Vraag over een erfenis/erfrecht/inzage.

Discussie in 'De lounge' gestart door Ysabella, 25 apr 2025 om 08:08.

1. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Ik ben erfgenaam, maar heb nooit inzage gekregen in de afwikkeling van de nalatenschap waar ik recht op heb. Volgens het testament zou het erfdeel op mijn 21e worden overgedragen, maar dat is nooit gebeurd. Degene die dat had moeten regelen, weigert inmiddels elke vorm van medewerking of contact.

De notaris heeft destijds alleen de verklaring van erfrecht opgesteld en verwijst naar de executeur, maar ik krijg daar geen reactie op.

Mijn vraag is:

Kan ik als erfgenaam zelf financiƫle gegevens van de overledene opvragen bij de bank, als ik een kopie van de verklaring van erfrecht heb? (Die heb ik sinds gisteren via een notaris in bezit)

En zo ja, wat is de beste manier om dat aan te pakken?

Alle tips of ervaringen zijn welkom!

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.187
    113
    Je hebt sws recht op een kopie van de aangifte erfbelasting waaruit blijkt hoe groot jouw verkrijging is, hier heb je meer aan omdat de erfenis groter kan zijn dan alleen bankrekeningen.

3. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    #3 Ysabella, 25 apr 2025 om 11:22
    Laatst bewerkt: 25 apr 2025 om 11:44
    Waar kan ik die aanvragen? Bij mijn belasting kan ik maar tot 2019 inzien dit gaat over een periode van daarvoor. Destijds was ik ook minderjarig dus ik denk dat mijn leeftijd op het moment van erven alles een stuk lastiger maakt.

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.187
    113
    Die kun je opvragen bij de belastingdienst. Als het overlijden voor 2017 was moet het geloof ik schriftelijk. De belastingdienst heeft een speciale erflijn, die zou ik even bellen

Ysabella vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina