Hartoverslagen tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door madelief77, 29 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelief77

29 dec 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik ben nu 13 weken zwanger en was tot en met 12 weken redelijk onbezorgd en genoot echt van mijn zwangerschap.
    Nu heb ik sinds een week (en sinds twee dagen heel erg veel) last van hartoverslagen. Ik ben hier zo verschrikkelijk bang voor en raak inmiddels aardig in paniek. Ik ben voor mijn zwangerschap in de afgelopen 16 jaar hier 4 keer voor bij een cardioloog geweest, maar zij geven (gelukkig) enkel aan dat het niet erg is en dat iedereen het heeft. Volgens mij kan ik veel mensen goed helpen die hetzelfde hebben, alleen mezelf niet......................
    Als ik rustig op de bank zit of in bed lig heb ik bijna nergens last van, maar zodra ik ga wandelen of een boodschap ga doen begint het weer. Wie heeft hier ervaring mee en vooral; hoe kan ik hier rustig onder blijven?

2. Puschel

Puschel Actief lid

5 dec 2011
    352
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Madelief,

ik heb hier helaas geen ervaring mee maar wil je toch veel sterkte wensen.
    Heb je het al in de alternatieve wereld geprobeerd?

In elk geval gefeliciteerd met je zwangerschap en ik hoop dat iemand hier de gouden tip voor je heeft.

3. madelief77

29 dec 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie! Ben nu inderdaad aan het zoeken in het alternatieve circuit en heb maandag mijn eerste afspraak.

Groetjes!

4. madelief77

29 dec 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jij uiteraard ook gefeliciteerd!

5. Joly81

Joly81 Lid

23 feb 2010
    27
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi,

Heel herkenbaar! Ik heb het ook sinds 12 weken zwangerschap ofzo; vanaf 4 weken al steeds een heel snelle hartslag. Rond de 12 week was het het ergste, nu stukken minder. Ik ben naar de cardioloog geweest, heel scala aan onderzoeken gehad, en het enige wat hij zei was dat alles normaal was. Wel ventriculaire extrasystolen gezien, die kun je dus voelen, maar het is heel normaal om die te hebben.

Het schijnt niet echt bekend te zijn dat dit door de zwangerschap kan komen, maar ik heb het intussen al van heel veel vrouwen gehoord. Ik vond en vind het ook een naar/eng gevoel, maar merk wel dat ik er minder last van heb als ik er minder op let en ontspannen ben.
    Sterkte ermee, en anders toch even naar de huisarts gaan als je er veel last van blijft houden!

6. madelief77

29 dec 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Joly,

Bedankt. Ik ben vanmiddag weer naar de huisarts geweest omdat mijn verloskundige dat graag wilde. Same old story, want dan geven ze aan dat het weer eens tijd wordt om met een psycholoog te gaan praten.Wat ik wel begrijp, want zij weten verder ook niet wat ze er aan kunnen doen. Ik mocht wat oxazepam nemen, maar dat durf ik niet ivm. zwangerschap.
    Ben jij er niet bang voor dan en hoe vaak op een dag heb je er last van?

7. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    welkom

8. madelief77

29 dec 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
  9. Joly81

Joly81 Lid

23 feb 2010
    27
    0
    1
    NULL
    NULL
    Jawel, ik vind het wel eng. Dat gaat een soort vanzelf, het is gewoon een beangstigend gevoel.
    Ik ben er wel rustiger van geworden toen ik hoorde dat alle onderzoeken goed waren (heb bloedonderzoeken, holter, echo, ecg, echo en fietstest gehad). Toen het het ergste was had ik er al last van als ik opstond om de vaatwasser leeg te ruimen, heb ik ook een paar weken vrijwel niets gedaan. Nu gaat het wel beter, en heb ik er nog af en toe last van, sommige dagen meerdere keren per dag, andere dagen helemaal niet gelukkig.
    Lastig als de huisarts het dan puur op spanning gooit; heb je dat idee zelf ook? Ik had dat namelijk niet toen het het ergste was; nu merk ik wel dat ik er alleen nog last van heb op momenten dat ik meer gespannen ben.
    Hopelijk gaat het bij jou ook snel beter!

10. madelief77

29 dec 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat de spanning het bij mij versterkt, maar dat de overslagen niet puur uit spanning ontstaan. Ik ben vorig jaar nog bij de cardioloog geweest en alleen een echo laten maken en dat was goed. Ook heb ik een keer een heel onderzoek gehad en op het holterkastje stonden gelukkig veel overslagen en dan nog wordt de cardioloog daar niet warm of koud van.
    Ik kan het nu moeilijk een plaatsje geven en wordt er erg onrustig zo niet heel paniekerig van. En dan maak ik me daar weer druk om omdat dat vast niet goed is voor ons kleintje.
    Mijn hartslag is normaal erg rustig en is nu continu rond de 90 waar ik ook niet blij van word.
    Ben ook niet helemaal fit dus dat zal er vast mee te maken hebben.
    Maar normaal gesproken ben ik niet zo'n zeur en ik voel me nu zo'n moeilijk mens.....!
    ' Fijn' om te lezen dat anderen het ook herkennen, mocht iemand de gouden tip hebben..... ;)

11. madelief77

29 dec 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het blijft hier maar stil. Niemand hier meer ervaring mee en tips over hoe ik ermee om kan gaan?!
    Groetjes!

12. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Ik verplaats je topic naar 'gezondheid'. Misschien krijg je hier meer reacties.

13. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ik heb sinds mijn zwangerschap dat ik mijn hart heel erg goed voel. Vond het doodeng en doodvermoeiend.

Maar je lichaam maakt een liter extra bloed aan en je hart moet harder pompen, het is gewoon een zwangerschapskwaal.

