Vraag over een tweelingzwangerschap

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Lotta1234, 12 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lotta1234

    Lotta1234 Actief lid

    31 aug 2020
    251
    273
    63
    Vrouw
    #1 Lotta1234, 12 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2021
    Ik heb een vraag. Gisteren hebben we te horen gekregen bij de vk dat ik zwanger ben van een tweeling. Ze zitten in 1 ronde vruchtzak. De vk zag geen tussenschot. Later dacht ze iets te zien wat leek op een dun vlies er tussen maar dit wist ze niet zeker. Ze denkt daarom dat het een 1 eiige tweeling is en ze heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar moet ik over 2 weken heen. Nu heb ik erover gelezen op internet en ik maak me heel veel zorgen. Ik heb een paar bijlagen toegevoegd. Het minste risico geeft een tussenschot begrijp ik. En dat heeft er mee te maken wanneer de cellen zijn gedeeld. Na hoeveel dagen. Nu is het zo dat ik weet wanneer mijn eisprong was en de termijn zou gisteren 7.6 weken moeten zijn. De vruchtjes zijn gisteren gemeten op 7.6 en 8.1 weken. Betekent dit dan dat de cellen direct zijn gesplitst? Omdat ze gemeten zijn op de termijn? Iemand die het antwoord weet? Ik kan het nergens vinden op het internet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    @mxm

    ik tag haar even aangezien zij zwanger is van een eeneiige tweeling.

    gefeliciteerd! Hopelijk heb je snel wat duidelijkheid :)
     
    mxm vindt dit leuk.
  3. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.897
    2.397
    113
    Vrouw
    Bij een een eiige tweeling zwangerschap kun je er bijna (niet altijd!) van uit gaan dat je uit komt op de monochoriale diamniostische zwangerschap tot het tegendeel bewezen is (zij de echoscopiste mooi). Hier kon ze vroeg in de zwangerschap ook het tussenschot nog niet zien, maar met 10/12 weken zag je dit wel. Ik ben inmiddels zowat 19 weken zwanger van een een eiige tweeling (mono-dia)
     
  4. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.897
    2.397
    113
    Vrouw
    Om nog toe te voegen: het is zeker een spannende zwangerschap. Je kunt het niet vergelijken met een eenling zwangerschap. Je moet veel vaker op controle, lees; iedere 2 wekelijks. Mocht de arts iets niet vertrouwen of iets niet goed kunnen zien, dan kom je iedere week langs (is mij hier verteld). Je bevalt tussen de 36 en 37 weken. En tijdens het eerste, of eerste en tweede bezoek word er veel over de risico’s gesproken. Ik vond dat ook naar.. alsof een tweeling zwangerschap niet goed kan gaan. Maar houd vertrouwen. Je word enorm goed in de gaten gehouden. ❤️
     
  5. Lotta1234

    Lotta1234 Actief lid

    31 aug 2020
    251
    273
    63
    Vrouw
    @mxm dank je voor je uitgebreide reactie! Is jouw tweeling ook op de termijn gemeten bij de vroege echo? Mijn tweeling ligt ook wel wat verder uit elkaar in de vruchtzak. Misschien is dat wel positief mbt een tussenschot. Ik moet dan met 10 weken in het ziekenhuis zijn. Wellicht zien ze dan inderdaad wel een tussenschot. Ik vind het echt heel erg spannend. En ik ben nog steeds in shock eigenlijk. Wel fijn om te weten dat je goed in de gaten wordt gehouden.
     
    mxm vindt dit leuk.
  6. nienie26

    nienie26 Bekend lid

    24 nov 2013
    844
    208
    43
    Hier een tweeeige tweeling. Bij mij lagen ze ook ver uit elkaar. Bij 8 weken konden ze ook moeilijk zien of er een tussenschot zat. Met 10 weken was dit duidelijk te zien. Als het tweeeige is heb je minder kans op complicaties. Hopelijk met 10 weken meer duidelijkheid. Geniet van dit bijzondere cadeautje ;)
     
    Lotta1234 vindt dit leuk.
  7. Dass

    Dass Lid

    21 aug 2020
    73
    77
    18
    Vrouw
    Gefeliciteerd! Ik zit nu in week 33 van een tweelingzwangerschap en wat mxm zegt klopt. Bij twijfel krijg je meteen extra controles. Ik zit nu op wekelijkse controle omdat de ene baby veel groter wordt geschat dan de andere, terwijl als het eenlingen waren was er voor beide geen reden geweest om iets extra te doen.
    Probeer niet te veel zorgen te maken en laat het over je heen komen, je kan er zelf niets aan veranderen en mijn ervaring in het ziekenhuis is erg positief, ze zitten er echt bovenop.
     
