Onze engelse bulldog van 9 is sinds enkele weken incontinent. Wij hebben alle onderzoeken bij de dierenarts achter de rug en behalve dat hij blaasgruis heeft is de conclusie 'ouderdom'. Voorkomen is geen optie meer en bij iedere stap die hij zet liggen er druppels urine in huis. Als ik 's morgens met de twee kinderen beneden kom en hij heeft ons enthousiast begroet, kan ik al meteen beginnen met dweilen. Je kunt je voorstellen dat het eigenlijk niet meer goed schoon te houden is. De kinderen zijn 1 en 3. Ik let als we thuis zijn de hele tijd op dat ze niet met blote voeten lopen, of met de handen op de grond komen. Maar dat is niet altijd te voorkomen. Ik vind het voor de hygiene van de kinderen en ons zelf niet meer verantwoord. Aan de andere kant, de hond heeft nog kwaliteit van leven en als wij de kinderen niet zouden hebben dan zou ik het nog even aan kijken. De hond afzonderen is voor hem geen optie. Een engelse bulldog is een gezinshond en hij kwijnt weg als hij niet meer bij ons mag zijn. Hij piept en blaft dan ook de hele tijd. Ik weet het niet meer. We hebben een speciale band geprobeerd voor om zijn middel die de urine opvangt, maar die bijt hij kapot. Ik kan het niet verkroppen om hem in te laten slapen, maar dit is voor ons inmiddels echt niet meer te doen. Ik word er letterlijk moedeloos van en vlucht het liefst weg om maar niet de hele dag bezig te zijn met dweilen, opruimen, de kinderen te sommeren dat ze niet met de handen op de grond mogen spelen. Terwijl dat op deze leeftijd eigenlijk onvermijdelijk is. Als ik denk aan hem in laten slapen lopen de tranen over mijn wangen. We hebben zoveel met hem meegemaakt en hij is hier al vanaf dat hij 6 weken oud is. Ook nog zoiets. Onze andere hond is nog gezond en we kunnen het niet meer opbrengen om haar de aandacht te geven die ze verdient. Het is gewoon teveel. Ik weet het niet meer... Ik moest het gewoon even kwijt en hoop op eerlijke meningen over de situatie.
Oei dat is een moeilijke snap je dillema, kun je hem geen luier aan doen? Of een groot shirt over die band heen zodat hij er minder makkelijk bij kan? En dan een paar dagen erg consequent zijn en opletten totdat het kwartje valt dta hij er bij mag met band om en het dan leuker is. Sterkte
Luna, ik snap je helemaal.. Onze engelse bulldog van bijna 10 heeft het zelfde, niet dagelijks, Maar af en toe kan ze het niet inhouden. Daarmaast is ze dement, slaapt de hele dag. Als ze niet slaapt blaft ze continue (vroeger dachten we dat er geen geluid in zat). Haar rechter achterpoot wil niet mee en sleept zo voort. Heel haar lijf onder de ontstekingen en wordt agressief naar mijn man (hij is van jongs af aan haar baasje geweest, tenminste de enige naar wie ze luisterde En nu... Nu laten wij haar as woensdag in vol verdriet inslapen. Ze is een deel van ons gezin. Van 8 weken oude pup op schoot in de auto naar huis. Vanaf haar geboorte zijn we twee keer in de week bij haar gaan kijken. En nu op schoot in de auto naar haar laatste rustplekje. Ik vind het zo erg, maar een dier mag en kan je niet laten lijden. Helaas laten bullen geen pijn zien en dat maakt de keus extra moeilijk. Sterkte in wat je ook mag gaan beslissen..
Blaine, nee. Hij word er niet gelukkig van. Daarbij komt dat hij een zeldzame aandoening heeft aan zijn geslacht. Als daar geen lucht bij komt gaat dat ontsteken. Opereren is geen optie. Dat hebben we nu twee keer gedaan. Het wordt dan onder narcose gehecht en na de operatie heeft hij helse pijn. Beide keren is de operatie mislukt. Het heet een propals (uitstulping bij de penis). Nogmaals laten opereren zou onmenselijk zijn, de kans dat het deze keer slaagt is heel klein.
Macy ontzettend veel sterkte. Ik snap dat jullie die beslissing moeten nemen. Als ik met mijn man praat over wat we er nu nog in godsnaam mee moeten, gaat zijn hele levensloop door me heen. Van pup tot nu. Zo'n lief beest is het.
Ik vraag me ook af of het schadelijk is voor de gezondheid van de kinderen... Als de bacterien van hun handen in hun mond komen bijvoorbeeld. Die kans is nu erg groot. Ik ben zo met mezelf in gevecht. Wat is nu ethisch verantwoord??
