Nog meer kindjes van bijna 2 die niet doorslapen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door adi, 5 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Ik weet dat wij niet de enigen zijn, maar een beetje steun is nooit erg :).

De nachten dat ons zoontje door heeft geslapen zijn nog steeds op 2 handen te tellen. Wij hebben het echt geaccepteerd en zijn er 's nachts ook voor hem, maar ik begin toch steeds meer te hopen dat hij ooit een keer kan doorslapen, zodat wij ook wat langer dan 5uur achter elkaar kunnen liggen per nacht.

Hoe het tegenwoordig aan toe gaat:
    - hij komt nog steeds voor een voeding 's nachts, en hij krijgt niet eens bv!. Hij wordt dan helemaal krijsend wakker, en we krijgen hem pas rustig met een flesje soyamelk. Nou prima, ik heb echt geen puf om daarover een gevecht aan te gaan, en zou dolblij zijn als die daarna gewoon gaat slapen;

- Een hele tijd was dat de enige moment dat ie kwam, maar sinds een paar weken wordt ie wel 5-6 keer per nacht wakker, wil rondgedragen worden, moet het licht aan, wil naar beneden enz. Als ik met hem rondloop is geen enkele houding goed, hij schopt in het rond en wil elke 2 tellen dan weer over de schouder, dan weer liggend in de armen.
    Aangezien het toch een peuter is van ruim 10 kilo, breekt dit wel op na een half uur.

- Bij ons in bed slaapt ie niet. Dit is echt balen, want dan zouden wij zelf nog wat slaap kunnen pakken. Nu wisselen we elkaar af, en gaat één van ons naast zijn bed liggen en zijn hand vasthouden. Dit helpt overigens ook niet elke nacht.

Inmiddels ben ik ook door mijn trucjes heen. daarnaast hebben wij niet het gevoel dat ie ergens last van heeft. Zijn buikproblemen zijn gestopt toen we over gingen op soyamelk, hij poept weer normaal en goed. Daarnaast is ie overdag super vrolijk, zingt en danst de hele dag en heeft nergens last van. Oortjes heb ik laten nakijken, ook geen oorontsteking.

Mijn schoonouders roepen zelfs dat ze niet kunnen geloven dat zo'n vrolijk kind zo kan huilen 's nachts....:(

Ik heb ook over na zitten denken om naar een KNO-arts te gaan. Hij heeft wel vaak een oorontsteking. Maar daartussen heeft ie eigenlijk nergens last van. Geen verkoudheid, verstopte neus enz.
    Daarnaast heeft ie ook gevoelige darmen, maar we letten op met zijn eten. Sinds we over zijn op soyamelk groeit hij ook beter en heeft geen buikpijn.

ppff, ik weet niet eens of ik nog meer kan doen, maar het is tenminste fijn om het van me af te schrijven. En te horen of jullie ook zulke ervaringen hebben en misschien nog nuttige dingen weten.

Ik weet niet eens meer of het misschien toch wel gewenning is (al geloof ik daar niet zo in)

2. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Hoi Adi,

Advies geven kan ik je helaas niet maar hier nog een slechte doorslaper. Zoontje wordt volgende maand 2 en ook zijn de nachten dat hij écht doorgeslapen heeft op 1 hand te tellen. Gelukkig gaat hij na een beetje drinken gewoon weer slapen (en nee ook hier geen zin en kracht meer om daar de strijd over aan te gaan)

Gelukkig heeft hij ook periodes dat jij maar 1x wakker wordt en dat vinden we al geen probleem meer maar de laatste 2 weken is het regelmatig om het uur weer feest. Ik heb zo'n beetje alles op medisch en alternatief gebied wel gesproken of gezien de afgelopen 2 jaar maar er is blijkbaar niets aan de hand.