Ook k heb op zijn tijd hartkloppingen, vervelend, maar dat is nou eenmaal zo. Ik heb dat ook regelmatig gehad als ik niet zwanger was hoor.

Komt door mijn schildkliermedicatie.

14. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    ik heb dit ook al heel erg lang. moet zeggen dat ik er nu geen last (meer) van heb. Na de bevalling van Jill werd het helemaal duidelijk en schrokken ze zich een hoedje. heb ik aan zo'n apparaat gelegen (ctg? die zo'n uitdraai maakt van een hartfilmpje) en werd het bevestigd wat ik eigenlijk al wel langer wist. het kan ook bij mij totaal geen kwaad, zolang ik er geen last van heb hoef ik ook geen actie te ondernemen. maar na de bevalling was het wel erger. nu al heel lang niets meer. (je kunt er overheen groeien is mij verteld...) dont panic! kan me voorstlelen dat het moeiljk is hoor

15. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik heb het ook en mij is verteld dat het heel normaal is; je hart moet harder werken omdat er meer bloed moet worden rondgepompt. Ik heb zelf een vrij lage bloeddruk, daardoor gaat mijn hart soms ook ineens te keer (niet alleen wanneer ik iets doe, ook wanneer ik gewoon ontspannen in bed lig). Die hartkloppingen en dat overslaan voelt heel paniekerig, ik krijg het er vaak ook benauwd bij, dat is volgens mij bij mij puur lichamelijk; ik ben dan namelijk vaak niet paniekerig, maar voel me dus wel zo. Thuis kan ik mezelf makkelijk afleiden door rustig te gaan zitten en wat te drinken, dan adem ik vanzelf weer normaal en kalmeert m'n hart ook weer. Onderweg vind ik het wel echt vervelender, maar ik heb altijd een flesje water bij me en snoepjes om op te sabbelen; dat geeft mij voldoende 'afleiding' om het weer onder controle te krijgen (ik doe dan feitelijk niets, maar als ik er op ga letten, ga ik echt naar adem happen en wordt het alleen maar erger, dus iets drinken en ergens op sabbelen zorgt er voor dat ik niet raar ga ademen).

Ik vind het gek dat je hier zo weinig over hoort, mijn vk vond het heel normaal (ze hoorde het toen ze mijn bloeddruk opnam) en ook in het ziekenhuis werd gezegd dat het heel normaal is en dat een gezond hart dat echt gewoon aan kan. Je lichaam is zich gewoon continu in aan het spannen om voor je baby te zorgen, dus het is niet vreemd dat je je soms voelt alsof je een stuk heb hardgelopen (ook al heb je alleen was in de wasmachine gedaan).

16. madelief77

29 dec 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er inmiddels wat rustiger onder en het gaat ook een stuk beter. Ook onder behandelijk bij een natuurgeneeskundige en het biogeen aminenvrije dieet maakt mij rustiger. Als het zo blijft, ben ik al lang blij! Ik blijf het wel echt een heel vervelend gevoel vinden, maar het maakt inderdaad zóveel uit hoe je er zelf in staat!

17. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Fijn dat je iets hebt gevonden wat voor jou werkt m.b.t. deze klachten. Het gevoel van hartkloppingen komt tijdens de zwangerschap heel veel voor en is bijna altijd onschuldig.

Ten eerste is er in het het lichaam van een toegenomen hoeveelheid bloedvolume, wel 1 tot 1,5 liter! Het hart moet dit allemaal zien rond te pompen. Dit is een extra belasting die het hart prima aan kan. Hierdoor voelen zwangeren het hart vaak duidelijker kloppen, iets wat je anders niet voelt.

Ten tweede gaat het hart gedurende de zwangerschap vaak iets sneller kloppen....jaja....zwanger zijn is topsport :p. Een hartslag van 90 sl/m is helemaal zo gek niet!

Tenslotte hebben sommige zwangeren dat het hart wat vaker een keertje overslaat. Dit doet elk hart en is volstrekt onschuldig. Veel mensen voelen dit ook niet, sommigen juist wel. Ook kan het hart af en toe plotseling een soort tussensprintje maken, ook dit is meestal onschuldig.

Kortom, goed om in de gaten te houden, maar weet dat het bijna altijd volkomen onschuldig is en hoort bij een zwangerschap. Gynaecologen, verloskundigen en cardiologen kijken hier eigenlijk niet van op. Het is belangrijk dat je zelf niet in paniek raakt, hierdoor kunnen klachten juist verergeren of als heviger ervaren worden.

18. Dreamerfly

Dreamerfly Bekend lid

23 mrt 2008
    693
    0
    0
    Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
    Noord-Groningen
    Even geleden werd ik er ineens wakker van. 1,5 uur achter elkaar last gehad van een overslaand hart.(ik ben gaan lopen, douchen etc maar hielp niet) Hartkloppingen voor hele eventjes was ik wel bekend mee maar dit niet. Wel te noemen dat ik een schildklierpatiënt ben en aan de medicatie. Ik heb de vk gebeld na een uur en de huisartsenpost want was er niet gerust onder. Werd mij ook gezegd dat het geen kwaad kon. Ik vond het een heel naar gevoel! Gelukkig niet meer zo gehad, maar wel een onrustig hart. Vaak ook in rust. Weet ook niet wat je er aan kan doen. Morgenavond Vk en breng ik het ter sprake. Gelukkig heb je ig wat aan die alternatieve therapie!:)

19. madelief77

29 dec 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    misschien dit forum maar sluiten?! Heel fijn voor alle anderen dat ze er geen last van hebben! Met mij gaat het steeds beter. Soms een flinke optater, maar ik probeer er rustig onder te blijven.
    Succes iedereen met de zwangerschap/ het zwanger worden!

Deel Deze Pagina