Hallo, Een vraag met een lang verhaal; Ik heb al twee keer een miskraam gehad. Even voor mijn eerste zwangerschap heb ik een blaasontseking gehad. Ik heb in een korte tijd (nov. en eind december) twee miskramen gehad. Tijdens de zwangerschappen heb ik last gehad van pijn bij het plassen, maar uit een urinetest bleek dat ik toen geen blaasontsteking had. Na de tweede miskraam heb ik een tijd veel last gehad van mijn buik, steken, kramp, vervelende darmen en pijn bij het plassen. Ik heb toen een inwendig onderzoek gehad een echo en urine laten testen maar alles was in orde. Omdat ik niet verder kwam bij mijn huisarts en ziekenhuis ben ik naar een osteopaat gegaan. Hij heeft de klachten kunnen verhelpen en na twee maanden ben ik me weer beter gaan voelen. Sinds drie maanden zijn we weer aan het proberen om opnieuw zwanger te raken. Maar, ik heb twee maanden geleden weer een blaasontsteking gehad en kreeg hiervoor antibiotica. De blaasonsteking onstond na mijn ovulatie en ik had het gevoel dat ik zwanger was, dit bleek waar te zijn. Maar ik had te vroeg getest en werd toch ongesteld. Op dit moment heb ik weer een vrij heftige blaasontsteking en zelfs last van mijn nieren. Deze is weer ontstaan na mijn ovulatie (en dus na regelmatig vrijen). Ik ben nu net ongesteld. En nu komt de vraag: Ik heb het gevoel dat de blaasontsekingen in verband staan met de miskramen en ben nu erg huiverig om komende maand te proberen om zwanger te raken uit angst voor opnieuw een miskraam. Mijn huisarts geeft aan dat dit geen verband hoeft te hebben. Mijn osteopaat denkt dat hier wel een verband tusen kan zijn. Is er iemand die dit herkent, of ietds over weet? Groetjes jorine
Hee Jorine, Allereerst: laat je arts zeker weten dat je bent aan het proberen zwanger te raken! Er zijn namelijk medicijnen die geen kwaad kunnen, ook niet vroeg in de zwangerschap. Meestal krijg je dan amoxicyline. Ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken, maar bij mij is er zeker geen verband. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik een aantal blaasontstekingen gehad, de eerste bij 7 weken zwanger geloof ik, en Thijs is gezond ter wereld gekomen. Bij de 2e en 3e zwangerschap geen blaasontsteking - wel beide mk. En nu ben ik weer zwanger, gaat tot nu toe goed, en heb alweer de eerste antibiotica kuur voor blaasontsteking achter de rug... Succes! Neeke
Hallo Jorine, Ik heb niet echt ervaring met de combinatie blaasontsteking en miskraam: wel met allebei afzonderlijk helaas. Wat mij opvalt aan je verhaal is dat je steeds een blaasontsteking hebt ná je eisprong, en dus ook ná het vele vrijen. Waarschijnlijk plas je niet, of niet gelijk na het vrijen? Is logisch want dan stromen de "zwemmertjes"de verkeerde kant op , maar zo hebben wel de bacteriën de kans om je urinebuis in te komen. En die bacterie kan dus heel goed van je vriend af komen! Kan hij niets aan doen hoor , maar als je gewoon na het vrijen gaat plassen heb je er minder of geen last van, want dan "spoel" je de urinebuis als het ware weer schoon. Ik heb namelijk zelf een aantal jaren terug vreselijk veel last gehad van blaasontstekingen, iedere maand weer; ik had zelfs een herhaal-recept van de dokter gehad, dus ik had het echt heel vaak. Later bleek dat het iets geweest moest zijn wat mijn toenmalige vriend bij zich had en wat bij mij iedere keer een blaasontsteking veroorzaakte. Want nadat deze relatie over was en ik mijn huidige relatie ontmoette heb ik het nooit meer gehad. Ook ik ben bij een osteopaat onder behandeling (voor mijn spastische dikke darm) en ik heb hier heel veel baat bij. Ik zou zeggen: voel je je weer zo raar, en heb je last van je blaas/nieren, ga dan ook naar je osteopaat, want hij kan hier echt heel veel aan doen. Hij kan meer ruimte maken voor je urinewegen etc. en dat is misschien net wat er nodig is. Maar wel ook naar je HA want je moet niet doorlopen met een blaasontsteking hoor! Maar of het wat met de miskraam te maken heeft: eigenlijk denk ik van niet want het is dan wel ook in de onderbuik, maar compleet gescheiden van elkaar. :-k Ik denk eerlijk gezegd niet dat die bacterie die de urinewegen kan bereiken, ook maar iets aan kan richten in de baarmoeder, áls het er al komt. De vagina heeft van nature zo'n zuur milieu dat het op zich heel veel tegenhoudt, en zo'n bacterie kan tenslotte niet omhoog "zwemmen", als de kleine vriendjes die dat horen te doen, hihi Maar goed: heel lang antwoord: ik ben geen dokter, en ik denk dat als je het zeker wil weten je de vraag moet stellen aan een gynacoloog of een uroloog? Succes in elk geval!
Hoi, Bedankt voor jullie antwoorden. Ik kom inderdaad tot de conclusie dat de blaasontsteking goed kan komen door het niet uitplassen na het vrijen. Mijn huisarts is zeker op de hoogte van onze kinderwens en ik heb amoxiciline gekregen. Helaas is het deze keer een vrij heftige bacterie en ben ik al twee weken met antibiotica bezig. Ik hou het er maar op dat het niet direct verband met elkaar heeft, de miskraam en blaasontsteking. Maar voor de zekerheid gaan we er deze maand maar even niet voor. Eerst helemaal herstellen, zodat ik niet mogelijk straks kan denken "zie je nou wel" of "had ik maar". Dus nog even geduld (en dat is erg moeilijk voor mij, geduld...) en dan voortaan goed opletten, zodat de bacterien geen kans krijgen. Groetjes