Zolang het "alleen" de incontinetie is zou ik het niet doen.. Misschien toch behelpen met luiers oid. En unicura zeep voor de kindjes, handen wassen voor het eten in iedergeval (maar dat zal je vast al doen). Het is erg triest om zo je beestje achteruit te zien gaan in gezondheid. En zelfs nu twijfel ik nog, maar alle afspraken zijn al gemaakt en ik kan er eigenlijk niet meer onderuit. Voor de kosten van euthanasie en crematie kun je heel wat luiers kopen
Onze hond had het ook, kon echt niet meer zo. Toen heeft ze speciaal dieet voer gekregen en het ging helemaal over. Geen idee hoe dat spul heet alleen of van welk merk het was. Mijn ouders zorgden voor de hond en ik was al uit huis.
Bacetrien krijgen kinderen sowieso binnen. Zeker als iedereen met schoenen aan binnen loopt. Brr daar wil je ook niet aan denken..
Tegen blaasgruis had onze bull Urinary van Royal Canin. Kei duur en daarvan helemaal onder de allergieonstekingen gekomen. Thanks doc. Nu senoirbrokken van Jumbo en blaasgruis/kristallen is niet teruggekomen.
Kan me voorstellen dat het duur is. Maar je wil je trouwe vriend ook niet 'op de grote hoop' te rusten leggen. Dat begrijp ik. Dat gevoel heb ik ook hoor, blijven proberen. Maar de luiers is gewoon geen optie. Hij laat die dingen niet aan, wat we ook proberen. En het is ons af geraden om de boel af te sluiten vanwege zijn aandoening. Handen wassen doe ik. Maar mijn dochter van 1 zit in de kiezen periode en zit de hele dag met haar handjes in haar mond te wroeten. Dan spookt het door mijn hoofd. Ze is vaak ziek en heeft nu een zoveelste darm infectie. Haar ontlasting is nu op kweek gezet. Ik ben soms bang dat het komt door de ongezonde leefomgeving.
hoi Luna, Ik lees dat je hond blaasgruis heeft. Ik zie het hierboven ook al staan, maar wat heb je hiervoor gekregen van de DA? het is vrij pijnlijk nl en de brokken van rc i.c.m. urical hielpen bij onze hond heel goed. verder vraag ik me af of het een reu of een teef is? als het een reu is kan het heel goed aan zijn prostaat liggen ipv alleen aan de blaasstenen. deze groeit naarmate de hond ouder wordt onder invloed van hormonen. hier is iets aan te doen met tabletjes... inslapen vind ik sowieso geen optie als de hond voor de rest nog goed te pas is eigenlijk. dan zou je het jezelf denk ik niet vergeven
Zolang hij "alleen" incontinent is en verder geniet van het leven zou ik hem niet in laten slapen. Wellicht heeft jou dierenarts goede tips, ik denk dat deze wel vaker incontinente honden in de kliniek heeft? Wat de band om zijn middel betreft, als dit verder wel goed werkt is het misschien een idee om dit te "trainen" zodat hij hem niet stuk bijt. Mocht je dit zelf niet lukken een hondentrainster inschakelen? Succes!
Mango, hij heeft medicatie gehad. Weet zo even de naam niet... Maar omdat de operatie die hij eigenlijk nodig heeft (zie eerder bericht over prolaps), is ook het druppelen niet tegen te gaan. Hij is nu ontsteking vrij door een zoveelste antibiotica waar hij steeds heel erg van opleeft.
o...ja en het zou ook kunnen helpen tegen het druppelen van je mannetje (begrijp ik ondertussen haha) ik zou serieus naar de prostaat laten kijken, dit is een "oude mannen kwaal"
Och jee wat een nare situatie, voor jullie en jullie bulldogje! Ik zou hem ook niet in laten slapen.. Zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Maar ik snap dat je dit ook geen houdbare situatie vindt.. Is het niet mogelijk te co ouderschappen over jullie bull met mensen in je omgeving? Die hij ook goed kent? Zo zou je de zorgen kunnen delen maar houdt je hem toch bij je. Je zou hem anders kunnen herplaatsen maar dat is lastig denk ik, een bull op leeftijd met incontinentie. Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop op een goede oplossing.
@Chantal, hij zit op een dieet van Clinic.Blaasgruis preventief. @Edelhertje, nee een band is geen optie meer i.v.m. de prolaps. Afsluiten is funest.
@Chantal, we gaan van de week naar een praktijk in Wageningen en het prostaat dingetje ga ik bespreekbaar maken. Hij heeft een consult bij een uroloog. Hele reis voor ons, maar goed... Bedankt ik schrijf hem op.
Dat voel zo tegenstrijdig. Herplaatsen zou wellicht kunnen via een stichting waarmee we in contact staan. Alleen dat zou voelen als zo'n slappe actie. Hij is al 8 kilo kwijt en echt op zijn retour. Ik wil waar ik aan begonnen ben ook af maken. Maar wel op een manier en op een moment die voor alle partijen de beste is. Thx!