Beste kraamverpleegkundige, Deze vraag heb ik ook bij de verloskundige gepost maar bij nader inzien is dit misschien meer iets voor de kraamverpleegkundige? Ongeveer 1,5 week nadat ik op z'n laatst zal bevallen (dus als ik 2 wkn overtijd zou zijn), is er weer een familieweekend van mijn man, waarbij we met z'n allen (ongeveer 20 mensen ofzo) 2 dagen in een hotel zitten en overdag uitstapjes maken en samen ontbijten, lunchen en eten. Nou vroeg ik me af of ik een klein beebietje hier wel mee naartoe kan nemen, die pas 1-2 wkn oud is. Natuurlijk ben ik van plan met de uitstapjes niet altijd mee te gaan en veel in het hotel te zitten, maar misschien heeft zo'n kleintje nog erg weinig weerstand om zoveel mensen die aan haar zitten te kunnen verdragen? En is ze dan al ingeënt? Met hoeveel weken kan dat? Is het een probleem als ze dan nog niet ingeënt mag/kan worden als we gaan?
Ik heb je vraag bij de verloskundige verwijderd. Op zich zou het wel kunnen. Echter je weet niet van te voren hoe je kleintje is en reageert op prikkels. Ik zou niet met zo'n kleintje de hle dag direct op pad gaan. Maar bekijk dat op het moment zelf. Daarbij weet je ook niet hoe je eigen herstel is na de bevalling. De eerste inenting krijgen ze met twee maanden. Maar dat is geen reden om niet te gaan. Ilja
Bedankt voor je snelle reactie! Waarom is het nog niet gekregen hebben van een intenting geen reden om niet te gaan? Zo is ze toch vatbaarder voor de ziekten waarvoor ze later ingeënt wordt? Dus dan kan ze toch ernstige ziekten oplopen vóór die tijd, lijkt mij? Als dat niet zo is, waarvoor is zo'n inenting dan weer goed? Sorry voor alle vragen maar ik wil niet dat m'n kindje ziek zou kunnen worden door mijn dommigheid.
Een baby heeft in het begin altijd antistoffen die ze van hun moeder meekrijgen en die ongeveer twee maanden bij de baby aanwezig zijn. Ga je bv geven wordt dit alleen maar meer en hebben ze langer de antistoffen. Dat een baby van hand in hand gaat wordt hij /zij echt niet ziek. Anders zou niemand de eerste dagen / weken kraambezoek mogen ontvangen. Inentingen zijn goed voor de ontwikkeling van antistoffen bij het kind om bepaalde ziektes te voorkomen. Dus dit geeft een extra bescherming. Dus vandaar dat ik zei geen inenting is geen reden om niet te gaan! Anders zou je de eerste twee maanden nergens naar toe kunnen met je baby. Ilja