Al jaren, nouja sinds we kinderen hebben twijfelen we. Momenteel wonen we in een kleinere stad. Hartje centrum, oud huis met voor- en achtertuin en genoeg slaapkamers voor onze 3, bijna 4 kinderen. De stad gebruiken we beiden graag samen, hapje eten en terrasje. Met de kinderen halen we wel eens een ijsje of lunchen we en dat is het. Nu kijken we al tijden naar boerderijen. Van die echte oude, met rieten daken een boomgaard en een paar duizend meter grond. We willen geen dieren boerderij. Nu willen we niet te ver weg uit ons stadje. Zeg maar aan een dorp eraan vast, niet in de middle of nowhere. Als het lekker weer is kun je alsnog met de fiets naar onze stad. Zijn er meer die dit overwegen of zelfs gedaan hebben en hoe bevalt het?
Ja... Hier blijft het ook maar twijfelen; in de stad blijven, alles bij de hand, lekker anoniem etc, of toch naar een dorp aan de stad en dan lekker buiten en de rust in? Wat is 'beter' (fijner) voor de kinderen, en voor ons? Het leven is zo druk met werk, kids etc en zou het dan niet heerlijk zijn om lekker thuis te komen in de rust en ruimte? Of toch liever hier; samen lekker even ijsje eten, even snel terrasje pakken? Het blijft twijfelen en wij weten het niet en komen er maar niet definitief uit. Ik hoor dus ook graag verhalen van mensen die dit wel hebben gedaan en hoe zij het vinden! Ik lees mee..
Wij hebben het overwogen omdat wij in een grote stad wonen en wel een ruim appartement hebben maar geen tuin. We hebben een groot balkon en mogelijkheid tot een dakterras. Toch hebben we gekeken naar een oud huis / boerderij in een dorp. Maar uiteindelijk besloten niet te gaan verhuizen want we zouden de stad en omgeving (strand op 5 minuten fietsen) te veel gaan missen denk ik. Ik vind het nu zo fijn dat winkels gewoon tot laat en op zondag open zijn. Ook het anoniemere wat ik ervaar in de stad vind ik heel fijn (opgegroeid in een dorp). We bekijken nu de mogelijkheden voor een dakterras.
Ja, wij zijn van een kleine flat - wel begane grond met bescheiden tuin - in de buitenrand van Londen verhuisd naar een boerderijtje op het Franse platteland, met 3000 m2 tuin. Hoewel ik nergens anders zou willen wonen, kan ik je wel adviseren je niet te verkijken op de hoeveelheid werk die een grote tuin met zich meebrengt. 3000 m2 is voor gemiddelde boerderijbegrippen peanuts, maar we zijn doorgaans wel de hele zomer aan het vechten tegen de natuur (lees: heel veel onkruid)... En bedenk je ook dat alle tijd die je aan je tuin besteedt, je niet aan je kinderen kunt besteden
Wij overwegen dit ook.. 5jaar geleden ons huis in de stad gekocht, met het idee ooit een boerderijtje te willen. toch twijfel ik soms, net om wat je zegt: het is zo makkelijk om dichtbij de stad en alle voorzieningen te wonen. Toevallig hebben we op dit moment een leuk boerderijtje op het oog, en eigenlijk, nu het wat dichterbij lijkt te komen, heb ik er steeds meer zin in! Het lijkt me heerlijk om de ruimte (en rust) om huis te hebben. Ook ons zoontje is een buitenmannetje, voor hem is het ook fijn om een speelplek buiten te hebben! Ergens zit nog wel de gedachte: stel dat we niet kunnen wennen en het tegenvalt.. Dit probeer ik los te laten omdat het eigenlijk altijd al onze droom al is geweest. De gedachte komt denk ik vooral door het feit dat het een hele stap is en daarom natuurlijk spannend..
Wij denken er ook overna. Nu in een eengezinswoning met opzich genoeg ruimte maar vooral mijn man wil op een (kleine) boerderij wonen. Ik twijfel heel erg.
Wij wonen in een dorpje en ook nog eens buiten de bebouwde kom. Niet op een boerderij, maar een semi bungalow op ca 4500 m2 waarvan de helft weiland voor twee pony's. Voordelen: de rust, de ruimte, gevoel van op vakantie zijn in je eigen achtertuin. Kinderen kunnen er heerlijk buiten spelen in gezonde buitenlucht. Gemoedelijke sfeer, buren helpen elkaar. Nadelen: meer spinnen in je huis. Veel werk in de tuin, nu zeker twee keer per week grasmaaien, plus al het onkruid. Geen faciliteiten op loopafstand. In ons geval wel op fietsafstand vier basisscholen, kinderopvang, een grote supermarkt en sporthal/sportvelden met vele sporten en op 10-15 min autoafstand van grotere plaatsen met vele voorzieningen. Soms is het ook maar net hoe zwaar de voordelen en de nadelen voor jou wegen. Bovenstaande voordelen wegen voor mij erg zwaar en de nadelen niet zo. Ik mis het terras om de hoek niet zeg maar...
Wij zijn van de grote stad naar een gehucht in maas en waal gegaan. Dichtstbijzijnde dorp dat een naam mag hebben is 7km. Dichtstbijzijnde stad 30min. Ik vind het heerlijk, we zijn ook echt verhuisd met het oog op onze kinderwens. Zou nooit meer terug willen.
Wij zijn 1 1/2 jaar geleden verhuisd van een rijtjeshuis in een gemiddelde randstadgemeente (70.000 inwoners) naar een dorp met 5.000 inwoners en we vinden het heerlijk. We wonen nu vrijstaand op 1300 m2 (wat wel veel onderhoud vergt trouwens. Iedere dag is er wel wat te doen in de tuin) en het dorp zelf heeft alle voorzieningen die we kunnen wensen. Als we naar de stad willen rijden we een kwartiertje/20 min. met de auto en kunnen daar naar hartelust winkelen of een terrasje pakken o.i.d. Kortom wij willen echt niet meer terug.
Wij zijn van Spijkenisse naar brabant verhuisd, van een rijtjeswoning met kleine tuin naar een dijkwoning met 1800m2 grond. Een klein dorpje van nog geen 5000 mensen. We wonen er nu 2 dagen en ik ben super blij dat we dit gedaan hebben We hebben 2 kleine kledingwinkeltjes in het dorp, bij eentje zit zelfs een drogist in. We hebben een bakker en een groenteboer (die ook vlees verkoopt vers!) Ik hoef maar 2 min ene kant - 5 min andere kant op te lopen en ik loop in de polder. We hebben 1 jumbo en een groter dorp op 10 min heeft meer winkels. Ohja, we hebben ook een hubo, haha. Ja de tuin is veel werk, in de 2 weken dat we het huis hebben hebben we er al heel veel aan moeten doen en weer staat het gras bijna tot je knieën. Het gaat super snel, daar moet je wel zin in hebben. Wij hebben de tuin gekocht op onze dieren (wie weet ooit geitjes of paardjes maar nu voor de honden) en voor onszelf en eventuele kinderen. Maar je moet het wel écht willen. Het huis is +100 jaar oud en echt alles is scheef. En dat is heel normaal voor zo'n oud huis. Wij hebben nog geluk dat het huis gewoon recht is want het huis van de buren staat echt schots en scheef. Maar muren zijn scheef (zitten soms gewoon bochtjes in XD) en ook de vloeren zijn scheef waardoor we echt heel oplossingsgericht de vloer neer moesten leggen omdat je laminaat anders bij elke stap beweegt en je heel erg voelde hoe scheef het was. Dat is gelukt en nu voel je er niks meer van maar dit moet je wel echt willen want als je je daar aan gaat ergeren dan kan je het beter niet doen
Hier onlangs van een appartement naar een vrijstaand huisje met ongeveer 1000m2. De tuin is erg veel werk, ik zou het niet groter willen, vooral niet zonder dieren. Het huis is oud en dus ook veel werk... Maar de vrijheid en de omgeving is echt super, veilig buiten spelen voor de kleine is voor ons veel waard. Kan er zo van genieten dat ze in dr tuin op zoek gaat naar beestjes en bloemetjes, dat maakt al het werk goed.
Bijna 4 kinderen, is er een school op loopafstand? Als je telkens met de auto heen en weer moet, en dan ook nog voor speelafspraken, sporten enz. Dan kan dat je wel eens gaan tegenstaan. Wij vonden het geen probleem, maar goed we hadden er maar 1 toen. Voor de rest, we kwamen uit een grote stad, verhuist naar een klein dorp in een andere provincie. We waren zo gewend. Inmiddels wonen we sinds een paar maanden in binnenstad. Wel een groot huis, met een groot dakterras. Ook heerlijk, Terrasjes om de hoek. Enkel de parkeerruimte is een probleem. Maar goed, daarvoor is de bakfiets besteld.
Ik lees ook mee. Wij zijn actief op zoek naar een boerderij in de omgeving. Ik vind het een beste stap en twijfel soms of we het wel moeten doen. Hier hebben we alles in de buurt en veel in- en uitloop. De oudere kinderen zijn niet van mij afhankelijk om bijvoorbeeld naar vriendjes & vriendinnetjes te gaan. Als we op een boerderij gaan wonen worden ze dat wel want ze moeten dan gebracht en gehaald worden. En school. Ze zitten nu op een hele goede basisschool waar ze het goed doen en zich prettig voelen. Zal het haalbaar zijn ze op die school te houden of moeten ze naar een andere basisschool en haal ik ze daarmee weg uit een hele goede omgeving. Aan de andere kant gaan we er qua ruimte en levensstijl flink op vooruit, zal mijn man een stuk meer vanuit huis kunnen gaan werken en is het een investering waarmee we voor de kinderen een goede financiele basis neerzetten. Voor nu eerst maar eens de woning tegenkomen waarin we onszelf oud zien worden, dan zien we wel verder.