Hoe kan ik de tijd tussen de voedingen rekken?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Kiki, Nov 21, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hoi Margit/Ilse,

Sinds de geboorte groeit Thom als kool, geboren met 3850 gram en nu bijna 4 maanden verder is hij net 7 kg. Dus op dat vlak heb ik niks te klagen.
    Wat ik nu inmiddels wel beu begin te worden is dat hij zo vaak drinkt, overdag om de 2 en soms om de 2,5 uur. Vervolgens gaat hij om 19:15-19:30 naar bed. In een behoorlijk vast schema:
    7:00 voeding en daarna direct weer naar bed
    9:00 voeding en ca 10:00 naar bed
    11:00 voeding en ca 12:00 naar bed
    13:30 voeding en ca 14:45 even naar bed
    15:30 voeding daarna wakker tot volgende voeding
    17:00 voeding en dan direct naar bed.
    19:15 avondvoeding en dan direct naar bed.
    Een tijdje heb ik hem dan zo rond 23:00 uur gewekt voor een voeding en dan zelf ook gaan slapen; ergens tussen 3 en 5 meldde hij zich weer om vervolgens vanaf 7:00 uur weer in het 2-uursschema te komen. En heel af en toe sliep hij van 23 tot half 7, en toen dat 3x was achterelkaar was, hebben we hem bewust laten slapen om te zien hoever hij kon komen zonder die 23 uur voeding.
    En nu is er geen regelmaat meer in de nachten te bekennen :( de ene keer komt hij om 12 uur en 4 uur, de andere keer om 2 en 5, dan weer eens een keer om 1-3-5. Toen een keer een nachtje van 19-7 ! maar het is nu gemiddeld nog minstens 1x per nacht en soms dus vaker.
    Inmiddels ben ik na bijna 4 maanden en een druk gezinsleven met 3 kids behoorlijk gesloopt. Mijn energie begint op te raken, ik loop te fitten en snauwen op mijn man en kinderen en heb het gevoel dat ik helemaal afgebrand raak.
    Ons dochter kwam overdag om de 4 uren en sliep na 2,5 maand van 19 tot 7 uur door, en soms zelfs tot 9 uur. Ons oudste zoon was een hongerig kind wat ook om de 2-2,5 uur kwam, maar ook die sliep na 2,5 maand door van 19 tot 7 uur. Ik snap ook wel dat er geen baby gelijk is, maar hoe krijg ik Thom zover dat hij overdag iets minder van me vraagt zodat ik de nachten beter aankan? En het allerliefst zou ik graag zien dat hij doorslaapt, zodat ik helemaal uitgerust en fit de dag door kan komen. Dan zou het me ook niet uitmaken als hij om de 2-2,5 uur komt.
    Kortom: HELP, ik trek het bijna niet meer :(

Groetjes van Kiki

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hallo Kiki,

Ik snap je verhaal, en begrijp dat je graag meer regelmaat zou zien in het geheel. Het kan echt uitputtend zijn, dat gevraag de hele dag (en dan ook nog nacht)

ik kan je natuurlijk een heel relaas geven over hoe goed die nachtvoedingen zijn, hoe waardevol en belangrijk voor zijn ontwikkeling en groei. Daar vraag je nu even niet om, denk ik.

om je beter te kunnen antwoorden (vollediger) zou ik graag meer info van je horen. Hoe is zijn groeiverloop als je het per maand bekijkt bijvoorbeeld, (gewicht en lengte voor zover je dat weet) krijgt hij iets naast de borstvoeding (ook druppeltjes van het een of ander) is hij een tevreden kindje of juist niet, is hij vrolijk? Ook heb je het idee dat je ruim in je melk zit of juist niet, spuugt hij veel? verslikken? of is hij boos als je hem van de borst haalt? geef je 1 of 2 borsten per keer?

een boel vragen, maar het geeft een completer beeld. Je kunt natuurlijk ook een afspraak maken met een lactatiekundige bij jou in de buurt, om het geheel door te spreken. zie maar. maar ik denk dat het goed is als er naar het totaal plaatje wordt gekeken voor er advies wordt gegeven.

succes,
    heidi margit

3. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Steenwijk
    Om een beter beeld van Thom en zijn drinkgedrag te geven:
    Bij de geboorte was hij 3850 gram, door mijn keizersnede is de voeding iets langzamer op gang gekomen waardoor hij tot ca 3500 gram is afgevallen. Toen ging het booming: gemiddeld 290 gram per week aangekomen tot ca 9 weken. 6 weken later, bij 15 weken woog hij "slechts" 750 gram meer, dus gemiddeld 125 gram per week (vind ik zelf minimaal, gezien zijn vorige groei). Volgende week moet ik weer naar het CB, dus dan hoop ik dat hij meer gegroeid is, in elk geval meer dan 125 gram per week. Ik ga voor minimaal 7500 gram :)
    Wat betreft de lengte, die is min of meer in een rechte lijn van 52 naar 65 cm geschoten! Zijn dag menu is puur melk, dus geen drupjes van het een en ander (Hmm, ben ik een slechte mama als ik telkens de vitamine d vergeet?)
    Zijn drinkgedrag is als volgt: per voeding neemt hij minstens 15-20 minuten de ene borst, dan een boertje en vervolgens nog tot 10 minuten de andere borst. De keren dat er een flutsje melk weer uitkwam zijn op 1 hand te tellen, hij houdt dus mooi alles binnen. Ook wat vieze luiers betreft, 1x per 3 dagen een hele volle vieze broek en verder alleen maar plas.
    Zelf denk ik voldoende melk te hebben want na een voeding voelen mijn borsten leger aan en Thom zijn buikje lijkt wel meer uitgezet.

