikkelijk! Ik weet nu nog niet in hoeverre dit nodig is omdat ik nog geen idee heb of ik al een verstreken baarmoedermond of ontsluiting heb, maar de angst is er. Ook de angst om in een weeënstorm terecht te komen, opnieuw niet weten waar ik het moet zoeken, en om opnieuw alles alleen te moeten doen. (Uiteraard wel met mijn vriend erbij, maar geen deskundige continue naast je bed)
    Mijn bevalplan begint met het sleutelwoord 'rust'
    Rust heb ik nodig, maar op deze manier ben ik al dermate in de stress dat ik vrees dat dit mij alleen maar tegen gaat werken tijdens de bevalling.
    Ik weet dat ik niet altijd de controle kan houden, en dat het komt zoals het komt. Maar ik zie er nu al zo erg tegenop...

Waarom ik dit topic schrijf?
    Misschien om het even kwijt te kunnen, maar ook zoek ik positieve verhalen over het inleiden, en de (hopelijk fijne) manier waarop dit gegaan is in het ziekenhuis/mama&kind centrum.
    Wie kan mij een beetje helpen mijn onrust weg te nemen?
    De verloskundige kent mijn verhaal en mijn angsten, maar kan er logischerwijs op dit moment vrij weinig mee.

2. Glaewil

Glaewil Bekend lid

26 jul 2015
    601
    96
    28
    Ik hoop dat ondanks dat het strippen onprettig is het mag helpen voor jou en dat je toch nog fijn kunt bevallen waar jij wilt. :)

Ook in het ziekenhuis moeten ze rekening houden met joun bevallingspan (In hoe verre mogelijk)

- Proberen rustig te blijven hoe rustiger jij bent hoe rustiger de bevalling verloopt.
    - Ademtechnieken oefenen (Met vriend)(YT)
    - Vriend massage technieken toe passen (YT)
    Kan helpen om je rustiger te houden.

Ook kan het helpen als je vriend het geboorte plan kent, zodat hij voor jou kan praten als jij dat niet kunt. (Wetend dat joun vriend weet wat jij wilt en dat hij zijn mannetje voor jou staat mocht het nodig zijn, geeft jou waarschijnlijk ook meer rust)

In iedergeval wil je veel succes wensen! Je kunt het!!! :) We zij ner voor gemaakt. ;)

3. Mamaa6

Mamaa6 Bekend lid

10 jun 2015
    933
    563
    93
    In boz? Heb ik afgelopen week gelegen dus kan ik je alles over vertellen

QUOTE=AnneRose;19775695]Hallo meiden,

Ik ben vandaag 41 weken zwanger van ons tweede kindje, en tot nu toe nog geen enkel teken dat er wat staat te beginnen.
    Morgen mag ik vanaf 9:00 uur bellen voor een afspraak om te strippen. Ivm. Mijn vaginisme kijk ik daar enorm tegenop. Toucheren is voor mij een hel, maar ik kom er haast niet onderuit he...

Ik wil graag bevallen in het geboortehuis. Het liefst in bad! We hebben daar een rondleiding gehad, en het voelt goed om daar te zijn. Ik heb nu nog een week om uit mezelf te bevallen, want daarna tik ik de 42 weken aan en mag ik het geboortehuis niet meer in en zal het een inleiding worden in het ziekenhuis... :(

Ik heb een angst om ingeleid te worden, en geen fijne ervaring aan het bevallen in het ziekenhuis.
    Toen ik met mijn oudste zoon met 36 weken in het ziekenhuis terecht kwam met gebroken vliezen, is mijn bevalling nogal chaotisch verlopen.
    Ze hadden niet door dat ik al 'bezig was', dus ik werd steeds afgewimpeld met het feit dat het slechts voorweeën waren. Bovendien was het 's nachts, dus mijn vriend mocht niet bij me zijn. Ik voelde me zo alleen... Zo verloren in dat grote vreemde ziekenhuis!
    Ik kon niemand iets vragen, verpleegsters hadden geen tijd voor me. (het was nogal druk die nacht, dus overmacht, en best begrijpelijk achteraf)

Toen ik toch ineens 5cm ontsluiting bleek te hebben, mocht ik naar de verloskamer en mocht mijn vriend ook komen. Maar ook daar was het een in- en uitloop van verpleegkundigen. Ze waren ontzettend druk. Ik kon niets vragen, wist niet wat ik doen moest/mocht.. het heeft enorm veel stress opgeleverd, en ik was dan ook echt uitgeput toen ik uiteindelijk mocht persen.
    Al met al geen leuke ervaring, hoewel ik best begrijp dat het zo gelopen is. (Nogmaals, overmacht! Begrijp ik best)
    Maar dit was 'mijn' bevalling, en die heeft hierdoor een vervelende namaak gegeven.

Hoe dan ook.. als ik nu de 42 weken voorbij ga, zal ik weer dat ziekenhuis in moeten. (Tegenwoordig mama&kind centrum.)
    Geen 1 op 1 verpleegkundige zorg (wat in het geboortehuis wel het geval is) en inleiden. Waar ik ook een angst voor heb. Gepruts van onderen vind ik verschrikkelijk! Ik weet nu nog niet in hoeverre dit nodig is omdat ik nog geen idee heb of ik al een verstreken baarmoedermond of ontsluiting heb, maar de angst is er. Ook de angst om in een weeënstorm terecht te komen, opnieuw niet weten waar ik het moet zoeken, en om opnieuw alles alleen te moeten doen. (Uiteraard wel met mijn vriend erbij, maar geen deskundige continue naast je bed)
    Mijn bevalplan begint met het sleutelwoord 'rust'
    Rust heb ik nodig, maar op deze manier ben ik al dermate in de stress dat ik vrees dat dit mij alleen maar tegen gaat werken tijdens de bevalling.
    Ik weet dat ik niet altijd de controle kan houden, en dat het komt zoals het komt. Maar ik zie er nu al zo erg tegenop...

Waarom ik dit topic schrijf?
    Misschien om het even kwijt te kunnen, maar ook zoek ik positieve verhalen over het inleiden, en de (hopelijk fijne) manier waarop dit gegaan is in het ziekenhuis/mama&kind centrum.
    Wie kan mij een beetje helpen mijn onrust weg te nemen?
    De verloskundige kent mijn verhaal en mijn angsten, maar kan er logischerwijs op dit moment vrij weinig mee.[/QUOTE]

4. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    @mamaa6, nee in Harderwijk

@glaewil, bedankt voor je reactie :)
    Mijn vriend kent het bevalplan inderdaad, hij weet als geen ander mijn angsten en knelpunten, dus zal hij daar ook wel in proberen te bemiddelen, mocht dat nodig zijn.
    (Masseren kan hij helaas niet, dus daar heb ik ook weinig aan ;) )

Ik ga me zo rustig mogelijk proberen te houden, dat is het beste voor mij en de baby. Voor nu bereid ik me erop voor dat ze morgen een poging gaat wagen om te strippen, en hopelijk zet dat het een en ander in gang...

5. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Ah meid heb echt met je te doen!
    Weet hoe het is, bij m'n eerste 1,5 week over tijd gelopen en wel 3x gestript, toen helaas zonder resultaat.
    Hoop voor je idd dat het morgen doorzet!
    En in bad bevallen kon hier in het ziekenhuis ook, kan dat niet in jouw ziekenhuis?
    Ik heb het niet gedaan en vooral onder de douche gezeten, vond dat ook heerlijk.
    Sterkte morgen en hopelijk geeft het resultaat en mag je je kleintje vast houden!:)

6. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Dankjeeel Sarax :)

Het mama&kind centrum hier heeft geen bad. Dus zal het een bevalling in bed worden. (Ook zoiets, je levert meteen zoveel vrijheid in als je aan al die toeters en bellen ligt...)

Ik hoop ook dat het strippen lukt, en dat het maar snel resultaat mag geven!
    Ik ben best wel een beetje gespannen voor morgen, dus ga nu lekker proberen te slapen.
    Stiekem hoop ik nog steeds dat het vannacht op gang komt en ik dus niet gestript hoef te worden ;)

7. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Net gestript.. hopelijk levert het wat op!
    Het viel me trouwens behoorlijk tegen zeg... :( het toucheren eigenlijk helemaal niet zo, maar het strippen en ronddraaien... Bah!
    Nu even lekker een paar uurtjes rust pakken terwijl manlief en zoon zich vermaken in de woonkamer :)

8. Klein

Klein Fanatiek lid

4 jan 2009
    1.405
    1
    0
    En hoe is het?

Ik ben ook gestript geweest in mijn vorige zw maar dat hielp niet bij mij.
    Uiteindelijk ingeleid en op zich is dit geen nare ervaring geweest! Ja je ligt aan toeters en bellen. Het op bed moeten blijven vond ik nog wel het meest erg. Bij mij hebben ze slechts 3x getoucheerd, verder hebben ze niet aan mij gezeten! Dus dat viel reuze mee.
    Bij ons moeder en kind centrum hadden we juist wel steeds dezelfde vpk en vk! Ik heb dus maar 2 gezichten gezien.
    Ik ben overigens in 6 uur tijd bevallen dus ook dat viel mee!

9. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Kun je niet via je vk een consult aanvragen bij de gynaecoloog deze week zodat je iig je bevalplan door kan nemen etc? Hier doen ze dat vaak wel dat je de kans hebt singen door te spreken etc. Wellicht geeft dat je rust. Je geeft aan dat geen idee hebt of en hoeveel ontsluiting etc je hebt. Om dat te weten zullen ze je toch moeten toucheren ben ik bang (net als voor het strippen). Maar wellicht dat t fijner is voor jou als je vk dit doet als een vreemde in t ziekenhuis (als je er dus voor kiest om niet te strippen).

Zelf ben ik niet ingeleid, maar uitiendelijk apintaan bevallen bin 40+3 (had wel een afspraak staan voor inleiden bij 41 weken)
    Echter kwam de bevalling niet snel genoeg op gang naar hun mening (vond t zelf wel meevallen). Uiteindelijk bijstimulatie gekregen via t infuus. Hierdoor word je inderdaad veel sterker in de gate gehouden dmv toeters en bellen. Je moet aan de ctg of je kleintje krijgt een plakker op zn hoofd. Dat laatste kan boor jou wellicht vervelend zijn dus zou dan goed bespreken dat je graag aan de ctg wilt blijven liggen (dan heb je wel minder bewegingsvrijheid).

10. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ga al van tevoren het gesprek aan.

Daarnaast wanneer je binnenkomt voor inleiding nogmaals. Houdt zo de controle in eigen handen ;)

11. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Gisteren ben ik gestript. Het toucheren zelf viel reuze mee, maar het strippen deed echt gemeen zeer... Ik zat al op ruim 1cm, en de baarmoedermond was al aan het verstrijken. Al met al een goed teken.
    Maar het heeft gisteren en vannacht dus totaal niks uitgehaald... De kleine zit nog steeds binnen, en maakt nog geen enkele aanstalten om eruit te komen...

Ik ben er echt even klaar mee. Boos, verdrietig, en vooral teleurgesteld in mijn eigen lichaam, dat het maar niet mee wil werken.
    Ik heb mezelf al over een hele grote drempel heen gezet door te laten strippen, maar het is allemaal voor niets geweest...
    Waarom niet? Wat doe ik fout?

Ik las op site dat je juist in beweging moet blijven na strippen. Ik ben zelf in bed gekropen toen ik thuis kwam. Heb ik hiermee mijn kans verpest?

Nog 5 dagen, dan zit ik op 42 weken. Ik weet het echt niet meer...

Er is nog niet gesproken over een intake bij de gynaecoloog in het ziekenhuis. Dinsdag opnieuw strippen. Ik zal het navragen hoe dat precies zit.

Misschien valt inleiden ook wel mee en stel ik me gewoon aan.
    Sorry meiden, dit is totaal niet wie ik normaalgesproken ben.
    Ik kijk overal redelijk nuchter tegenaan, kan me makkelijk aanpassen aan nieuwe situaties. Maar dit... Ik kan er echt niet goed mee omgaan

12. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Wacht niet tot dinsdag, maar bel maandag gewoon direct je verloskundige en stel het voor.

Daarnaast deed bij mij strippen ook gigantisch pijn ;) Het is gewoon niet leuk om over tijd te gaan, maar het is nog altijd beter dan veel te vroeg bevallen ;)

13. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Ik snap hoe je je voelt :) iedereen baakt er van flink over tijd te gaan. Je wilt gewoon heel graag je kindje zien ;)
    Je lijf doet t juist heel erg goed. Je kindje zo lang mogekijk binnen houden en beschermen. Heb zelf geen ervaring met strippen dus of je je kansen verpest hebt geen idee. Maar misschien dinsdag proberen even een rondje te lopen na t strippen? Heb je het iig geprobeerd.
    T schijnt zo te zinn dat als je baby er klaar voor is, het kindje een bepaald hormoon afscheid waardoor de bevalking begint (t is een theorie) in dat geval zit je kindje dus gewoon nog heel erg lekker en wil hij gewoon nog lekker veilig bij mama zitten :)

14. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Inmiddels is het maandag, en nog altijd geen spoor van een naderende bevalling te bekennen.. Ik ga zo bellen naar de verloskundige of ik vandaag nog een keer gestript kan worden in plaats van morgenmiddag.

Ik krijg steeds meer stressfactoren om me heen. Dingen waar ik me druk om maak (zoals nu ineens de regeling van de opvang voor onze oudste tijdens de bevalling en zeurende familieleden) waardoor ik meer en meer het idee krijg dat mijn lichaam de boel aan het tegenhouden is...

Ik ben zo emotioneel als een overspannen hamster....
    Het is echt klaar nu. Ik wil weer kunnen genieten..

15. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Hopelijk willen ze je nog een keer strippen!
    Wie weet heb je nu al 2cm ontsluiting en gaat het strippen veel beter en gemakkelijker.
    Na het strippen lekker actief bezig zijn.

Je kans heb je niet verpest hoor door je bed in te kruipen.
    Bij de 1 helpt het strippen wel en bij de ander niet.
    Toen ik 5 dagen over tijd liep, ben ik eind van de middag gestript. Had toen 2cm ontsluiting. (dag ervoor 1cm) Na het strippen gelijk krampen, maar wat ik ook deed, het zette niet door! Volgende dag ook alleen maar krampen gehad. Hadden afgesproken met vk dat als het niet door zou zetten dat ze mijn vliezen zouden breken. Ik wou mijn lichaam nog 1 dag de tijd geven. Omdat het wel de gehele tijd aan het rommelen was door het strippen. (krampen werden wel erger met lopen) De nacht daarna begonnen de weeën. :) Ong. 55u na het strippen.
    Maar ik denk wel dat het strippen mij het laatste zetje heeft gegeven.
    Bij mij ging trouwens ontsluiting ook sneller toen ik liep.
    Maar ik lag liever. ;) dus deed ik er liever wat langer over. hihi

Heeeel veel sterkte met je allerlaatste loodjes!

16. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Kleine update: gisteren weer gestript. Ze hadden een plekje voor me :D
    Ik zat op 2cm, en de bbm was zo goed als verstreken.
    De eerste keer strippen heeft dus wel iets gedaan!

Tweede keer strippen veroorzaakte wel dat de vliezen zich aanspanden, zei de vk.
    Terug thuis een beetje lichte menstruatiepijn. Geen krampen.
    En opnieuw zakte dat weg, en ben ik nu nog steeds hartstikke zwanger en lijkt er geen beweging in te komen :(

Morgen of overmorgen voor de derde keer strippen. Haalt het niets uit, dan moet ik vrijdag een intake in het ziekenhuis doen, en zal ik worden ingeleid... :(

17. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    Wil je even heel veel sterkte wensen! Hoop echt dat de kleine snel komt en je geen inleiding hoeft!

18. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Aangezien inleiden steeds dichterbij komt en onvermijdelijk lijkt...
    Zijn er dames met positieve ervaringen aan het inleiden?
    Ervaringen die hopelijk mijn angst wat weg kunnen nemen.

Waar ik tegenaan loop:

-weeënopwekkers. Krijg je die altijd? Of breken ze eerst de vliezen en wachten ze af?
    -Klopt het dat een weeënstorm komt door de opwekkers? Of hoeft dat niet altijd zo te zijn?
    -hoeveel bewegingsvrijheid heb/hou je? Ben je vrij om je eigen houding te zoeken, of moet je op bed blijven liggen?
    -mag je nog onder de douche om de weeën op te vangen? (Ik weet dat in bad helaas niet meer mag)
    - moet de bevalling echt op je rug in bed gebeuren? Of zijn er nog andere opties?
    -werd er veel 'gewroet' van onderen? Dwz hoeveel inwendige onderzoeken/ingrepen kregen jullie?

19. Melaniemv3

Melaniemv3 Actief lid

12 mei 2012
    226
    0
    16
    Ze breken eerst de vliezen en soms geven ze je een uur de kans om zelf weeën te krijgen.

Een weeënstorm heb ik wel 2x gehad tijdens een inleiding met infuus.

Je ligt aan het ctg tijdens de inleiding dus je bent wel beperkt in beweging, je kan om het bed heen wiebelen.

Ik mocht wel gewoon douchen dan word je van het ctg losgekoppeld en neem je de infuuspaal mee naar de douche. Heerlijk :D.

Houding mag je ook zelf weten. Ze kunnen het bed ook in een baarkruk veranderen als je dat zou willen.
    En ben per bevalling ongeveer 3 a 4 x getoucheerd.

Laat het gewoon over je heen komen. Als je je nu al zorgen maakt valt het straks helemaal tegen. Probeer te ontspannen!

20. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Wat balen zeg!

Wilt je vk niet evt. je vliezen breken zodat je alsnog in het geboortehuis mag bevallen?

Deel Deze Pagina