Vraag over fladderen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jatobe, 6 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Even een vraag voor vrienden van ons: hun zoontje fladdert al een paar maanden, hij is nu 10 maanden. Als hij enthousiast is, of iets spannend vindt, of met eten. Nu doen zijn benen/voeten soms ook mee als hij in de kinderwagen zit. En geeft daarbij uithalen van : oeeeee.....oeee.............. (Sorry, kan het niet beter omschrijvingen hihi). Ik weet wel dat er meer baby's fladderen en zij ook. Maar vanaf welke leeftijd wordt dat normaliter wat minder?

2. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.040
    2.904
    113
    't Gezellige Brabant
    Ons dametje van 16 maanden doet het af en toe nog steeds. Enthousiasme noemen ze het op het consultatieburo en niets schadelijks ofzo.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn neefje deed dit ook en dit was bij hem toch een voorbode van autisme en een chromosoomafwijking.
    Alle drie mijn kinderen hebben het ieder geval nooit gedaan.Bij mij gaan er altijd alarmbellen als ik een kindje zie fladderen.

4. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Vraag me wel af of het ook bij kindjes, die helemaal gezond waren, voorkwam en wanneer het dan stopte. Dat maakt het beeld misschien iets anders.

De baby dwaalt wat ik hoorde ook op handen en knietjes door het bed en hij raggelt steeds langs de spij.len. Maar ja, ik hoorde van mijn moeder dat ik bijvoorbeeld ook altijd heen en weer wiegde om in slaap te komen, kan me dat ook nog wel herinneren.

Maar goed, ik weet eigenlijk het antwoord niet op het gefladder. Iemand hier meer ervaring mee?

5. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Bij mij gaan dan alarm bellen af....dochter deed en doet het soms nog. Ook langs de spijlen strijken met hele lijfje. Ging om prikkel verwerking, nu gelukkig dat niet meer.

6. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Onze dochter doet het ook, kaar daar is voor zover ik kan zien niets mis mee hoor! Ze doet het vaak als ze heel blij is.

ps.
    ze maakt niet dat oeee geluidje, maar gilt erbij!

7. Memories

Memories Niet meer actief

mijn dochter doet dat ook, vooral als ze eten ziet aankomen of de kinderwagen.
    ze word dan super blij en gaat met der armen op en neer en roept : OE OE !!

en mijn dochter is voor zo ver ik weet helemaal gezond hoor !

8. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    Mijn jongste doet het ook is echt enthousiamse denk ik
    En anders komen we daar wel eem keer achter

9. Kaden

Kaden Actief lid

13 dec 2011
    441
    0
    0
    Hier deed ze het ook en maakte ook allerlei vreemde geluiden. Ze viel echt op tussen andere babies. Inmiddels is ze bijna 14 maanden en het is helemaal over. Sinds ze een beetje kan praten is het over.

10. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    O, er zijn er meer dus hihi. Maar weet niemand wanneer dit gefladder weer een beetje afneemt normaal gesproken? Peutertijd, kleutertijd? Of nog later?

11. ZaZou

ZaZou Fanatiek lid

18 nov 2010
    2.456
    0
    36
    Ik lees even mee. Hier ook een zoontje die regelmatig.fladdert
    Het cb houdt het ook op enthousiasme. En onze zoon doet dat idd ook wel vrij veel als hij enthousiast is
    Hij is nu bijna 2,5 dus vraag me ook af wanneer het af neemt...

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.107
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou me er op deze leeftijd in ieder geval nog geen zorgen over maken. Volgens mij komt het fladderen wel vaker voor bij kinderen met ASS, maar ook 'gewone' kinderen doen dit wel. Zeker zo lang ze nog niet voldoende taalbeheersing hebben. Als een kind al een oudere peuter / jonge kleuter is en het echt nog regelmatig doet, kan het een signaal zijn. Maar dan moet je ook al wel andere dingen zien.

13. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    thanx, zal dit doorgeven. Eigenlijk is het dus echt gewoon nog afwachten tot de echte peuterleeftijd.

14. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Mijn stiefzoontje is 6 en doet het nog vaak als die enthousiast is. Hij heeft tot enkele maanden terug veel moeite gehad met verstaanbaar praten. Toen deed hij het echt super veel. Nu zegt ie vaker dat is leuk/spannend oid en is het ver over. Hij is verder helemaal gezond dus.

15. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Mijn zoontje is 3,5 en doet dit ook. Hij is er apart voor geobserveerd door het cb en het is bij hem ook puur enthousiasme/uiten van emoties. Het verdwijnt vaak als kinderen wat ouder worden zei de arts, omdat andere kinderen het dan zien en er iets van zeggen. Dan is het dus niet cool meer.

16. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn meisje van 14 maanden fladdert ook en gilt er dan ook nog even bij ter ondersteunig. Even laten zien en horen hoe blij ze is. Als ze in de stoel zit gaan haar benen ook meedoen. En daar is niks autistisch aan. Zal vanzelf wel overgaan.
    Mijn oudste van net 4 heeft ASS en heeft nooit gefladderd.
    Fladderen alleen is geen reden tot paniek.

17. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Tot de kleuterleeftijd komt het sowieso veel voor bij heftige emoties (dus bv heel enthousiast, heel gefrustreerd, etc); dat is echt niet per se reden tot zorg. Maar mochten er andere dingen meespelen (bv een peuter die op de peuterspeelzaal niet goed 'mee komt' met de rest), dan kan dat wel in combinatie met het fladderen reden zijn voor een bezoekje aan de huisarts bijvoorbeeld.

Maar bij een baby is dit echt geen abnormaal gedrag hoor! Die zijn vaak juist heel fysiek in het uiten van hun emoties :)

18. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Misschien een stomme vraag maar wat is fladderen? Als kindjes enthousiast met armpjes en beentjes zwaaien wanneer ze iets leuks zien bijvoorbeeld? Ik dacht dat iedere baby dit deed?

Ons zoontje doet dit niet maar wat hij welk vaker doet:
    Wij noemen het "vliegtuigje". Hij ligt dan op zijn buik en doet dan armen en benen tegelijk in de lucht waardoor hij dus op zijn buik balanceert. Met zijn beentjes begint hij wild te trappelen en met zijn armpjes opzij (als een vliegtuigje) houd hij evenwicht. Hier maakt hij vaker kreetjes en geluidjes bij.
    Ik vind het overigens al knap dat hij dit kan, probeer dit met fitness maar eens na te doen, hardstikke zwaar man ;)

19. Jkuil01

Jkuil01 Bekend lid

6 mei 2012
    828
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook een fladder mannetje hij is inmiddels 4,5. We merken hier dat hij het doet als iets spannend is en ook als hij enthousiast is. De juf merkte het ook al op zij zij dat het meestal met 3 jaar afneemt. Moet wel zeggen dat ons mannetje een erg gevoelig jongetje is.

20. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Ons meisje is bijna 2 en fladdert ook. Puur uit enthousiasme. Nu heeft ze afgelopen week op het kdv geleerd dat je ook WAUW kan zeggen als je iets helemaal geweldig vindt. Dus nu horen we haar vaker WAUW zeggen en zien we haar wat minder fladderen.

Deel Deze Pagina