Combinatietest doen of niet?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Wensje2013, Feb 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wensje2013

Wensje2013 Actief lid

Oct 21, 2012
    190
    0
    0
    Breda
    Hallo dames,

Ik ben nu bijna 8 weken in verwachting en afgelopen maandag heb ik intake gehad bij de VK. Het was een prettig gesprek waarin zij ons uit heeft gelegd wat er de komende periode allemaal te wachten staat.

Nu vroeg zij ons of wij een combinatietest willen laten uitvoeren. Hierop antwoordden wij al vrij snel ja. Maar thuis ben ik toch gaan twijfelen.
    Ik ben nog jong (25), wat de kans op afwijkingen klein maakt. De combinatietest kan een verhoogd risico aangeven (1 op 200), of geen verhoogd risico.
    Als er een verhoogd risico wordt aangetroffen kun je ervoor kiezen om vervolgonderzoek te doen, een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Deze onderzoeken brengen risico's met zich mee. 3 tot 5 van de 1000 kunnen uitlopen op een miskraam hierdoor. Vervolgonderzoek zou ik dus iets heel akeligs vinden.
    Nu is mijn overweging: de combinatietest wel doen, en geen vervolgonderzoek. Maar dan ben ik bang dat ik de rest vd zwangerschap blijf piekeren over de verhoogde kans.
    Overigens wordt de combinatietest niet vergoed door mn zorgverzekering, maar dat vind ik niet het ergste.

Wat zouden jullie doen / hebben jullie gedaan?

Graag hoor ik van jullie.

2. Veertje87

Veertje87 Bekend lid

Jan 16, 2013
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Verhoogde kans zegt nog niks, en zelfs als je de beste score hebt wil nog niet zeggen dat er niks mis is. Dus ik heb het niet laten doen en met 20 weken goed na laten kijken en evt dan nog beslissen....

3. mama40

mama40 Fanatiek lid

May 30, 2012
    1,583
    5
    38
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Als je nu al weet geen vervolgonderzoek te willen doen dan zou ik de combitest afraden.
    Mocht de uitslag hoog zijn dan zul je je de hele zwangerschap zorgen maken (ik spreek uit ervaring helaas).

Mogelijke grote afwijkingen kunnen gezien worden op de 20 weken echo.
    Ik zou lekker gaan genieten van je zwangerschap meid!!

4. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Ik denk dat dat heel persoonlijk is, wij doen het niet maar zouden ook geen vervolgonderzoek willen. Dus eigenlijk hebben we weinig aan de uitslagen. Denk dat ik me de hele zwangerschap dan alleen maar zorgen zou maken bij slechte uitslagen.

5. kwebbelengel

kwebbelengel Niet meer actief

je krijgt net zoals je zelf hierboven omschrijft een risico meting, je bent nog jong maar de keus is aan jezelf.

ik ben 32 en heb het wel gedaan, het gaf een bepaalde vorm van rust.
    je moet het onderzoek wel zelf betalen pas als je boven de 35/36 bent krijg je het vergoed ( dacht ik )

er zijn hier op het forum al meerdere topics over de combi test, gebruik anders je zoek functie even.

6. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Oh sorry heb niet goed gelezen. Nee als je er zeker van bent geen vervolgonderzoek te doen, zou ik de combinatie test ook niet doen. Je blijft je inderdaad alleen maar zorgen maken. En bij de 20 weken echo kunnen ze ook weer een hoop zien.

7. Anzza

Anzza Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    2,345
    0
    36
    drenthe
    Wij hebben er ook voor gekozen het niet te doen! Ik ben 27, vriend is 30, dus geen verhoogd risico. Ook niet op andere manieren een verhoogd risico. Daarnaast waren de risico's van het vervolgonderzoek voor ons reden genoeg om het niet te doen.

8. Anzza

Anzza Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    2,345
    0
    36
    drenthe
    Inderdaad :)

9. Wensje2013

Wensje2013 Actief lid

Oct 21, 2012
    190
    0
    0
    Breda
    Wat fijn dat jullie allemaal zo snel reageren!
    Ik denk dat ik wat bevestiging zocht die ik nu heb gevonden. Het risico van vervolgonderzoek vind ik te groot, dus inderdaad die combinatietest heeft dan waarschijnlijk ook niet veel meerwaarde.
    Bedankt meiden.

10. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bedenk ook dat de betrouwbaarheid van de combinatietest op jouw leeftijd heel slecht is.
    In het geval van down wordt 40% van de gevallen gemist!
    Hoe het met trisomie 13 en 18 zit weet ik niet, maar ik denk vergelijkbaar.

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Bij de zwangerschap van Aiden was ik 36 jaar. Nu ben ik 38 jaar.

We hebben beide keren geen combinatietest laten doen.

Het is een kansberekening en het risico van vervolgonderzoeken wilden wij niet nemen.
    Bovendien zou een kindje met een afwijking bij ons welkom zijn.
    Ook kan er na de geboorte nog een ernstige ziekte of handicap ontstaan. Je hebt het nooit in de hand helaas.

Het is ieders eigen keus om het wel of niet te doen. Maar wij hebben het dus niet grdaan.

12. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    En dit word door veel vks niet benoemd terwijl als ze zeggen dat de test maar 60procent betrouwbaar is veel mensen er toch vanaf zien

13. Wensje2013

Wensje2013 Actief lid

Oct 21, 2012
    190
    0
    0
    Breda
    merah en edelweiss bedankt voor deze reactie.
    Ik heb dit ook terug kunnen vinden op internet (kiesBeter.nl - Toelichting combinatietest)
    Inderdaad dat maakt het een nog ander verhaal. Bedankt dames, ik ben dr uit! Geen combinatietest voor mij! :D

14. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Haha ik wou nog een reactie plaatsen van "ik zou het niet doen" maar je bent er al uit.. Goezo!:D
    Ieder zn eigen keus, ik heb het bij mijn zoontje wel laten doen, was heel naïef en dacht, leuk, extra echo.. Mooi dat we 1:20 terugkregen.. dus de mallemolen in. Vlokkentest, afwachten.. Wat een klotetijd, echt! De dagen duurden eeuwen voor mijn gevoel. Uiteindelijk bleek er niks aan de hand te zijn, thank god. Maar jeetje, die tijd vergeet ik nooit meer. Meteen toen al besloten, "nooit weer!" Bij een tweede zou ik het dus NIET laten doen. Ook al ben ik dan "al" over de 30. Met zo'n kansberekening kun je niks, je maakt je alleen maar druk.

15. Veratje

Veratje Actief lid

Aug 29, 2012
    228
    1
    0
    Ik heb ook eerst volmondig JA geantwoord bij de vk.

Achteraf heb ik het ook besloten om het niet te doen. Ik zit me nu te bedenken? Als het echt iets noodzakelijks en betrouwbaar was geweest dan had de verzekering dit toch wel vergoed?

Begint het niet iets commercieels te worden? Een luxe?

Geld is natuurlijk niet belangrijk. Maar dat je moet betalen voor iets wat toch niet zo betrouwbaar is vindt ik onzin.

16. Pinokkio89

Pinokkio89 Niet meer actief

Wij gaan het waarschijnlijk wel doen. We weten dat het 'maar' een kansberekening is. Hoe rot het ook klinkt, als wij zouden weten dat het kindje een afwijking heeft zouden we het af laten breken. Mocht het toch zo zijn dat ons kindje met een beperking wordt geboren, natuurlijk zullen we het met alle liefde grootbrengen.

Mijn moeder werkt met (zwaar) gehandicapte kinderen en ook daar zijn jonge 'gezonde' ouders die ook kindjes met down hebben en andere zware beperkingen. Ik heb daar eens meegewerkt en ik had er erg veel moeite mee. Respect voor mensen die het wel kunnen..

Ik denk dat het niet vergoed wordt omdat je onder die leeftijd geen verhoogd risico hebt, niet zozeer de betrouwbaarheid.. Maargoed, het is voor iedereen weer anders..

17. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Maar dat is het juist, Pinokkio89, je krijgt alleen maar een kasnberekening! Stel nou dat het heel ongunstig is, 1:50 ofzo en dan? Dat betekent nog altijd dat 49 kindjes het NIET zullen hebben. Laat je het daarop afbreken? Dan moet je dus toch vervolgonderzoek doen en dat is nu net wat TS niet wil.
    Wij konden niks met een kansberekening en hebben het daarom niet laten doen, alhoewel ik 'al' 32 en 35 was.

18. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik wou het niet laten doen bij mn eerste zwangerschap. Ook geen nekplooimeting. Bij 11 weken zag de VK een zeer verdikte nekplooi en dit kon ze gevoelsmatig niet voor zich houden. Dus wij zaten direct in de malle molen. Tja, als je dan toch al weet dat er iets kan zijn, dan wil je het toch verder uitlaten zoeken. Bij ruim 13 weken een vlokkentest gehad en hier kwam idd down uit. Vlak voor de 15 weken (ongeveer weekje later) was ons kindje overleden, wat zeer vermoedelijk het gevolg was van de vlokkentest.

Ik heb nog steeds spijt van die vlokkentest. Ik had het allemaal niet willen weten, want dit kindje was superwelkom.

Echter zie ik nu ook wel in dat als er wel iets met je kindje aan de hand is en men dit al vantevoren weet er wel een medisch team beschikbaar is en je kindje direct goed opgevangen wordt na de bevalling.

Toch heb ik bij de zwangerschap van Sven alleen de nekplooi laten bekijken. Deze was goed, dus verder geen onderzoeken laten doen. Mijn gevoel zei nu ook dat het goed zat (in tegenstelling tot de 1e zwangerschap. Met 7 weken zei ik tegen mijn vriend dat dit kindje niet bij ons zou blijven).

19. Pinokkio89

Pinokkio89 Niet meer actief

Klopt, het is ook niet een besluit wat je even maakt..

Ik denk dat als ik zo'n hoge kans zou hebben, wél zou kiezen voor verder onderzoek.. Als je dat niet doet, heeft die hele test weinig zin en zit je waarschijnlijk de rest van je zwangerschap met stress.. Dat wil je ook niet..

Ze kunnen niet alles zien op de echo, maar ik neem aan dat ze toch wel iets kunnen zien? Of zit ik er nou helemaal naast?

20. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wat downsyndroom betreft: dit valt niet op een echo te zien. Er zal dan 'iets' anders moeten zijn wat meekomt bij Downsyndroom waardoor het vermoeden kan bestaan dat er sprake is van Down (of iets anders). Maar voor zover ik begrepen heb, kun je nooit zonder vervolgonderzoek via een echo aantonen dat er sprake is van Down.

Share This Page