Het is gewoon slopend als je er een paar keer per nacht uit moet maar ik blijf hoop houden dat er binnenkort een nacht komt dat hij het snapt ;)

Nogmaals geen advies maar alle begrip hier hahaha :D

3. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    Doet me aan onze oudste twee denken. De oudste had dit ook, had last van de soya, toen we over gingen op rijstemelk was dit over, maar....
    onze tweede heeft net voor hij twee werd ook zo'n spookperiode gehad 'nachts. Had zelf het gevoel dat het een sprong was. wij hebben hem toen even een paar nachten in een travelcot bij ons op de kamer gelegd, zodat zijn broers er niet wakker van werden. Hoop dat je de oorzaak vindt en 's nachts weer een beetje kan slapen. Ter geruststelling; na de twee jaar is onze tweede ook pas echt definitief door gaan slapen. ALs hij nu wakker wordt is er ook echt wat.

4. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Finn slaapt ook nauwelijks door....elke nacht is het wel raak, soms al vroeg, en afgelopen nacht bijvoorbeeld om 3u. Finn slaapt wel bij ons in bed, dus inmiddels laten we hem, nadat hij wakker is geworden, bij ons in bed slapen.
    En er valt dan geen touw aan vast te knopen hoelaat dat dan is...
    Dat van geen puf meer hebben herken ik heel goed...we wilden hem ook niet bij ons in bed, maarja, op een gegeven moment wil je echt weleens slapen, en als het op deze manier werkt...
    Elke nacht hoop ik weer dat ie wel doorslaapt...;)

5. 078mama

078mama Niet meer actief

Hier helaas een ervaringsdeskundige! Mijn dochter is nu 2,5 jaar en slaapt nu iets van 3 van de 7 nachten door. Dit is al een geweldige verbetering met 2 maanden geleden kan ik je vertellen. Even in het kort hoe het hier ging: Lotte ging in haar eigen bedje en werd exact om het uur wakker, wilde dan een slok water en sliep dan verder. Dit van half 8 tot half 12. Rond half 12 ging ze helemaal los totdat ze bij ons in bed mocht en dan was het afhankelijk van eigenlijk toeval en hopen hoe de nacht verder ging. Soms sliep ze dan door, soms werd ze nog 1 keer wakker en soms bleef ze om het uur komen. Wij waren het een beetje zat maar geloven niet in laten huilen dus dat was geen optie. Wij hebben het op een positieve manier geprobeerd op te lossen. Ten eerste hebben we geen drinken meer gegeven, dit was de eerste 2 nachten even raar voor haar en het duurde dan wat langer en het koste dus ook meer moeite voor ons maar daar was ze snel genoeg vanaf. Dat is natuurlijk een behoefte die we zelf in stand hielden. Ten tweede zijn we naar Ikea gegaan en daar mocht ze een "mooi groot bed" uitzoeken. Wij hebben dit gestuurd naar een bed met aan 3 zijden spijlen zodat we de open kant tegen de muur konden zetten, zo kan ze er niet uit. De slaapzak ging de deur uit en zij mocht een mooi dekbedovertrekje uitzoeken. Nu gaat ze elke avond naar dit bed met een mooi verhaal van ons erom heen dat het een prinsessenbed is blablabla. En wat hier ook goed werkt is dat het bv hetzelfde bed is als van haar nichtje waar ze tegenop kijkt. Ze mocht ook nog een nieuwe slaapknuffel uitzoeken en ze was klaar voor de nacht! Alles is dus haar keuze geweest en ze is er super trots op. Sindsdien gaat het eigenlijk super goed voor haar doen.

Geen idee of je hier iets aan hebt maar ach, het is maar een tip! Succes!

6. 078mama

078mama Niet meer actief

PS ga anders eens naar een osteopaat om te kijken of hij iets kan vinden

7. mamvanjason

mamvanjason Actief lid

9 jun 2009
    397
    0
    0
    limburg
    Jason slaapt ook pas door sinds een paar maanden! Hij is nu ruim 2.5 jaar. Jay wilde ook altijd drinken midden in de nacht. Vaak moest ik daar dan 4 of 5 keer voor mijn bed uit. Had ook vaak het idee dat hij zelfs niet helemaal wakker was maar dat hij toch wilde drinken. Reageerde ik niet was het krijssen. op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik een anti-lek beker heb gekocht en daar zijn soya melk in heb gedaan (ja ik weet het, totaal onverantwoord voor de tanden....) en hem daarbij duidelijk uitgelegd dat hij zeldf zijn drinken kon pakken als hij wakker werd. het heeft 2 nachten geduurd voor hij doorhad dat zijn beker naast hem stond :D. Maar vanaf toen was het helemaal over met het wakker worden 's nachts. In de ochtend was de beker leeg maar had hij mij dus niet geroepen :).

Dit hebben we 2 maanden zo gedaan om hem aan de beker te laten wennen. Nu sinds 3 weken heeft hij alleen nog maar water in de beker! Hoera !!:D Hij is even ziek geweest en zijn toen met hem bij de huisarts geweest. Die heb ik toen aan jason laten vertellen dat hij geen melk meer mee naar bed mocht nemen omdat hij anders weer buikpijn zou krijgen. En ja, als de dokter het zegt he...;)
    Over een tijdje ga ik proberen de beker helemaal weg te laten. Maar voor nu geniet ik nog even van mijn heerlijke nachtrust.

Moraal van het verhaal: geef de moed niet op! Het komt goed! Vaak is het een kwestie van heel veel verschillende dingen uitproberen. Succes :)

8. adi

adi Niet meer actief

Oh meiden, wat ben ik 'blij' dat wij niet de enige zijn. Ik was een beetje bang voor de adviezen van 'laat hem maar krijsen, houdt vanzelf op'.

maar ik heb ook echt de hoop dat het een keer overgaat, en zal kijken of we iets met jullie tips kunnen doen. Voor sommige is hij nog te klein.
    Mijn man denkt ook dat hij toe is aan een ander bedje, alleen woelt hij zoveel 's nachts dat ik bang ben dat ie eruit gaat vallen.

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh jeetje, wat heftig zeg! Mijn oudste sliep wel redelijk door, maar werd ook een aantal keer per nacht wakker. Alleen sliep hij met de speen in direct weer verder. Hij heeft volgens mij nooit gehad dat hij dan niet te troosten was of iets dergelijks (behalve als hij ziek was misschien). Bij hem is dat overgegaan met ruim 2 jaar. Hij heeft het af en toe nog wel, maar dat is echt zelden.

Mijn jongste slaapt nu sinds 1,5 week opeens redelijk door. Hij wordt wel erg vroeg wakker (tussen half 6 en 6 uur, vandaag zelfs om half 5: toen heeft ie na een klein flesje wel tot half 7 verder geslapen) en ik ben wel bang dat het tijdelijk is. Het is bij hem direct gerelateerd aan hoeveel hij overdags drinkt. Hij is altijd een moeizame drinker geweest en drinkt vaak veel te weinig. Waardoor hij 's nachts dus honger heeft. Hij drinkt nu dus opeens heel veel, al wordt het de laatste 2 a 3 dagen opeens weer langzaam minder. Ben dus een beetje bang dat we straks weer in de oude situatie zitten :( Maar goed, kan me dus bij hem wel indenken dat hij over een jaar nog steeds niet goed doorslaapt. ;)

