Vraag over erkenning

Discussie in 'De lounge' gestart door Mama Van Djeano, 11 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama Van Djeano

11 mrt 2009
    7
    0
    0
    fullime mama
    Jistrum
    Hallo

ik heb een vraagje
    ik heb een zoontje van ander half
    en de verwekker heeft hem niet erkent
    nu heb ik een nieuwe vriend die hem ook echt als zijn zoon
    ziet en wil hem erkennen maar ik hoorde van iemand dat dat pas kon na 5 jaar
    weet iemand of dit Waar is .
    en zitten er kosten aan verbonden als mijn vriend mijn kind erkent .

Edit moderator:
    Je onderwerp moet duidelijk zijn (zie regels) ... volstaat dus niet.

2. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    Wat?
    Erkenning is de verklaring van een ongehuwde man dat hij het vaderschap op zich neemt van een kind geboren van een ongehuwde moeder. De verklaring wordt door de ambtenaar van de burgerlijke stand vastgelegd in een erkenningsakte.

Gevolgen erkenning

De man die het kind erkent wordt de juridische vader ook al is hij niet de biologische vader. Door de erkenning ontstaat er tussen de man en het kind: wederzijds erfrecht en wederzijdse onderhoudsplicht. Daarnaast verkrijgt de man een zorg- en opvoedingsplicht voor het kind. Om het gezag te kunnen verkrijgen dient de erkenner zich te wenden tot de rechtbank, zie hiervoor de website van het ministerie van justitie.Voorkom problemen door uw kind te erkennen voor de geboorte. Dit is belangrijk voor aanstaande ongetrouwde ouders waarvan de moeder niet de Nederlandse nationaliteit heeft. Alléén indien u het kind voor de geboorte erkent, krijgt deze meteen bij de geboorte de Nederlandse nationaliteit. Erkent u het kind pas na de geboorte, dan krijgt het niet de Nederlandse nationaliteit.

Naam van het kind

Bij de erkenning kunnen de erkenner en de moeder van het kind gezamenlijk de keuze maken tussen de achternaam van de erkenner of van de moeder.
    Een naamskeuze is alleen mogelijk bij het eerste kind van de erkenner en de moeder.

Let op: Indien de vader, moeder en/of het kind niet beschikt/beschikken over de Nederlandse nationaliteit en/of in het buitenland woonachtig is (geweest) dient u contact op te nemen met de afdeling Personen.

Wanneer kan erkenning plaatsvinden?

* Voor de geboorte van het kind (zie erkenning voor geboorte)

* Na de geboorte van een kind

Erkenning kan gedaan worden tegelijk met de geboorteaangifte of ook nog op een later moment.

Zover ik weet zitten er geen kosten aan.

3. Dushi

Dushi Niet meer actief

Ik zou het zelf niet doen.
    Stel dat jou iets overkomt, wil je dan dat je nieuwe vriend voor je kindje zorgt? Of toch liever familie (moeder, vader, broer, zus).

4. Mama Van Djeano

11 mrt 2009
    7
    0
    0
    fullime mama
    Jistrum
    ja ik wil dan tot me vriend er voor zorgd en we willen samen nog een kindje erbij

5. angel23

angel23 Actief lid

21 nov 2007
    214
    1
    0
    Als hij niet erkend is kan je het nu gewoon laten doen.

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mijn vriend is als kind ook erkend door de nieuwe vriend van zijn moeder. Hij was toen ook anderhalf of twee. Dat is natuurlijk dertig jaar geleden, en ik weet niet of er iets veranderd is.

Ik hoop wel dat je niet zoals mijn schoonmoeder je kind laat denken dat je nieuwe vriend de vader is. Zo is dat namelijk bij hem gegaan. Toen bleek ineens toen hij 18 was dat hij een andere vader had...

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Als je wilt dat je nieuwe vriend ook voor je kindje gaat zorgen als je overlijdt, dan moet je niet alleen de erkenning aanvragen, maar ook het ouderlijk gezag. Hier kunnen ze je bij de gemeente alles over vertellen. Hier in de gemeente was het gratis, maar dat verschilt per gemeente. Meestal kost het een paar tientjes.

8. Mama Van Djeano

11 mrt 2009
    7
    0
    0
    fullime mama
    Jistrum
    dank jullie wel

dus ze gaan ook geen niet de verwekker erbij trekken ofzo want daar heb ik helemaal geen contact meer mee

& als me zoontje oud genoeg is vertel ik hem over zijn echte vader hoe hij was enzo daar heeft hij recht op

9. Mama Van Djeano

11 mrt 2009
    7
    0
    0
    fullime mama
    Jistrum
    weet ook iemand als me vriend me kind erkent heeft en alles

dat als zijn echte vader ooit aanvecht enzo dat hij iets kan doen om toch bezoeksrecht enzo te krijgen

10. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ja, dan zou de erkenning teruggedraaid kunnen worden met tussenkomst van rechter.

11. Mama Van Djeano

11 mrt 2009
    7
    0
    0
    fullime mama
    Jistrum
  12. sim

sim Niet meer actief

naar mijn weten kan dit niet, als de vader het kind niet heeft erkend, heeft ie geen poot om op te staan, of hij zou al een vaderschaps test aan moeten vragen, maar als hij zich nu al niet om je kindje bekommerd zal dat ws wel zo blijven ;)

13. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    Het kan dus wel :) alleen is kans klein dat hij hele rompslomp wilt doorgaan als hij nu al 1.5 jaar niet naar de kleine heeft omgekeken.
    maar de biologische vader kan altijd verzoek indienen om de erkenning terug te draaien via het gerecht.
    en de rechter zal ook kijken naar alle zaken die meespelen.. alleen maar het juiste zaadje geleverd te hebben is niet altijd voldoende.
    maar de mogelijkheid is er dus wel.

14. Mama Van Djeano

11 mrt 2009
    7
    0
    0
    fullime mama
    Jistrum
    nou ik ben tijdens de zwangerschap bij hem weg gegaan omdat hij losse handjes had en me met een stalen buis in me buik heeft geslagen toen heeft de politie me daar weg gehaald. en daana heeft hij me nog gedreigt om het kind van me af te pakken maar toen me zoontje geboren was heeft hij niks meer van zich laten horen en ook niet aangevochten bij de rechter voor voogdij enzo te krijgen

15. sim

sim Niet meer actief

dan ben ik destijds verkeerd geïnformeerd, maar net wat je zegt, de hele rompslomp zal zo iemand vast niet doorgaan, past niet echt bij het profiel van zo'n persoon :)

Deel Deze Pagina