Beste verloskundige, In juli van dit jaar hebben wij geheel onverwacht ons kindje verloren na 32 weken zwangerschap. Nu zijn er allerlei onderzoeken geweest en bij toeval is er ook gezien dat ik te weinig antistoffen heb tegen de rodehond. Ik ben in '81 geboren en ben 2 keer ingeënt. 1 keer BMR en 1 keer Rubella. Nu lees ik allemaal tegenstrijdige berichten op internet. Is t nou wel of niet nodig om opnieuw te vaccineren? Mijn gevoel zegt dat de kans zo klein is dat ik het krijg en daarnaast lees ik berichten over reinfectie en dat zou niet erg zijn voor het kindje. Het gevoel dat we nu nog weer moeten wachten tot januari maakt me zo verdrietig. Het voelt alsof we 3 kansen zo weggooien voor iets wat zo'n klein risico is. Daarnaast snap ik niet dat ze daar nu pas mee komen. Waarom is hier niks over gezegd toen ik zwanger was van haar? Of zal er dan niet op getest zijn??
hoi wat verdrietig dat jullie je kindje verloren zijn zeg. Het advies was altijd om te her-vaccineren in het kraambed. Maar sinds heel kort wordt dat in twijfel getrokken, het RIVM zegt nu dat je lichaam ook met een laag aantal antistoffen, het toch wel weer oppakt als je met rode hond geconfronteerd zou worden. Dit advies is - voor zover ik weet- nog niet landelijk uitgezet. IK vind het daarom lastig om je hier precies in te adviseren, we zitten namelijk precies op een keuzemoment hierin. Ook verschilt het per laboratorium welk aantal antistoffen als TE laag wordt geclassificeerd. Bedenk waar je jezelf het best bij voelt en overleg eventueel met je eigen huisarts of gynaecoloog. Mirjam
Ok ik zal navragen of ik 'gewoon' te weinig antistoffen heb of dat ik helemaal geen antistoffen heb. Als t laatste t geval is moet ik me wel opnieuw laten vaccineren lijkt me??