Hallo hallo Afgelopen week heb ik in het ziekenhuis gelegen ivm hyperemesis gravidarum, heel vervelend, maar ik kreeg daar wel weer een echo om te kijken of alles goed was met ons Duimelijntje. Nu heb ik een vraag over de echo waarop het hartje te 'zien' is (dat balkje onderin met die harttonen) Daar staat links bovenin, op de derde regel: WMF 190 Hz Wat betekent dit? Is dit de hartslagfrequentie van de baby? Dit is wat ik graag wilde weten eigenlijk.... Alvast bedankt voor de uitleg! Liefs
geen idee... MAAR lijkt me niet... gemiddelde hartslag ligt tussen 120 - 160...., toch? heeft het niet iets met de beeldinstelling te maken..?? HZ lijkt me een afkorting voor Hertz... dat heeft toch met beeld temaken...
Hee Sethje Het staat alléén op die echo waarbij ook het hartje is gemeten. Later in de zwangerschap ligt de hartfrequentie inderdaad lager, maar als het hartje een paar weken klopt, is het best hoog... Bij uk nummer 1 lag ie met 9 weken op 178 slagen per minuut, maar ik heb daar geen echo van.... ben benieuwd, heb mijn vraag ook bij de vk gesteld hier op zp
oh en inderdaad, Hz is de afkorting voor Herz, waarvan ik dacht dat het een bepaalde frequentie in houdt, vandaar mijn vraag ook
heb ff bij mij op mn echo's gekeken, en staat het overal op.... het LIJKT erop..... dat hoe meer HZ... hoe meer het ingezoomd is.... (als ik tenminste al mn foto's vergelijk, zie album) computerhertz zijn weer anders als gewone hertz kwam ik net achter.. (google) ik leer nog eens wat.. je scherm bijvoorbeeld staat ook op een bepaalde hoeveelheid hertz....
denk dat het dit idee is.... Sonar Sonar of echolocatie is een vorm van zien door middel van geluid. Hoe hoger de frequentie, hoe nauwkeuriger kleine voorwerpen te onderscheiden zijn. De dolfijn en de vleermuis zijn de meest bekende voorbeelden van dieren die met sonar zijn uitgerust. De dolfijn zendt klikken uit vanuit zijn voorhoofd met een hele hoge frequentie (tot 200.000 Hz!). De echo vangt hij op met de onderkaak. De hersenen verwerken vervolgens de gegevens en kunnen zich een beeld vormen van afstand en aard van een object. Op deze manier kan de dolfijn bijvoorbeeld contact houden met soortgenoten en een prooi identificeren. Bij de vleermuis werkt sonar ongeveer hetzelfde maar dan met een iets lagere frequentie (tussen 25.000 en 120.000 Hz). De prooi is echter niet bij voorbaat kansloos. Zo hebben sommige mottensoorten een afweermechanisme in de vorm van sonar! Ze kunnen ook hoogfrequent geluid uitzenden waardoor de vleermuis er een soortgenoot in herkent of waardoor de echolocatie van de vleermuis wordt verstoord. De mens gebruikt sonar voor verschillende toepassingen. Marinevaartuigen gebruiken het om vijandelijke duikboten op te sporen. Vissersschepen om scholen vis te lokaliseren. En ook de bekende echografie bij zwangerschap is gebaseerd op het principe van echolocatie.
Yep, ik zag inderdaad, dat middenin het scherm staat, die Hertz verschillen per mate van inzoomen. We weten hiet niet, boeit ook eigenlijk niet, was gewoon razend nieuwsgierig, want bij een meisje klopt het hartje meestal sneller dan bij een jongetje... Ik zou zó graag nu al weten wat er in mijn buik groeit! Jij gaat over 2 weken een pretecho laten maken zag ik, ook voor de geslachtsbepaling? Spannend!
ja.... en kijk er enorm naar uit.... al zeg ik het natuurlijk weer niet.. enuhhh over dat hartje..... heb het laatst toevallig opgezocht bij "oude" pretecho's maar bij ons was het dus precies andersom..... hier zegt het dus sowieso niets.... hier klopte trouwens het hartje met 150 p/m van de week bij de vk....