Vraag over gastouder opleiding

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Jorietje, 30 mrt 2024.

  1. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.148
    687
    113
    Zuid-Holland
    Hi allemaal,

    Ik werk 20 jaar bij een bedrijf als administratief medewerkster. Door wat interne veranderingen op mijn werk, heb ik het niet zo meer naar mijn zin en wil iets gaan doen wat ik al langer wil en dat is iets met kinderen. Óf in de kinderopvang óf gastouder en dat laatste heeft mijn voorkeur.

    Maar ik heb geen diploma hiervoor. Nu is mijn vraag of iemand hier weet of de opleiding een beetje te doen is? Ik ben niet zo van de opleidingen en cursussen maar als dit nodig is om te kunnen gaan doen wat ik graag wil, dan zal het moeten uiteraard...

    Wie heeft hier ervaring mee en kan mij er wat meer over vertellen?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ik heb de gastouderroute zelf niet gevolgd omdat ik al gediplomeerd was vanuit mn MBO opleiding.
    Maar hoor van collega's die het gedaan hebben dat het goed te doen is.
    Volgens mij is alleen de praktijk soms lastig te organiseren omdat je best wat uren moet maken en er zitten leeftijdseisen aan voor je eigen kinderen.

    Maar zonder diploma kun je sowieso geen gastouder worden, daarnaast moet je ook een EHBO diploma hebben en zijn er nog practische eisen in je woning enz.
     
    Jorietje vindt dit leuk.
  3. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.532
    1.754
    113
    Ik zou contact zoeken met een gastouderbureau. Sommige betalen de opleiding en ze kunnen je goed vertellen wat je moet doen. Per januari komen er waarschijnlijk wat eisen bij, dan zou je dat er meteen bij kunnen doen. Bijvoorbeeld je eigen pedagogisch werkplan schrijven.

    Ook bij de kinderdagverblijven kan je vaak de opleiding doen, maar dan moet je volgens mij al iets van mbo2 hebben. Daar kan je ook nog naar informeren.

    Je hebt dus 2 ideeën: wil je alles in je eigen huis? Wat vinden je man en zonen van dit idee? Bij werden ze er op een gegeven moment gek van en zijn blij dat ik nu een eigen ruimte heb. Willen zij de woonkamer delen met een stel kleine kinderen? Heb je ruimte voor een slaapkamer voor de opvangkinderen of moeten er bedjes op de kamers van jouw eigen kinderen? Of toch liever niet en ga je voor het kdv? Dan blijft je huis gewoon je huis.

    Wil je collega's of vind je het wel lekker om de hele dag tussen de kleintjes te zitten en alleen volwassenen te spreken met brengen en halen?
     
    Zoe123 en Jorietje vinden dit leuk.
  4. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.148
    687
    113
    Zuid-Holland
    Bedankt voor je reactie. Onze voorkeur is bij ons aan huis. Manlief en kids zijn grootste deel vd dag weg en ik ben dan gewoon thuis als de eigen kids uit school komen, dat zijn ze nu ook gewend.
    Onze jongste speelt vaak in zijn eigen kamer en dat blijft ook zijn plekje en de oudste zit ook vaak huiswerk te maken en te gamen in zijn eigen kamer dus huiskamer is dan voor de gastkindjes zeg maar. Ik heb nu een thuiswerkplek die kan dan omgetoverd worden naar slaapplek voor 1 kindje en we kunnen boven nog een plekje creëren. Dus het praktische zal het probleem niet zijn. Slaapkamers van onze eigen kids blijven sowieso van hun en niet voor gastkindjes, evt kan ook in onze slaapkamer overdag een bedje staan, dat kan 's avonds opgeborgen worden. Dat is geen probleem.

    Het gaat mij er vooral om of de opleiding te doen is, maar dat zal voor beide opties nodig zijn.
     
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.623
    4.697
    113
    Hou er wel rekening mee dat jij aan het werk bent. Daar betalen ouders jou ook voor. Dus je kunt niet de tijd en aandacht aan je eigen kinderen geven die jullie nu gewend zijn. Je bent daar voor die andere kinderen. En hoe doe je dat met vriendjes van de kinderen die komen spelen? Dan zijn er nog meer kinderen die in huis zijn. Eigenlijk niet de bedoeling. En ook erg druk voor baby's of zeer jonge kinderen.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.623
    4.697
    113
    Ik zie trouwens dat je zelfs in 8 weken een verkorte opleiding kan halen. Zelfs zonder stages of met wat online lessen. Dat lijkt mij niet heel ingewikkeld.