Ondertussen heb ik ook contact gehad met een lactatiekundige en die tipte me om eerst voor elke voeding ca 40-50 cc te kolven, zodat Thom direct wat vettere melk zou krijgen en daar langer over zou doen om te verteren. Dit heb ik 4 dagen achtereen geprobeerd, maar geen resultaat helaas... Ja, in zoverre: meneer gaat 19:15 naar bed, meld zich tussen 23:00 en 4:00 nog 1 keer om vervolgens vanaf 6:30 weer in het 2-uursschema te geraken. Het kolven lukt prima, in ca 5 minuten zit ik al aan de 50 cc, in mijn achterhoofd houdend dat Thom veel efficiënter kan drinken, is de hoeveelheid melk prima.

Thom is een leuk, speels en vrolijk kereltje die de hele wereld kan charmeren met zijn koddige lach en gebrabbel. Hij is alleen wel uitgerust met een vrij harde en irritante beltoon zodra hij ontdekt heeft dat zijn buikje iets meer vulling kan gebruiken (WHAAAAAAAH, WHAAAAAAAH en mocht je kleuren kunnen horen, dan klinkt dit rood/paars).
    Aandacht krijgt hij in ieder geval niet tekort, want als ik niet met de andere kids bezig ben (brengen/halen van school/vriendjes/zwemles e.d.), dan is het Thom-tijd. Volgens mijn dochter is het alweeeeeeer Thom-tijd zodra ik ga voeden.

Kortom: voor de andere kinderen zou het ook goed zijn als er iets meer ruimte tussen de voedingen in zou zitten.

Groetjes van Kiki

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo kiki,

Heidi is er even tussenuit, vandaar dat ik het vervolg oppik.
    Als je het zo schrijft dan lijkt alles met Thom in elk geval goed te gaan. Zelfs zijn groei, al noem jij hem minimaal (125 gram per week) ligt perfect in het midden. Dus geen zorgen wat dat betreft.

Je omschrijving van zijn beltoon kan ik me goed voorstellen. Zoals jij het schrijft lijkt het of je inderdaad kleuren junt horen.... en dan de ondertiteling erbij....MAMA ...ETEN....NU!

Afijn, lastig blijft het wel.

Goed dat je al met een LK hebt gesproken. Ik zou inderdaad ook iets hebben geantwoord met zorg dat hij meer vet krijgt.

Hoe gaat het nu met jullie situatie overigens?

Wat je anders nog kan proberen, een advies wat ik geregeld geef wanneer een moeder veel melk heeft en waarvan het kindje vaak achter elkaar komt.

Start met een goede voeding aan borst 1, geef kant 2 als toetje. Zodra hij weer komt binnen de 3-4 uur, dan bied je hem de eerste borst nog eens aan. Die was al leger en wordt nu nog leger, het gevolg is dat de melk steeds vetter wordt. (de borst is overigens nooit echt leeg want tijdens het voeden wordt er nieuwe melk gemaakt) Wanneer hij echt klaar is met die kant dan kan je nog wisselen.

Succes

Ilse

5. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Steenwijk
    Sja, de situatie nu...

Hij begint nu meer ruimte tussen de voedingen te laten en heeft ook al een paar keer doorgeslapen van ca 19:30 tot 6:30, 3 nachten achterelkaar zodat mama weer een beetje meer energie heeft gekregen. En daarna is het weer hommeles, elke nacht komt hij wel een keer en dan drinkt hij alsof hij is uitgehongerd. Gelukkig slaapt hij dan wel meteen weer verder.
    Overdag komen de voedingen soms niet altijd handig, maar daar is wel mee te schipperen. Het heeft me in elk geval al een stukje rust in mijn hoofd gegeven nu ik me er maar bij heb neergelegd dat hij vaak wil drinken.

Oh ja, vorige week bij het CB geweest en hij was wel gegroeid, precies 500 gram in 5 weken (dus weer minder hard dan vorige keer, zal wel vanwege de 4 maanden leeftijd zijn)
    Gewicht is nu 7380 gram en lengte 68 cm, heel erg prima voor een ventje van bijna 5 maanden oud.
    Maar goed, ik heb besloten me er niet zo druk meer om te maken en mijn eerste doel, tenminste 6 maanden borstvoeding geven, komt steeds meer in beeld dus ik zet nog even door. Bovendien zie ik het niet zitten om midden in de nacht een fles klaar te maken, dus zolang hij nog wakker word voor een voeding, ga ik niet flessen. Af en toe krijgt hij wel eens een beetje gekolfde melk, maar veel bakt hij er niet van. Veel gesabbel op de speen en maar kijken: "He, normaal voelt/proeft het heel anders..."

Groetjes van Kiki

Share This Page