Het niet willen laten huilen herken ik wel. Ik moet zeggen dat ik er niet perse negatief tegenover sta, maar dat ik inmiddels wel heb ervaren dat het heel erg per kind en situatie afhankelijk is. Mijn oudste heeft bijv. wel inslaapproblemen gehad en die heb ik toen op een gegeven moment wel even laten huilen met naar bed gaan. Dat hielp bij hem heel goed. Maar 's nachts heb ik het nooit overwogen (omdat ik weet dat er dan in zijn geval iets aan de hand is: lichamelijke ongemak of gewoon behoefte aan een knuffel). De jongste daarentegen laat ik vrijwel nooit huilen. Een enkele keer hooguit 5 minuten omdat ik dan al 10 keer de speen was komen brengen met 's avonds inslapen en in zo'n geval bleek hij dan ook voor die 5 minuten alsnog in slaap te vallen. Maar buiten dat is hij gewoon erg gevoelig en weet ik dat hij lichamelijk niet lekker in zijn velletje zit (itt de oudste die een op en top blije baby was). Ik heb bij hem juist extra veel de behoefte om hem zoveel mogelijk te knuffelen, omdat ik voel dat hij dat nodig heeft. Meer dan de oudste.

Naja, tot zover mijn dialoog ;)

10. 078mama

078mama Niet meer actief

Daarom hebben wij dat ikea bed gekocht! Daar kan ze niet uitvallen en zelfs gewoon in staan zonder risico. Lotte had gewoon meer ruimte nodig denk ik. maar ik zou inderdaad wel wachten totdat hij snapt wat de bedoeling is en tot die tijd hopen, bidden en wachten.

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn zoontje woelde ook veel 's nachts maar de overgang naar een peuterbed ging in 1 keer goed, zonder uitvalrekje! Zijn peuterbedje heeft wel een hele kleine opstaande rand. Bij mijn moeder (een eenpersoonbed zonder zo'n randje) viel hij laatste wel 2 keer uit bed. We hebben in het begin wel zijn ledikantmatras naast hem gelegd en in totaal is hij er 3 keer uit gevallen geloof ik. Geen drama's trouwens, hij sliep eenmaal in bed direct weer verder ;)

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou, je weet waarschijnlijk wel dat het bij ons ook altijd drama was.... :(
    Thirza had ook om de haverklap oorontsteking en ik heb een verwijzing naar de KNO gevraagd, die kunnen veel en veel en veel meer zien dan de huisarts, dus dat zou ik in jullie geval wel even doen, zeker omdat hij dus ook niet zo lekker over koemelk kan? Die twee dingen gaan nogal eens samen op, oorontstekingen en allergie of overgevoeligheid...

Thirza is uiteindelijk geopereerd aan de oortjes en haar neusamandel, en nadat we nog een paar kiezenrondes, 6e ziekte en waterpokken hadden doorlopen, werd ze overdag veel rustiger en had ik zoiets van: OK, nu kunnen we dit patroon gaa doorbreken. Ze was toen 23 maanden en kwam nog 2 keer per nacht voor een voeding (en vaker als ze niet lekker was).

Wij hadden wel het voordeel dat ik eerder vanwege de BV altijd heen ging, nu ging mijn man dat doen. Hadden we ook al eens geprobeerd toen ze nog niet geopereerd was, maar dan was het 3 kwartier tot een uur krijsen voor ze naast mijn man liggend in slaap viel, om dan 3 kwartier later weer wakker te worden... :(

Nu werd ze de eerste nacht 1 keer wakker, heeft 5 minuten liggen huilen terwijl mijn man naast haar bedje zat en viel toen in slaap om door te slapen tot de ochtend!
    Tweede en derde nacht werd ze 2 keer wakker, maar slechts 2-3 minuten huilen.
    Vierde nacht werd ze 1 keer wakker en was het voldoende dat mijn man even zijn hoofd liet zien en de vijfde nacht sliep ze door!
    Sindsdien wordt ze alleen nog 's nachts wakker als ze niet lekker is. Bij wat algehele malaise slaapt ze dan snel wel weer door als mijn man even gaat troosten, als ze echt ziek is, is het vaak wel weer echt even hommeles, maar dankzij de geknipte neusamandel is ze niet zo vaak meer ziek :)

Overigens hebben wij ook hier bij anderhalf jaar al de overstap naar een peuterbedje en dekbed gemaakt, wat wel bijdroeg aan beter slapen, (makkelijker inslapen, makkelijker in bed willen). In eerste instantie viel ze daar helemaal niet uit, maar ging dan wel helemaal aan de muurkant liggen ;). Toen ze wat vertrouwder met het bedje werd, ging ze meer naar de rand liggen en is ze er wel eens uitgedukeld 's nachts. Dat gebeurt nu heel af en toe nog, vooral als ze niet lekker is, dan gaat blijkbaar het knopje "ik-weet-waar-de-rand-van-mijn-bed-is-als-ik-slaap" even weer uit... ;)
    Het dekbed vond ze fantastisch, daar wikkelt ze zich helemaal in, terwijl ze de (stijvige) katoenen dekens altijd aftrapte.... ze vond het gewoon echt niet fijn om daaronder te liggen, en het dekbed wel, dat is lekker zacht en flexibel! :)

13. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Hier nog zo een :) hij slaapt nu ook ongeveer 3 vd 7 nachten door, en als hij wakker wordt is het 1-2-3 keer maar snel weer doorslapen! En aangezien hij bij mij in bed ligt maakt dat niet zoveel uit :)

Maar hier ook flinke kno problemen, neusamandel is eruit gehaald toen hij 13 maanden was & hij krijgt morgen voor de 2e keer buisjes... Een consult KNO kan dus echt geen kwaad.

14. fontana

fontana Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    ik heb ook eentje die net 2 is geworden. De nachten dat ie doorgeslapen heeft zijn hier ook op 1 handje te tellen. Geen idee wat t is, maar hij wordt altijd wel een paar keer wakker. Soms helpt iets te drinken, soms een boekje of een aai over de bol. Heel verschillend. Ik ben er zo ongeveer wel aan gewend geraakt en momenteel kan ik na hem, meteen de overloop over lopen naar demi toe, omdat die wakker schrikt van haar grote broer. Dus ben ik af en toe heen en weer aan t lopen. En jeps ik ben ook wel moe ja.

15. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    Je zou ook een dekbedje in het ledikantje kunnen proberen en dan flink onder het matras stoppen, zodat het niet te groot is. Hier bij de oudste ook veel oorontstekingen icm kma. Hij is inmiddels over de kma heen gegroeid en in mrt is zijn neusamandel geknipt. weet niet of Aldin vaak verkouden is?

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm bij ons duurde dat 3,5 jaar.
    wel steeds om wisselende redenen hoor.. huilbaby, donker, nachtmerries, zindelijk...

maar dat flesje melk hebben wij opgelost door drinken mee te geven naar bed.
    een tuitbeker water dus.

17. Sensea

Sensea Niet meer actief

#17 Sensea, 5 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2011
    mijn zoon wordt ook geregeld wakker en ik heb ook weleens geschreven over periodes van maanden dat hij echt 20 tot 30 keer huilend wakker wordt en helemaal overstuur is.in tegenstelling tot de meeste mama's ga ik niet eindeloos heen en weer lopen, hij slaapt bij ons op de kamer. we hebben nog 2 kinderen die hun nachtrust hard nodig hebben.en mama kost het op deze manier veel minder energie. hij ligt in principe in zijn eigen bed als hij bij mij verder. het gebeurd dus dat dit met grote periodes zo'n beetje elke nacht is.wat bij ons goed geholpen heeft is hem met 22 maanden een groot bed te geven. eerst stond het naast mijn bed. ik kon dan zo heen en weer schuiven als hij wakker werd en hij hoefde dan niet meer in mijn bed. als hij sliep schoof ik weer terug. soms was een arm uitsteken al voldoende. inmiddels staat het aan de andere kant van onze kamer. als hij wakker wordt komt hij omhoog ziet mij liggen en gaat weer liggen. als hij overstuur raakt dan ga ik hem even troosten en ga er naast liggen tot hij slaapt wat nu meestal 5 minuten is (soms ook nog gewoon 2 uur hoor maar hij huilt dan niet meer hartverscheurend)
    ik moet zeggen dat het beduidend beter gaat dan toen hij anderhalf was. hij is pas 2 geworden. ik weet inmiddels dat hij tussen 4 en 6 meestal wakker of half wakker is.hij draait en woelt dan heel veel. soms gaat hij wel huilen soms niet. tegenwoordig meestal niet meer trouwens. het gaat echt een stuk beter sinds hij 2 is of eigenlijk al een aantal weken ervoor.je hoort nooit iets over sprongen na een na de anderhalf maar volgens mij zitten er echt nog 2 of 3 tot ze 2 zijn.

wij slapen trouwens inmiddels wel met een lampje aan. het stopcontakt lampje is niet voldoende. hij wijst ook echt dat hij de lamp aan wil en gaat dan liggen.

er wordt bij ons trouwens s'nachts niet gedronken. hij heeft tot hij bijna 2 was een fles voor het naar bed gaan gekregen. inmiddels is dat sinds bijna 3 weken ook niet meer.

18. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Hier sliep meneer ook niet door totdat hij een jaar of 2 was. Toen werd zijn broertje geboren en besloot hij door te gaan slapen ;)

Oorzaken waren er in principe niet. We hebben van alles geprobeerd maar niets werkte langer dan een paar dagen.

Nu slaapt hij vaak door of wordt wakker kruipt bij ons in bed en slaapt daar verder (dat noem ik voor het gemak dan ook maar even doorslapen)

Jammer genoeg voor papa en mama slaapt zijn broertje van 1 ook nog niet door. Wie weet over een jaartje, 's nachts wakker zijn went.

En dan willen we ook nog een derde *zucht*

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@blup: 20x lijkt me ook echt veel.. Dan slaap je helemaal niet meer.
    Kan me voorstellen dat je hem dan op de kamer laat slapen.
    Hier was manlief er geen voorstander van maar toen we het toch eens deden ik spontaan ook niet meer :)

hier was het letterlijke elke nacht 3-4 keer. Je kon de klok gelijk zetten op de tijden. Meestal rond 11, 1, 3 en 5 uur.
    En dan om 6 uur onze eigen wekker :)

sinds ze zindelijk is gaat het perfect! Eindelijk beetje bijslapen. Hoop dat het zo blijft :)
    *afkloppen*

20. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Hier ook erg herkenbaar!
    Ik ben eerst bij de chiropractor met hem geweest en dat heeft al onwijs veel geholpen!
    Daarnaast naar de huisarts geweest en die heeft een bronchitus geconstateerd waar hij veel last vaan heeft, en ook veel s nachts! Nu puft hij standaard voor het slapen, en dat heeft ook goed effect!
    Omdat er bij hem een hartruis werd geconstateerd bij een toevallig onderzoek moesten we naar de kinderarts, en die vond dat hij toch wel veel met zijn mond open liep en wat kwijlden (gebit is compleet) en zijn amandelen in zijn keel vond hij erg dik! Hierdoor doorverwezen naar de KNO-arts en die zag direct dat zijn neus amandelen extreem groot zijn! Het onrustige slapen en het willen drinken s nachts blijkt hier veel mee te maken te hebben! (mijn zoontje drinkt soms 2-3 per nacht een flesje water leeg)
    Volgens de KNO-arts zal het een hoop schelen als het eruit is!
    Wij merken heel goed wanneer hij er meer last van heeft. Eergister nacht is hij van 23 tot 3 uur wakker geweest, en de volgende dag ging hij onwijs veel drinken, last van zijn keel dus!

Lopen jullie nog bij een kinderarts ivm vroeggeboorte? Zo niet, dan een verwijzing vragen voor een kinderarts misschien?

Deel Deze Pagina