ik had een paar vraagjes waneer kan je beginnen met bijvoeden? ik las dat je mag starten met zacht fruit, rijstebloem! zijn er nog andere dingen die je kleine mag! kan je ook iets zelf maken in de blender?
Je kan alles zelf maken. Bijvoeden is hier een redelijk 'hot' issue. Hier de richtlijn: Bijvoeden wordt aangeraden vanaf 6 maanden. Tot 6 maanden heeft je kindjes niet anders nodig en krijgt het bijvoorkeur borstvoeding. Dit wil trouwens niet zeggen dat je niet mag gaan bijvoeden vanaf 4 maanden maar het wordt wel afgeraden als er allergiën in de nabije familie voorkomen. Ik ben met 4 maanden begonnen omdat mijn zoontje steeds eerder wakker werd (en hij was toen al een heel groot mannetje). Eerst een paar weken rijstebloem om op die manier te wennen. Met 4,5 maand (ruim) zijn we gekookte worteltjes gaan geven en dat hebben we een paar dagen achter elkaar gedaan (kindjes moeten echt wennen aan de nieuwe smaken en ook aan een lepeltje). Zo hebben we verschillende groenten enkele dagen achter elkaar gegeven. Na een tijdje zijn we gaan mengen. Toen het allemaal goed liep, zijn we ook fruit gaan geven. Zacht fruit zoals peer en banaan.
Op advies van het CB zijn wij begonnen met groente. Er zijn een paar milde soorten, en dan wennen ze niet direct aan het zoet. worteltjes, sperzieboontjes, bloemkool, broccoli waren de 1e vier soorten. Goed gekookt en door de blender gehaald. Het was echt dun. In principe kun je met fruit hetzelfde doen. Peer, banaan, appel (evt even in magnetron zacht laten worden). Kun je ook goed pureren met de blender. Wij hebben veel vers gemaakt, en dan gewoon de staafmixer erop. In het begin moet je nog wel oppassen met sommige soorten groentes/fruit. Zo kunnen citrusvruchten krampjes veroorzaken, bruine bonen en kool ook. pruimen voor diaree, etc. op borstvoeding.com staat wel een heel schema : http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... lands.html Daar wordt de 6 maanden genoemd als minimum leeeftijd, maar het geeft wel een beetje een idee van wat zoal kan.