vraag over creme brulee

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Wonder 1980, 3 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wonder 1980

Wonder 1980 VIP lid

18 okt 2007
    12.598
    1.244
    113
    Gelderland
    Beste verloskundige,

Allereerst de beste wensen voor 2010!

Ik schrok eerlijk gezegd van het antwoord dat je beter geen creme brulee kan eten omdat het van rauwe eieren gemaakt wordt. Het gaat namelijk nog wel de oven in...is het dan nog schadelijk? Zo ja,
    dan word ik ook lichtelijk nerveus, omdat ik zelfgemaakte vanillesaus heb gegeten wat van rauwe eieren gemaakt wordt. Deze vanillesaus wordt ook goed verhit. Is het dan echt nog schadelijk?

groetjes,

Wonder

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Wonder,

het voedingscentrum zegt dat je als zwangere toch beter geen gerechten van rauwe eieren kunt eten. Verhitten helpt wel maar het ei moet wel gestold zijn daarna.Ik heb zelf nog nooit creme bullee op en weet niet precies hoe het wordt gemaakt.
    Ik kopieer van het voedingscentrum:

Thuis is een Salmonellabesmetting te voorkomen met een aantal eenvoudige voorzorgsmaatregelen:
    verhit vlees en rauwe (niet gepasteuriseerde) melk door en door.
    vermijd kruisbesmetting, waarbij de bacteriën van rauwe op gekookte of gebakken producten worden overgebracht.
    bak eieren of kook ze bij voorkeur hard: het eiwit en de eierdooier moeten bij voorkeur gestold zijn.
    bewaar eieren in de koelkast en gebruik geen rauwe eieren voor bijvoorbeeld bavarois, mousse of zelfgemaakte mayonaise.
    let erop dat het hele product goed gaar wordt.
    neem een goede hygiëne in acht
    Vooral voor kwetsbare groepen zoals kinderen tot vijf jaar, ouderen, zieken en zwangere vrouwen is het belangrijk om (gerechten met) eieren goed gaar te maken en eieren hard te koken. Het eiwit en de eierdooier moeten gestold zijn.

Mirjam

3. Wonder 1980

Wonder 1980 VIP lid

18 okt 2007
    12.598
    1.244
    113
    Gelderland
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor je antwoord. Het risico dat je dus evt. loopt is een salmonellabesmetting. Nu ben ik niet ziek geworden, dus hoef ik me ook geen zorgen meer te maken toch?

Nogmaals, dank voor je antwoord.

Groetjes,

Wonder

Deel Deze Pagina