    Kinder ehbo is een dagdeel (heb ik zelf ook).

    Prima te doen hoor. Als je dit wilt zou ik mij daar niet zo druk over maken.
     
    Jorietje vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ts, het is prima te combineren met je eigen kinderen, die hoeven geen aandacht te kort te komen. Ouders kiezen nl voor professionele opvang in een huiselijke omgeving, zij weten dat het anders werkt dan op een kdv.
    Dat er meer flexibiliteit is voor de kinderen ipv een strak schema op het kdv.
    Jouw kinderen kunnen gewoon vriendjes mee uit school nemen zolang je het kindaantal niet overschrijdt.
    Je eigen kinderen +vriendjes tellen mee tot hun 10e jaar. Je mag er dan 5 als ze allemaal onder de 4 zijn en 6 als er minimaal 1 4+ is.
     
    Jorietje vindt dit leuk.
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.623
    4.697
    113
    Van een professionele opvang (of het nu een gastouder of kdv) is verwacht je als ouder rust en aandacht voor jouw jonge baby of kind. Als het huis dan vol is met oudere kinderen en vriendjes kan dat wel een probleem zijn. Je kiest juist vanwege de individuele aandacht en rust voor een gastouder. En dan kan het niet zo zijn dat die met een huis vol uitgelate kinderen zit die net uit school komen. Die ook nog eens niet tot de opvang behoren. Of dat jouw baby uit zijn slaap wordt gehaald omdat de gastouder meerdere keren per dag van en naar school moet. Of het aanbieden van ontwikkelingsgerichte activiteiten als je daarnaast met andere zaken bezig bent (je eigen kinderen, je huishouden, afspraken etc).

    Dus als jij dit echt wilt dan moeten jouw kinderen zich ook kunnen aanpassen. Jij bent immers aan het werk.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ts, ik kan je alleen maar adviseren je informatie in te winnen bij gastouders of ouders die hun kinderen daar hebben.
    Die daadwerkelijk weten wat gastouderopvang inhoudt en weten hoe dat werkt.
    Niet van mensen die ooit het woord gastouder gehoord hebben en daar direct een mening over hebben zonder ervaring.

    Als je benieuwd bent hoe het werkt tussen je eigen kinderen (weet niet hoe oud zij zijn);en de gastkinderen op verschillende leeftijden dan wil ik dat nog wel eens uitleggen.
    Mijn jongste is nu 11 en ik ben al 13 jaar gastouder, dus hij is er in opgegroeid.
    Maar wellicht zie je dit helemaal niet als een issue;), wat het dus ook helemaal niet is.
     
    Suzy85, Jorietje en Fristi2012 vinden dit leuk.
  10. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.148
    687
    113
    Zuid-Holland
    Mijn kinderen zijn 13 en 9 en die hoef ik niet echt te vermaken, maar ik wil gewoon thuis zijn als zij uit school komen. Over het verdere hoe en wat ben ik uiteraard echt wel aan her nadenken. Ik weet ook niet of ik het ga doen, maar mij gaat het erom of de opleiding te doen is en wat de ervaringen zijn. De rest zal evt besproken worden bij een gastouderbureau. Die ga ik wellicht binnenkort eens benaderen en daar dan ook weer over nadenken :)
     
    Amberxx vindt dit leuk.
  11. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.148
    687
    113
    Zuid-Holland
    Thnx ik ga eens nadenken
     
  12. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.148
    687
    113
    Zuid-Holland
    #12 Jorietje, 2 apr 2024
    Laatst bewerkt: 2 apr 2024
    Wellicht is dat te bespreken met de ouders van die kindjes, maar zover denk ik nog niet nu. Nogmaals het gaat mij om de opleiding niet om hoe ik dat verder voor me zie met mijn eigen kinderen, maar daar heb ik alle vertrouwen in dat dat goedkomt. Het zal ook geen opvang worden voor elke dag, maar misschien 3 dagen ofzo, dus er zijn sowieso ook dagen dat ik alleen mama ben voor mijn eigen kids :)
     
    Amberxx vindt dit leuk.
  13. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.148
    687
    113
    Zuid-Holland
    Klopt dat zie ik niet als issue, het ging mij om de opleiding over de rest ben ik aan het nadenken en zal ik wellicht ook eens gaan informeren bij een gastouderbureau. Mijn kids hebben geen vermaak nodig. De oudste (13) gaat aardig zijn eigen gang en de jongste (9) is juist heel leuk met kleintjes, dus nee geen issue.
     
    tuc vindt dit leuk.
  14. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.630
    5.062
    113
    Vrouw
    De redenen die jij noemt weet je van te voren als je voor een gastouder kiest en dan kom je ook te weten hoe de gezinssituatie is op dat moment bij de gastouder. Op een kdv worden kids wakker van elkaar bij een gastouder worden ze wel is wakker gemaakt om naar school te gaan bijv. Dus dat zijn geen punten om het niet te doen, zijn allemaal dingen die je van te voren weet. Als je wil dat je kind rustig kan slapen en spelen moet je ze niet naar een gastouder of kdv brengen ;)
     
    Bloempjelief, Jorietje en Zoe123 vinden dit leuk.
  15. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.623
    4.697
    113
    Op mijn kdv hielden ze daar rekening mee. Ze hadden meerdere kleine slaapkamers en van die individuele buitenhokjes voor baby's. Onrustige slapers konden dus apart liggen. Mijn kinderen zijn dus niet wakker gemaakt.

    In het geval van to zal het geen probleem zijn. Kinderen van 9 en 13 kunnen zelfstandig van en naar school. Maar als ouder zou dat voor mij iets zijn om rekening mee te houden bij de keuze voor opvang of gastouder.
     
  16. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.285
    1.714
    113
    Vrouw
    Hoi. De opleiding is prima te doen. Je moet Nederlands 2f en rekenen halen dan praktijk examen doen en EHBO halen. Ik heb diploma via gastouder bureau gehaald en had hem met paar maanden moest wachten op examen dagen.

    hier heb ik nu besloten toch te stoppen omdat dit huis helaas niet zo geschikt is als onze oude huis en onze oudere kinderen het niet prettig meer vinden.
     
    Jorietje vindt dit leuk.
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.490
    5.582
    113
    Vrouw
    Maar dat is echt onrealistisch om te verwachten, dat dit niet gebeurd
    Een baby laten slapen is alleen mogelijk als de gastouder alleen baby’s heeft en geen kinderen die al naar de psz gaan of de basisschool, en die situatie komt amper voor, want ouders kiezen vaak voor stabiliteit en dus langere tijd bij een gastouder.
    Ik ben 16 jaar bij dezelfde gastouder geweest, met 3 kinderen
    De oudste ging natuurlijk op een gegeven moment naar de psz en naar school, zij scheelt bijna 4 jaar met haar zus en broer.
    Dus ja, de kleintjes gingen dan toch echt mee. Je kan ze moeilijk alleen laten.

    De situatie bij een gastouder lijkt op een thuissituatie
    Ik vond dat juist heel fijn
     
    tuc vindt dit leuk.
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Precies, ik kom nu in die fase dat het bijna niet meer nodig is om naar school te gaan. Zoon gaat alleen en ik heb enkel op dinsdag bso kinderen die ik moet ophalen.
    Maar de eerste 11 jaar dat ik heen en weer liep hebben alle baby's en kinderen dat overleefd hoor;)
     
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.490
    5.582
    113
    Vrouw
    Nou dat.
    Ik kreeg in ieder geval nooit oververmoeide kindertjes terug.
    Zij had ook na al die jaren wel een soort van schema voor een “minimale rust” voor de kleintjes, als ik het zo kan noemen
    We hebben nu al weer bijna een jaar geleden afscheid genomen, en zoon mist haar (en de hond) af en toe best.
    Wij hebben vreselijk geboft met haar :)
     
    Jorietje en tuc vinden dit leuk.
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Wat leuk om te horen!

    Ja, je past de rest van je schema er een beetje op aan.
     
    Jorietje en Zoe123 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina