Overgrootmoeder

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Bilie, 11 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bilie

Bilie Actief lid

9 mrt 2012
    223
    0
    0
    Hier geen problemen bij de schoonmoeder, maar wel bij mijn eigen oma! Onze ouders werken nog, maar mijn grootouders wonen bij mijn ouder in. Oma is nog goed te been en past doodgraag op onze dochter. Alleen heeft ze zo haar eigen ideeën en wijkt ze daar niet graag vanaf. :(

Op het begin had ik heel veel aan haar hulp en raad, maar tegelijk voelde ik me daar nog onzekerder door, want zij deed namelijk alles "beter" of dat gevoel gaf ze me toch. Zij heeft ook alle kleinkinderen opgepast, waaronder mezelf en als ik dan aangaf dat ik iets toch liever anders zag dan kreeg ik de opmerking "jullie zijn toch ook zo groot geworden" wat natuurlijk leidde tot frustraties. Zo zijn er tig dingen waar ik me aan stoor, maar ondertussen heb ik me er bij neergelegd dat ze altijd wat meer zal mogen bij haar dan thuis, maar aangaande het eten kan ik me daar niet bij neerleggen.
    Ik wil absoluut niet dat N. nu al snoep eet, frisdrank drinkt of constant koeken of andere dingen toegestopt krijgt.
    N. eet altijd flink, zit goed in haar vlees, dus volgens mij hoeft ze geen andere troep. Ik word er zo kwaad van dat ze het toch achter mijn rug om doet! Zeker nadat ik het haar al zo vaak heb duidelijk gemaakt, soms zelfs dat het tot ruzies komt! Want dan begint ze te liegen en uitvluchten te verzinnen en uiteindelijk te huilen. Want ik overdrijf dan :x Daarna lijkt het alsof het weer even beter gaat, maar dan kom ik weer te weten (door bezoek, mijn broer of als we zelf onverwacht vroeger zijn) dat ze toch gewoon haar zinnetje blijft doen. Ik snap niet waarom ze N. absoluut ongezonde dingen wil geven, dat is toch nergens voor nodig? :(

Door de hele situatie gaat N. ondertussen ook een extra dag naar het kinderdagverblijf (nu 3 dagen), waardoor ze nog maar 1 dag per week naar mijn oma gaat. Ze was echt kwaad "dat ik haar dat had aangedaan". Als het van oma afhing, moest ik zelfs geen kdv regelen, maar ik ben heel blij dat ik dat wel gedaan heb! De enige reden dat ik N. toch nog 1 dag naar oma breng, is omdat ik hen dat gun dat ze die tijd met hun achterkleinkind kunnen doorbrengen.

Nu was het vorige week weer zo ver en had ik mijn vader gevraagd om het eens duidelijk te maken dat ze er echt mee moest stoppen, of dat ze gewoon niet meer ging mogen oppassen. Ze heeft er een heel drama van gemaakt, zitten huilen, liegen. :( Morgen is normaal de dag dat N. naar haar gaat, maar ik wil eerst toch nog eens met oma erover gesproken hebben, nog maar eens voor de 100ste keer duidelijk maken wat ik niet wil en zeggen dat dit de laatste kans is. Maar hoe breng ik haar dat in godsnaam aan haar verstand? Ik vraag toch niets onmogelijk??

Alvast bedankt voor wie deze lange tekst heeft gelezen, ik moest dit gewoon even kwijt!

2. Neko85

Neko85 Actief lid

21 jun 2013
    347
    0
    0
    NULL
    Zaandam
    Erg lastige situatie.

Misschien wil je oma gewoon je dochtertje verwennen. Misschien even rustig overleggen om een middenweg te vinden:
    Als je nou zelf verantwoorde tussendoortjes of lekkernijen meegeeft en zegt dat ze dat als beloning of snoepje mag geven?

Het is maar voor 1 dag in de week dus zolang het niet ongezond is kan een extra tussendoortje toch niet veel kwaad?

3. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Hmmm, lastig.

Aan de ene kant: een beetje verwend worden is voor je dochter niet erg. Als ze 1x in de week wat lekkers krijgt van haar overgrootmoeder, is dat geen ramp. In dat geval zou ik je aanraden om het naast je neer te leggen.

Aan de andere kant: als ze inderdaad continu volgestopt wordt met zoetigheid, én jouw wensen hierover worden volledig in de wind geslagen... Dat is een heel ander verhaal. Is het mogelijk dat N. 4 dagen per week naar de opvang gaat? Zo ja, dan kun je daarmee dreigen: "stop met het volstoppen, anders is het afgelopen met het oppassen".

Succes ermee!

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Oei lastig. Ik geef je helemaal gelijk, en het is heel jammer dat oma niet inziet dat snoep nu nog niet hoeft. Ik zou in het gesprek met je oma vooral benadrukken dat jij het op jouw manier doet, en dat je wil dat ze dit respecteert. En dat je er heel verdrietig van wordt dat je deze discussie steeds noet voeren. Dus echt op het gevoel gooien. Verder kun je misschien als leugentje om bestwil zeggen dat ze bepaalde dingen van het cb of de dokter niet mag hebben. En geef zelf gezondere alternatieven mee. Ik heb oma zakjes Goodies chips gegeven voor de oppasdagen, daar mag ze soms een half zakje van hebben.

5. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Persoonlijk (maar dat is mijn mening natuurlijk:)) zou ik het niet zo erg vinden als dit 1x in de week gebeurd. Ik zou er in ieder geval geen ruzie voor maken. Mijn schoonouders doen hetzelfde, maar het is maar 1x in de week, in het weekend, who cares...
    Ik vind ook dat als oma's oppassen ze idd een beetje vrijheid moeten hebben, tenslotte doen ze ons mama's een plezier hiermee en hebben ze ons of onze mannen ook goed grootgebracht... Ik zou wat water bij de wijn doen. Het is geen ramp en je kan je grootmoeder hier mee kwetsen.

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Oudere mensen zijn heel moeilijk te veranderen van denkwijze, mijn moeder (73) heeft ook dingen waar ik het mijne van denk maar die neem ik voor lief...en denk dat jij de keus hebt tussen het accepteren of volledig overgaan naar het kinderdagverblijf, zou nog wel vragen of ze het wil beperken maar voor die ene dag zou ik het accepteren...maar dat is aan jullie.

7. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Mijn moeder is 70 en ze geeft mijn dochter ook best wat zoetigheid. Ik vraag mijn moeder regelmatig niet meer dan 1 koekje te geven omdat ze anders geen avondeten eet. Ze zegt dan dat ze het niet meer zal doen maar heb haar al een paar keer gezien dat ze mijn dochter stiekem in de keuken toch nog wat lekkers geeft. Ik vond dat in eerste instantie niet leuk, maar bij nader inzien.. Ach, oma's verwennen die kleintjes nou eenmaal graag en nu hou ik er rekening mee als we naar oma gaan, dan krijgt ze thuis haar kiga/sultana bijvoorbeeld niet.
    Ik zou me er dus niet druk om maken, zeker niet als het maar een keer in de week is. Al is het wel erg vervelend dat je oma jouw standpunt niet respecteerd!

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat ze jouw grenzen neit respecteert, ook al is het maar voor een dag, gaat natuurlijk nergens over. Als oppas ben je niet alleen een verwenoma, je doet ook een deel van de opvoeding en hebt dus verantwoordelijkheden. Dit lijkt me niet goed samengaan met de instelling van je oma.

Dus ik zou dit niet voor oppassituaties houden. Laat oma oma zijn die haar af en toe flink mag verwennen, maar geef haar geen verantwoordelijkheid meer. Ze heeft bewezen dat ze daar niet mee kan omgaan, heel jammer maar zo is het. Van het liegen en huilen zou ik absoluut niet gediend zijn.

9. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    tsja ik snap je wel! heel frustrerend voor jou want je bent er niet bij dus je ziet niet wat er gebeurd, al weet je het dus wel dat ze te veel zoetigheid krijgt.
    ook ben ik het wel met de anderen mee eens dat je wat water bij de wijn moet doen, maar absoluut oma ook!
    misschien idd een goed idee om van die goodies ofzo aan oma te geven dat ze die aan jou kindje kan geven.

ik zou het nog 1 x heel duidelijk uitleggen aan oma en ook vertellen dat het anders afgelopen is met oppassen. het is jou kind, jij beslist hierover vind ik. en als je merkt dat ze hierover blijft liegen je kindje gewoon een keer niet brengen, misschien dat het dan wel doordringt dat je het echt meent...

10. tuc

tuc Niet meer actief

Hier sluit ik mij bij aan..zou voor die laatste dag ook kdv regelen.

11. meliez

meliez Actief lid

26 apr 2013
    324
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Ik zou je oma niet meer als oppas strikken, als ze doorgaat met wat ze aan het doen is (het volstoppen met zoetigheid), maar alleen bezoekjes en geen verantwoordelijkheden meer. En dan inderdaad voor de laatste dag een andere oppas of een extra dag op het kinderdag verblijf regelen.

12. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou op een gegeven moment dat volstoppen niet het ergst vinden.. maar het liegen er over.. je kunt ze blijkbaar niet vertrouwen. Ik zou met haar in gesprek gaan en hierin een middenweg zoeken. Ik zou aangeven dat je het vervelend vind dat ze je dochter lekkers geeft maar dit niet aangeeft, dat ze dit voor je achterhoudt en er over liegt. Ik zou aangeven dat je begrijpt dat ze het leuk vind om haar te verwennen en dat oma's hier ook best voor mogen zijn. Geef haar eens precies aan wat jullie zoal op een gewone dag geven.. dan krijgt zij ook meer de indruk hoe ze haar achterklein kind verwend. Een extra paar druiven kan ook verwennen zijn, wat goodies chipjes, is ook verwennen, geef wat voorbeelden wat ze ook erg lekker vind, maar wat verantwoord is. Kan je oma haar verwennen en is het wel verantwoorder dan nu.

Hier ook 1 dagje bij opa en oma en ik weet zeker dat ze meer krijgen dan thuis... maar ze accepteren wel dat ik nog niet wil dat hij geen chocolade mag bijv. Ik maak me er niet zo druk om. Hij heeft de leukste dag in de week en zij genieten van hun kleinkinderen. Wederzijds vertrouwen... ik word niet boos als zij aangeven wat extra's hebben gegeven en ik wordt niet gelijk pist als ze hem lekker hebben verwend.

13. Bilie

Bilie Actief lid

9 mrt 2012
    223
    0
    0
    Hoi dames, dankje voor jullie meningen te geven :) Ik heb gisteren toch wel een goed gesprek gehad met oma, voor 1 keer eens zonder tranen, heb voor de eerste keer ook eerlijk kunnen zeggen hoe ik me voel zonder er ruzie over te krijgen.
    Ik kwam van kind&gezin dus had wel een goed aanknopingspunt aangezien N. weer enkele lijntjes boven het gemiddelde zat met haar gewicht.
    Ze gaf nu ook toe het echt moeilijk te hebben om N. iets te weigeren, omdat ze altijd met haar mondje groot open staat... Maar ik denk dat we er samen wel uitkomen :) Nogmaals bedankt voor jullie tips!

14. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Ik snap dat ook nooit dat die generatie zo van het ongezonde of onredelijke is. Zo van : mag ze geen chocomel of chocoladetoetje? Nee, ze is nog maar 6 maanden! Wat???!!!geen sinaasappel met liga als eerste hapje??? Jullie aten dat al met 6 weken!!
    Je krijgt het er niet bij ze in. Maar vooral er over liegen vind ik niets. En dan ook nog huilen. Het klinkt als een beetje nep huilen, want anders zou je het toch niet meer doen. Succes meid!

Deel Deze Pagina