paar vraagjes

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Bellabella, 12 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Hallo,

Fijn dat ik bij jullie terecht kan met wat vragen!

Mijn kleine meid is nu ruim 3 maanden en weegt 6 kilo en is 63 cm. Ze slaapt de laatste weken opeens in de nacht niet langer meer dan 3 uur en wil dan echt de borst. Ze heeft een tijdje veel beter geslapen met als record zelfs een nacht van 7 uur maar dat doet ze nu dus echt niet meer. Een speen helpt niet en ze slaapt al in een puckababy.
    Verder slaapt ze overdag ook echt niet meer dan 3 uur bij elkaar opgeteld. Echte korte slaapjes van een half uurtje ongeveer. Ik ben blij als ze een keer een uurtje pakt. Om 21 uur kan ik haar in haar wiegje wegleggen voor de nacht en als ze s'nachts wakker wordt en ik haar de borst geef slaapt ze ook weer gelijk, dus we zijn wel in 5 minuutjes klaar. De volgende ochtend wordt ze weer echt wakker om een uurtje of 9. Op zich dus wel 12 uur achter elkaar in haar wieg maar wel elke 3 uur even een borst.
    Ik maak haar nu om elf uur wakker om te proberen de langste slaap vanaf dan te laten lopen: heeeel soms 3.5 uur.

Ik zit nu (weer) op 8 tot 10 voedingen op een dag. Ze is wel heel erg vrolijk, lacht de hele tijd en huilt eigenlijk nooit (tenzij ik haar te lang weg wil leggen).

Is het slecht voor haar dat ze geen lange slaap achter elkaar heeft en ook weinig uren slaapt op een dag? Krijgt ze genoeg voeding per keer als ze zo vaak in de nacht komt? Kan dit allemaal wellicht komen door 'de' borstvoedingsdip?
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu huismoeder ben tot 1 juni, maar dat ik wel redelijk veel doe op een dag: ik ga naar mijn paard en neem haar dan mee: we zijn dan twee uurtjes weg en ze ligt dan of in de reiswieg of als ze dat niet leuk vindt neem ik haar in de draagdoek. Ook laat ik de hond uit met haar in de reiswieg en ga ik soms op bezoek bij oma of vriendinnen. Doet ze dan teveel op 1 dag voor een baby? Moet ik misschien meer thuis blijven voor de RRR's?

Als laatste vraag: tijdens het geven van afgekolfde melk in een flesje koelt dit erg snel af, mag je het dan tijdens het geven wel wederom opwarmen (een paar keer)? Koude melk wilt ze namelijk niet!

Het is een heel verhaal geworden maar ik hoop zo dat ik een beetje een goed beeld heb kunnen schetsen van de situatie hier thuis.
    Alvast dank voor het lezen/ reageren.

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

Bij 3 maanden en dan op 8 a 10 voedingen zitten is op zich heel normaal. Natuurlijk voor je eigen rust zou snachts doorslapen fijn zijn, maar bv a 3 uur is prima.
    Een Bv-dip kan altijd lijden tot meer voedingen want de vraag naar melk moet dan verhoogd worden. Dus vaker aan de borst. Echter meer vraag naar Bv hangt niet altijd samen met een dip. Het kan maar zo zijn dat jullie kleine dit aantal voedingen gewoon nodig heeft.

Dat jullie meisje weinig slaapt kan komen door veel prikkels. Echter kunnen er meer redenen voor zijn. Je zou eens kunnen proberen om een aantal dagen het ritme eens om te gooien. Wat meer thuis en op gezette tijden boven in bed. Maar nogmaals garantie heb je niet. Of het kwaad kan weinig slaap daar kan ik geen uitspraak over doen. als ze verder vrolijk is en goed groeit lijkt het mij geen probleem.

Moedermelk moet je eigenlijk niet vaker dan 1x opwarmen. Geef dan steeds kleinere beetjes en maak een nieuw portie warm.

Ilja

Deel Deze Pagina