    Lotta1234 vindt dit leuk.
  8. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.897
    2.397
    113
    Vrouw
    Je bedoeld dat je precies weet hoe lang je zwanger bent, en of dat klopt met de grootte van de kindjes? Ik heb bij 6+1 een echo gehad, hier waren nog 2 vruchtzakjes te zien. Met in 1 vruchtzakje al een kindje met kloppend hartje dat gemeten is op 5+5, en in het andere vruchtzakje zat ook iets beginnend, maar nog onduidelijk of dit verder zou groeien en hoe. We hebben toen met 7+0 weer een echo gehad. En toen werd duidelijk dat in het ene zakje waar al een kindje met kloppend hartje zat, er nog een kindje bij zat! Dus een een eiige tweeling. Het andere vruchtzakje met het begin erin van het kindje is nog ietsje door gegroeid, maar niet duidelijk genoeg meer, en geen hart actie. Anders waren het er dus 3. Je kan nog niet met een vroege echo meten of het termijn klopt. Zoals ik dacht met de eerste 6+1 te zijn, maar werd gemeten op 5+5, terwijl wij ook IUI hebben gehad en 1 inseminatie. De eisprong kan net een dag later zijn geweest dan gedacht. Wat je als laatste zegt dat jouw kindjes op 7+6 en 8+1 gemeten zijn en je vraag erbij, kan ik ook geen antwoord op geven. Ik denk dat je het beste je volgende echo kan afwachten en daarop zien of er een tussenschot tussen zit. Maar nogmaals, tegen mij is toen gezegd dat dit het meeste voorkomt ''tot het tegendeel is bewezen''. Heb je toevallig een foto meegekregen? :)
     
    Lotta1234 vindt dit leuk.
  9. Lotta1234

    Lotta1234 Actief lid

    31 aug 2020
    251
    273
    63
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Twee eiig zou dus ook nog kunnen zoals bij jou? Mijn vk zei, ze zitten in 1 vruchtzak en ik zie geen tussenschot. Het is dus een eeneiige tweeling. Het zou alleen nog de vraag zijn of er nou wel of niet een tussenvlies/schot tussen zit. Er zit niets anders op dan wachten op de echo denk ik :thumup:
     
  10. Lotta1234

    Lotta1234 Actief lid

    31 aug 2020
    251
    273
    63
    Vrouw
    Woww eerst een drieling. Wel heel bijzonder! Ik kan inderdaad het beste de echo bij de gyn maar even afwachten. Dan weten we meer hopelijk :)

    Ik heb de echo foto erbij gedaan. Nog niet echt heel duidelijk hoor.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Bij mij zag je met die termijn al een heel duidelijk tussenschot. Spannend hoor, ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe.
     
    Lotta1234 vindt dit leuk.
  12. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.897
    2.397
    113
    Vrouw
    Ik denk niet dat dit een dichoriale diamniotische zwangerschap is. Maar hetzelfde als mij. Monochoriale dia. Ik zal even m’n echo toevoegen. Hier was ik 9 weken en ook nog bijna geen tussenschot te zien.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Lotta1234 vindt dit leuk.
  13. Lotta1234

    Lotta1234 Actief lid

    31 aug 2020
    251
    273
    63
    Vrouw
    Dat ziet er inderdaad wel vergelijkbaar uit! Ik hoop ook enorm dat er een tussenschot/vlies te zien is bij de volgende echo. Wanneer was dit bij jou duidelijk geworden? In welke week?
     
    mxm vindt dit leuk.
  14. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    687
    676
    93
    Vrouw
    Bij mij werd in week 13 duidelijk dat ik geen mo mo tweeling had, maar een mo di tweeling. Dat was een grote opluchting voor mij! Ik heb voor jou ook goede hoop. Een mo mo tweeling komt 1 op de 8000 zwangerschappen voor en een mo di zwangerschap 1 op de 400.
     
    Lotta1234 vindt dit leuk.
  15. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.897
    2.397
    113
    Vrouw
    Ja hé! Bij 10 weken was het tussenschot te zien! Ik ga voor jou ook uit van een mono dia zwangerschap!
     
    Lotta1234 vindt dit leuk.
  16. nienie26

    nienie26 Bekend lid

    24 nov 2013
    844
    208
    43
    Nou als ze er zo stelling over is. Heb je echo foto bij mij zag je namelijk duidelijk dat ze heel ver van elkaar af lagen. Bij mij zei ze toen ik denk dat het tweeeige is maar weet het niet zeker. Toen zeiden ze bij 10 weken we zien een tussen schot maar toch kon het nog eeneiig zijn ofzo. Ze hebben het toen wel uitgelegd maar weet niet meer waarom . Hier is het nu duidelijk te zien dat het tweeeig is. Ik vond de 10 weken echo zo leuk.. waren net twee gummy beertjes naast elkaar.
     
    Lotta1234 vindt dit leuk.
  17. nienie26

    nienie26 Bekend lid

    24 nov 2013
    844
    208
    43
    Ik zag net je foto inderdaad. Bij mij lagen ze een heel stuk uit elkaar. Ik hoop dat je met 10 weken een tussenvlies ziet. Geniet van je Zwangerschap!!!
     
    Lotta1234 vindt dit leuk.
  18. Lotta1234

    Lotta1234 Actief lid

    31 aug 2020
    251
    273
    63
    Vrouw
    Dank je wel!
     
  19. Lotta1234

    Lotta1234 Actief lid

    31 aug 2020
    251
    273
    63
    Vrouw
    Er was gelukkig een tussenschot te zien nu en alles was tot zover goed :D
     
    mxm, Dass, Tuttebelleke en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Fijn!!
    Nog een leuke foto?
    En hoeveel weken ben je nu?
     
    Lotta1234 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina